Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Mr_Dobermann

Ryds 510 eller 568 för fiske...?

Rekommendera Poster

Har bestämt mig för att köpa båt.  Det blir en styrpulpetare, och jag väljer Ryds. Dels för jag gillar modellerna, och dom går fint i sjön, även vid lite hårdare väder. Dock så blev jag osäker på vilken av ovanstående modeller som jag kommer bli mest nöjd med, och som passar mina behov bäst.

Jag kommer att använda båten inomskärs. Mestadels till Spinn/Vertikal/Jerk/Trollingfiske på Hjälmaren/Mälaren, MEN har även planer att trolla en del lax på Vänern/Vättern. Till det sistnämnda kommer en delbar trollingmast att monteras, samt div utrustning såsom en eller 2 djupriggar. Jag vet att det är en lite svår kombination emellan laxtrollingen och det traditionella spinnfisket, men jag vill ha en bra allroundbåt för dessa metoder. Kommer antingen montera en 4-takts hjälpmotor, ev elmotor.

- Ryds 520 GTS är ej något alternativ, då jag inte gillar mittpulpeten av någon anledning...

Råd? Erfarenheter? Tips?

Har dock mer eller mindre slagit till på en 568 GTI -09, med en Optimax 90 -08/-09 Akterkapel, Dynsats och Teakdurk(Kanonpris på paketet). Möjligheten finns dock att ändra sig... I a f inom några dagar.

Ha det gott, MVH Kimmen. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funder över behov av stuvfack mm för fiskeutrustning mm,

Detta varierar väldigt mycket mellan fabrikat och modeller.

Kolla även att spön får plats i stuvfacken utan att behöva sågas av på mitten.

Även om du är småfrälst på Ryds så finns det flera andra fabrikat som är riktigt bra.

Funder även på det där med mittpulpet då du får full åtkommlighet på båda sidor.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns mycket fina båtar i denna klass, men Ryds är väl de jag fastnat för som sagt, samt att jag har hittat en båt med den utrustningen jag vill ha till rätt pris.

En annan fråga: Ett hjälpmotorfäste på en Ryds(568), går det att montera det på styrbords sida/till höger om huvudmotorn, utan att behöva såga upp skrovet, eller måste jag ta fram tigersågen och göra ett hål för detta? Finns ju ett styvfack/ankarfack där bak, men kommer jag åt aktern därifrån? Någon som vet detta? Måste veta det innan Teakdäcket monteras isf, om jag nu väljer 568:an, ingen höjdare att montera Teaken och sedan upptäcka att man får såga upp det för att kunna sätta dit ett hjälpmotorfäste...

MVH Kimmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Örnvik mittpulpet å förstår inte hur man kan trivas i en Ryds 568 GTI, sidopulpet, man stänger ju in den som sitter bredvid den som kör???

Skippa Teaken, skall man fiska så är det bara jobbigt med att hålla rent.

Ett förslag är att kolla på Örnvik 555 Commander, där är exempelvis hjälpmotorfäste standard....

Dock är det ont om mindre stuvfack i aktern i min båt.

Finns det plats för alla dynor i en Ryds eller måste de släpas upp å ner till båten?

I min finns det ett enormt utrymme i mittpulpeten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej hej !

Jag hade en 568:a innan min yamarin 59DC och jag var nöjd med båten !

Bra med stuvutrymmen, höga fribord, gick bra i sjön.

Dynsatsen lade jag in under styrpulpit/akter kapellet som är att rekommendera att köpa till.

Är det plast teaken du köper så är det relativt lätt att hålla rent och inget underhåll behövs (dock kan de uppfattas som lite hala om/när de blir blöta), tänk dock på att plattorna skall hellimmas med sikaflex och om du skall byta nån eller lessnar på dem så är det näst intill omöjligt att ta loss dem utan att delar av durken kommer släppa. (jag tycker att teaken förhöjer utseendet rejält!)

Nu får jag säkert massa kommentarer på mig men jag skulle aldrig köpa en 2 taktare, titta på en 4 taktare ! (min åsikt, säger inte vad som är rätt eller fel, miljösynpunkt, slippa oljerök och gegga med olja osv)

Lycka till med en riktigt bra båt !

Ps. I mina ögon är priskillnaden alldelles för liten för att överhuvudtaget fundera på en 510 ! Ds.

Senast ändrad av stallis71 | 03 augusti 2009 | 07:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...