EliasJ 0 Postad 1 Augusti , 2009 Hej! Nu är det så att jag och min far hade tänkt köpa en gummitbåt som klarar uppåt 25/30/40hk (2takt) men som fortfarande kan användas som jolle. Asså ingen ratt och reglage osv, helst plastköl. Så nu skulle jag behöva lite tips på gummibåtar De flesta gummibåtar som jag sett har haft max motor på 15hk. Och då måste väl tillverkaren räknat på en 4 taktare som är mycket tyngre än 2 takt, right? Så skulle en gummibåt som har max motor på 15hk klara uppåt 25hk sålänge man kör 2takt? Äsch, vad vet jag ^^ Aja, tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 2 Augusti , 2009 Det här med max motor, är ju mer av hänsyn motorns krafter på akterspegeln och båtens fömåga att hanterna farten som motorn genererar. Om du hänger 30 el 50 kg på akterspegeln är inte av så stor vikt, men om den gör 50 ist för 30 knop, betyder desto mer. Det är ju inte de mest stabila farkoster direkt... Dock bör du kunna hänga på en större motor än rek, om du bara kör med insidan av huvudet. Skulle väl inte själv köpa en gummibåt för att köra fort med, men klart att du kan göra det om du vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EliasJ 0 Postad 2 Augusti , 2009 Okej tack för svar! Men det är inte direkt fart jag är ute efter, mest styrka för att kunna dra ring med tex 2 st vuxna i båten. Så jag skulle asså kunna hänga på en 25 hästarn 2takt på en gummibåt som har rek 15hk max? Sålänge jag kör med huvudet. Mvh Elias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 2 Augusti , 2009 Att dra ring med en liten gummibåt, är inget jag skulle göra, oavsett om det hänger en rek 15 hästare el en värre 25 hästare på aktern. Det blir alldeles för stora krafter i sidled, som en liten gummibåt inte klarar av att stå emot. Ska du dra ring, måste du ha en båt som klarar av sidokraften från ringen, när den drar utåt i sidled. Givetvis kan du dra ringen rakt fram och sen vända försiktikt och åka tillbaka i samma raka bana, men det är ju inte riktigt det som att dra ring går ut på... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sundell 0 Postad 3 Augusti , 2009 Nej, ska du dra ring är gummibåt bland det sämsta du kan köpa. Om de på ringen ska ha kul. Gummibåtar har ju ingen värre v-botten och ingen vikt. Som att köra en planka. Men ska du dra småbarn funkar det nog, men inte för de som vill få sig ett dopp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 4 Augusti , 2009 Hej, Kolla på YAM (Yamaha) gummibåtar. Om man skall tro vad de skriver på hemsidan: Om du letar efter en båt som passar för familjens äventyr och enkelt drar både gummiringar och andra leksaker samtidigt som den är en stabil plattform för dykning, som jolle eller fiskebåt, då är en YAM Sport rätt val för dig. Samtidigt som de är perfekta för campingturer, vattensport och familjesemestrar (antingen ni planerar att utforska en insjö, åka längs en flod eller köra längs kusten) är de extremt smarta och snygga, vilket gör dem till det idealiska valet som jolle till en elegant segel- eller motorbåt. ... speciella V-skrovet som ger en fantastisk kursstabilitet och manövrering.http://www.yamaha-motor.se/produkter/marin/gummibaatar/Sport/240s-380s.jsp?view=features&subview=feature_5#featContent /Bo Senast ändrad av bossee | 04 augusti 2009 | 11:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser