Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Jole

Johnson 50hk -97, 2 fel, märkligt larm samt ojämn gång vid högre varv.

Rekommendera Poster

 

Har en Johnson 50hk -97 som jag lät konvertera till färdigblandad soppa i våras ( VROn var kass). Har dock efter detta fått två problem med den, ett nytt och ett som möjligen fanns tidigare

 

1) Redan när jag fick tillbaka den från varvet så sa det att varningssummern piper till helt kort med jämna mellanrum men att de ej kunde identifiera vad detta berodde på.

Jag har under sommaren försökt finna fel men utan resultat. Vid tomgång/lågvarv så tänds samtliga fyra varningslampor en gång per minut och slockna därefter, var och en efter varandra, inom någon sekund. I samband med att dessa tänds piper larmet i ca ½ sekund. Vid högre varv upprepas detta så ofta som var 10:e sekund.

Detta påminner om den självtest som systemet gör varje gång tändningen slås till.

Den inkopplade fishfindern anger att motorn laddar med ca 13.8v.

Vid låg laddning lär annars självtesten kunna hamna i en loop.

 

2) Under gång, vid varvtal > ca 4700 rpm, tappar motorn varvet under ca 1 sekund för att därefter återgå till samma/nästan samma varv i någon sekund därefter tappar den på nytt varvet…osv. Detta sker tills det att jag drar av på gasen och låter den gå < 4700 rpm. Inget larm uppträder.

Impellern är bytt i höstas, skvallerstrålen är kraftig. Spontant upplever jag det som om den ej får bränsle alt. att den suger luft. Termostaten är testad och tempgivaren tycks vara ok. Jag har testat med två olika bensinslangar dock med samma resultat. Ventilationen till tanken är ok. Förgasarna är helt rena och väl justerade. Upplever att gummiblåsorna på slangarna ej blir hårda när jag pumpat. Motorn är för övrigt lättstartad och går jämnt.

 

Jag skulle sätta stort värde på era tankar kring hur jag skall komma till rätta med detta.

 

Tack på förhand.

Jole

 



Senast ändrad av Jole | 02 augusti 2009 | 09:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja.... jag syftade på blåsorna på var och en av de bränsleslangar jag provat med. Inser att det kanske var aningen vilseledande.

/Jole

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tror säkert att du har fel på systemcheck mätaren vanligt fel .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller maxvarvtalet så har jag för mig att det ligger kring 5800-6000 rpm så det bör inte vara någon form av övervarvningsskydd som utlöser.

Om det är systemchecksfunktionen så borde den i så fall generera fel nr 1. Hur råder man bot på detta?

Några ideer om fel nummer 2?

 

 



Senast ändrad av Jole | 02 augusti 2009 | 17:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har just varit ute på en ny tur med båten och  och framför allt fusökt undersöka problemet med att den mer eller mindre dör/ tappar orjen vid högre varv.

Jag har konstaterat att det överhuvud taget inte går att pumpa på  blåsan så att den blir hår. Den förblir mjuk hur mycket jag än pumpar. Jag kan dock inet finna var bränslet tar vägen. Då jag kopplar bort slangen från motorns snabbkoppling blir är blåsan hord sås anrt jag försöker pumpa. Jag har exakt smmma fenomen med min andra bränsle slang.

Frågor.

Skall en gummiblåsa alltid bli hård när man pumpat på den inför start?

Var tar i så fall bränslet vägen vid pumpningen?

Kan båda dessa fenomen tyda på att mebranet i bränslepumpen är kasst?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I bland blir man bara såååååå trött.

När jag tillslut valde at demontera bränslepumpen visade det sig att det var i just denna som problemet satt. Båtservice företaget som jag anlitade till att konverter från VRO till vanlig bensinpump  hade lyckats med att får en packning i kläm så att den inte höll tätt och motorn därför sög luft vid högre varv. Nu vet jag i alla fall hur en bränsle pump ser ut på insidan samt vilket företag jag inte skall anlita nästa gång. Flört

 

Nu återstår m.a.o bara att får bort det återkommande falsklarmet som jag beskrivit tidigare.

Någon med ideer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...