Gå till innehåll
söndag 09 mars 2025
minade

Läckage? Hjälp!

Rekommendera Poster

Hej på er!

Jag är ny på det är med segelbåtar så ursäktar om jag ställer konstiga frågor eller anv fel termer =)

Har nyligen köpt en Winga 29 där det mesta verkade vara i gott skick. Efter att vi varit ute och seglat några dagar och det regnat ordentligt så lyfte jag på luckan som finns i ruffen under matbordet (där där bultarna till kölen sitter)... där stod det ca 10 liter vatten som jag fick ösa ur. Det här utrymmet (som börjar vid mastfästet och slutar någon meter innan motorrummet börjar) ser ut att vara avsett att kunna leda bort vatten, det går liksom kanaler mellan skotten i utrymmet där vatten kan rinna och sen avslutas det med ett hål som försvinner ner i båten. Är det någon typ av Dyvika som sitter under som ska tömmas då kanske? Men varför har mitt vatten inte runnit ner där? Är hela skiten full? Blir ju lite orolig... Vad rekommenderar ni? Vore tacksam för allt resonemang och alla förslag ni kan ge en rookie!

Tack ska ni ha och ha det gött!  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du har en genomgående mast eftersom du nämner mastfäste. Det är troligast att det läcker där. Har du kontrollerat damasken som skall täta vid genomgången vid däck? Sök på läckande mast på forumet så får du många tips på hur du hittar läckan.

Egentligen är det inget att oroa sig för det finns inget dolt utrymme som kan vara fullt med vatten. Utan problemet är att hitta var det läcker. Hålet du har i slutet är mer troligt till för att leda vatten som kommer in ifrån den bakre delen till den lägsta punkten i båten som borde vara där du kan öppna.

/Micke W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret Micke... tror dock inte det är via masten för den sitter liksom skruvad i en metallplatta ovanför detta utrymme. Metallplattan verkar dock solid så vatten som eventuellt skulle komma in via masten borde flyta ut direkt på ruffgolvet? Ser så ut iaf, som att det skulle vara svårt för vattnet att leta sig igenom och ner... tror jag... kanske.. =) som sagt rookie!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du säker på att det har med regnet att göra? Ett annat vanligt problem är att pentrypumparna börja läcka.

Att forsätta felsöka gör du väl bäst genom att torka upp allt vatten och åka ned till båten nästa gång det regnar och sedan försöka se ifall det kommer framifrån eller bakifrån. Eftersom alla utrymmena är förbundna  inbördes kan det vara svårt att se om det kommer framifrån eller bakifrån när väl allt vatten finns där.

/Micke W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag har absolut ingen aning om det har med regnet att göra... skrev det mest som info om det var ett vanligt problem. Pumparna kan jag tänka mig läcker en aning de verkar inte så färska. Men kan alltså allt vatten som läcker i båten leta sig ner till detta utrymme? Tycker det ser ut som enda vägen in är hålet som jag tycker det borde rinna ut genom!? Och varöfr gör det inte det, betyder det att hela bufferten är full... så när jag drar ur proppen i höst så rinner det ut... hur mkt? 100 liter?

Ska försöka se från vilket håll det kommer... kan det förresten vara så att det läcker inte via bultarna till kölen som ju sitter precis där?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det öppnar lite fler varianter. Om du har båten där det finns i alla fall bräckt vatten så kan du försiktigt smaka på vattet och snabbt avgöra ifall det kommer ifrån sjön. Det finns ett antal möjligheter att få in vatten i båten en av dem är när motorn går och då kan det läcka i tätningen till drev/propeller axel. När motorn går så pumpas det runt vatten som även går ut i avgassystemet och har du en läcka där så hamnar det i botten på båten.

Att vatten samlas i den lägsta punkten är väl inte så konstigt även ifall du har plana ytor så lutar båten ibland så att vattnet kommer att till slut hamna i den lägsta punkten.

Mitt tips är att smaka på vattnet är det sjövatten och kommer det vatten även ifall du inte kör båten så kan det vara sjövatten pumpen eller som du föreslog kölbultarna men det är inte så troligt att det läcker via kölbultarna. Så testa när det inte regnar och du inte kör båten ifall vattnet fylls på. Kontrollera efter ett häftigt regn. Sist så kör du båten och kontrollerar läckan när turen är slut.

/Micke W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...