Eustace 0 Postad 2 Augusti , 2009 Hejsan. Jag har efter många om och men lyckats förstå att det vatten som dyker upp i kölsvinet härstammar från en luftningsventil på sjövattenkylningssystemet. Jag har en sötvattenkyld vp md 11. Sjövattendelen går upp till en högsta punkt som är fäst i skottet. Där sitter något som ser ut som en typisk avluftningsventil. Den gängade delen som går att dra åt har även ett litet hål på toppen, och den spyr ut sig en del vatten när motorn går, ca 1-2 l per timme körning. Jag undrar om det bara är att dra åt den där eller om det måste finnas en viss ständig luftning eller så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lizardking 7 Postad 2 Augusti , 2009 Det är en ventil som skall förindra att vatten inte pumpas in bakvägen till cylindern när motorn inte är igång. Är man det minsta osäker på funktionen så skall den bytas. Vatten går inte att komprimera på samma sätt som luft så får man vatten i cylindern är det renovering som gäller. /Micke W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 2 Augusti , 2009 Under skruvlocket finns ett membran, detta ska ibland rengöras och återmonteras så läcker det inte mer. Klart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eustace 0 Postad 10 Augusti , 2009 Har i alla fall kommit fram till att den lilla saken går under namnet Vakuumventil. Hittade den på VP:s hemsida. Kostar dock konstigt mycket så jag får undersöka om det räcker med att byta membran eller om hela klabbet måste förnyas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser