Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
DrStein

Johnson 35hk -80 Bränslepump

Rekommendera Poster

Jag har en liten fundering angående min utombordare. Jag hade den inlämnad på en liten genomgång hos en firma och han sa att bränslepumpen var dålig och kanske släppte in lite bränsle i vevhuset. Detta skulle enligt honom kunna få motorn att gå konstigt.

Naturligtvis lyssnade jag inte på honom direkt utan la i båten för en provtur i alla fall. Motorn gick bra en liten stund, men när jag sedan gav fullgas, varvade den upp hyffsat och sen dog den bara. Efter det kunde jag starta den efter att ha höjt tomgången något och den gick fint på tomgång, men så fort jag la i växel så dog den innan jag hann ge nån gas alls.

Körde hem båten och bytte bränslepumpen och min fråga är: KAN det vara bränslepumpen som orsakade detta? Har provkört i tunna utan växel och det verkar funka nu, men det är ju inte riktigt samma sak. Jag har 6 mil till iläggningsplatsen, så jag skulle vilja veta om det KAN vara pumpen eller om det INTE kan. Det kanske är nåt annat fel också. Motorn har en krånglig historia och har inte gått bra i min ägo hittils.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där. det blev en sväng till vattnet igår i alla fall. Testade motorn hemma med spolmuff till kylningen. Precis som innan så gick den fint både med och utan växel. Körde 6 mil till iläggningsplatsen, vinschade i båten och startade upp. Den gick perfekt fortfarande. La i växel framåt och motorn dog....

Provade höja tomgången något med vajern, men det hjälpte inte heller. Tomgången är så hög som jag vågar ha den och ändå tvärdör motorn så fort jag lägger i växel.

Har någon nån koll på vad som kan vara fel? Nästa steg blir att byta förgasare eftersom jag har en extra liggande. Vet inte om det kan ha med det att göra, men det skadar ju inte i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa å töm förgasaren så du inte har vatten i den.... haft liknande problem hela sommaren.

Vatten som kommit in i soppa tanken =(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det tipset, men tyvärr blev det ännu en dag med besvikelse.

Plockade bort förgasaren. Tömde koppen, men inget vatten där. Allt såg fint ut. Satte dit min andra förgasare som är en exakt likadan. Plockade ihop allt igen och provstartade. Motorn startade direkt, gick fint, men gick inte på mer än halv gas. Bytte lite stift, skruvade på tomgångsskruven lite, kollade gasvajern och lite sånt och vips så startade den inte alls...

Skruvade lite till och testade och det slutade med att ett fäste till startmotorn gick av. Hoppas det går att fixa med lite hemmabygge. Om jag klarar få ihop ett extra stag till startmotorn så känns det ändå som att jag är tillbaka på ruta 1 igen. Suck...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...