Dodger 0 Postad 2 Augusti , 2009 Har en gammal sportbåt (glasfiber) på 4,50 m med en gammal (sent 60-tal) Mercury 65hk med kort rigg. Tänkte montera en logg på den och undrar därför om någon har en aning om vad den ungefär kan förväntas ha för toppfart? Enda inredningen i den är två små sportstolar. Anledningen att jag undrar är att flera av loggarna jag tittat på har en brytpunkt på 35 knop. Nästa storlek slutar vid 60 knop och då känns det ju lite fattigt om den inte skulle komma upp på halva skalan ens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lobban 0 Postad 2 Augusti , 2009 Du kommer nog att ligga runt 35 knop så satsa på en som går till 60 så har du lite att ge på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mahaffa 1 Postad 2 Augusti , 2009 Kan du inte låna en handhållen GPS eller mäta upp en sträcka mellan två punkter på sjökortet och kontrollera toppfarten innan du handlar. Många av de gamla 60-talsbåtarna var ju byggda nästan helt utan v-botten i aktern och dessa båtar klarar sällan att komma över 30 knop. /Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dodger 0 Postad 2 Augusti , 2009 Ska se om jag kan få tag i en gps. Min har iaf en rejäl v-botten. Tror den är relativt lättdriven då jag ofta åker ifrån likvärdiga båtar med likvärdiga motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser