Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
maneri01

AQ170 dör på höga varv

Rekommendera Poster

Hej!
Någon kanske kan hjälpa migmed detta problem!?

Har en VP 170 ( B30 ) som startar lätt och går bra på låga varv.

Dock så har jag problem när jag drar påfullgas så går den bra ett tag,

ibland 1 minut ibland 10 minuter. Men, efter ett tag så slutar den gå, sjunker i varv

och dör till slut om man inte drar ner reglaget på tomgång, då går motorn fortfarande. om man

inte tar ner den på tomgång dör den. efter det att den dör eller om man lyckats rädda den

så går det utan problem att komma upp på fullgas igen. Har bytt stift, tändhatt bränslepump och kontrollerat fördelare (ser fin ut) Har dock inte mätt någon spänning på fördelaren.

Någon som har nån idé om vad som kan vara fel?
Topplockspackning kanske?

Tacksam för alla idéer!

MVH/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte ha problem med bränsletillförseln pga skräp i tanken eller stopp i ett bränslefilter som hindrar bränslet från att flöda ordentligt? Om du har fast tank kan du prova att koppla en lös tank på bränslepumpen och se om det hjälper.

/Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst herwa21

Så var min maskin oxå Aq 170 kunde dö på fulla varv när man var ute och åkte. Dog också på 1500 varv. Så jag kollade i när den släpte in bensin på ettan cylinder. Drog upp maskin till strax den vänder. Kollade då vad fördelararmen stod. Min stod då på treans cylinder. Aha tänkte jag flyttade i fördelans undre kugg några hack. Kollade igen vad den stod då då stod den på. Fick den ner på ettans cylinder. Då startade jag upp maskin ställde tomgången fick ner den till 600varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!
Tack för svaren. ja har kollat med en separat liten trycktank också, men problemet kvarstår.

Herwa, du får gärna förtydliga ditt inlägg.

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan finnas filter i förgasaren ellerdu har väll 3. funkar acc pumpen på alla? kanske någon som inte vill med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för svar! Nu har jag bytte topplockspackning, men problem kvarstår. Hur kontrollerar jag acc pumparna? Jag upplever att motorn får bränsle då jag kan varva den i friläge. de är när jag belastar den som (lägger i växel) som den inte vill gå upp i varv. Kan de vara fördelaren? Fast denborde väll reagera lika utan belastning? Kan termostaten spela in? Men rent teoretiskt borde de vara samma där, den borde reagera på samma sätt med eller utan belastning?

Efter packningsbyte har jag dock fått bort fenomenet med att den dör efter ett tag. å andra sidan orkar den aldrig upp på höra varv nu..... hänger ni med?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du går vidare ta ett ordentligt kompressionsprov, och se till att allt är ordentligt justerat.

Provat med annan tändspole?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

En obelastad motor går oftast att vara upp trots fel just för att den är obelastad! Egentligen helt normalt.

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej!
Nej har inte provat annan tändspole... när man byter den byter man fördelare då också?

Peter du får gärna utveckla din teori... jag är tacksam för alla svar och ideer.. börjar få slut på egna..

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jo i en obelastad motor så är det ju bara motståndet från dom arbetande delarna som kräver energi, i detta fall bensin. Därför så orkar motorn varva upp trots att t ex tändning står fel, en eller flera cylindrar inte tänder, ventiler feljusterad, matas med för lite bensin mm.

Eller se det så här! Du får fel på två av tändstiften av sex och har egentligen bara 2/3 effekt kvar (113Hk på en AQ170) 113 hästakrafter räcker ju till att få snurr på motorn, inget annat skall ju drivas och motståndet från dom icke arbetande cylindrarna är inte stort nog. Den klarar att nå toppvarv med bara 113 Hk.

Tänk Dig i sjön med bara 113 Hk när Du normalt har 170Hk.... Tror Du den orkar nå toppvarv OCH samtidigt driva båten.....?

Samma om bränsletillgången är dålig, det räcker nog till bara motorn men inte för att driva motor och båt!!



Senast ändrad av sdk780 | 07 augusti 2009 | 17:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack de var bra förklarat. har beställt en ny tändspole nu. ska se nästa helg om det blir någon skillnad... återkommer här då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst herwa21

Jag menade att ja nollade motorn helt och hållet. dom tre förgasarna 1.5 - 2.5 på bränslet och luft. sista cylindern ska ha lite extra för den bli varmast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!
Har varit nere till båten och bytt tändspole nu. har dock inte hunnit provköra. startade bara upp den och det gickbra...men det har den ju gjort hela tiden..... jaja få se vad provkörningen visar nästa helg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! fortsätter rapportera vad som händer, kanske kan hjälpa någon i framtiden alt att någon kan komma med slutlig lösning......
Nu har jag hunnit provköra:

Båten startar glatt och går fint på tomgång och den varvar bra när inte växel ligger i.

när växel läggs i vill den inte upp på höga varv. Kan den vara tändinställning?
Drevet som sitter på har rätt utväxling, funkade fint med detta drev tidigare i sommras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara säga att jag också tycker det låter som ett bränslerelaterat problem...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...