Henning93 0 Postad 1 Augusti , 2009 Hejsan har letat lite efter en båt och hittade denna på blocket(.se). Jag och min pappa tyckte den såg fin ut. Men vi hittar ingen fakta om den? Är det någon som vet vad det är för en båt? Skulle vara jätte snält om någon kunde hjälpa oss. Ni kanske vet vad man ska titta på om man åker dit och kollar på den. Här är en länk till båten: http://www.blocket.se/jonkoping/Nord_21_Kabinbat_21149701.htm?ca=17&w=1 Om inte länken funkar så står det i alla fall i annonsen att båten heter: Nord 21 och har en B20 115A Aq100 drev. Har den då 115 hk? Drar den mycket då? Snälla svara på den ni vet Henning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henning93 0 Postad 3 Augusti , 2009 Hej igen nu har nästan 70 personer kollat på mitt inlägg vet verkligen ingen om en b20 115A med Aq100 drar mycket eller lite bensin? Vet inte heller någon på ett helt forum var jag hitta fakta om båten? Tycker det är lite konstigt faktids! Mvh Henning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lindberg_ 0 Postad 3 Augusti , 2009 Har du försökt kontakta säljaren och frågat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 3 Augusti , 2009 Hej ! Om en båt drar mycket är ju en ganska individuell bedömning. Jag själv har en snipa med en diesel på 34 hk. Lunkar på i 6-7 knop och är nöjd med att lyssna på motorns lugna arbetande och hur båten följer vågorna istället för att studsa ovanpå. Kan säga så mycket som att jag funderar aldrig över bränsleekonomin i vår båt när vi ger oss ut, och det beror inte på ett fett bankkonto utan på att vår båt drar väldigt lite. Jag har lärt mej en sak när jag letat efter båtobjekt och det är att större båtar inte är ämnade att plana ovanpå sjön, det blir alltid dyrt att förflytta åbäkena längre sträckor på detta vis. Den båt du länkar till verkar iofs inte vara jättetung och jag har inte så bra uppfattning om bräsnleekonomin på den typen men hoppas att du blivit lite visare av mitt svar. Mvh / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 3 Augusti , 2009 Ingen båt jag känner igen men motorn är på 115 hk. B20 är en gammal slitvarg som du kanske vet, den satt i bl.a Volvos 140 och tidiga 240 modeller. Om den drar mycket eller lite bensin är ju relativt. Gissningsvis runt 1,5l/Nm om den är frisk och välservad. Båten ser ut att vara från tidigt 70-tal och det finns mycket som bör kontrolleras. Om ni saknar kunskapen rekommenderar jag att ni tar kontakt med en båtbesiktningsman alt någon bekant med erfarenhet av gamla båtar. Såg i annonsen att båten skulle vara en 78:a men då är det något som inte stämmer för mig veterligen så slutade AQ 115A tillverkas 1970. Senast ändrad av df90 | 03 augusti 2009 | 21:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henning93 0 Postad 4 Augusti , 2009 Tack så jätte mycket för svaren! Lindberg_ : Pappa har kontaktat ägaren men han pratade mest om vi kunde komma och titta på den Thomas_38 : Tack för det långa och lärorika svaret!! Det som gör att vi inte vill skaffa en Diesel: Den går för sakta Det som gör att vi vill skaffa: Bränsle ekonomi, mindre risk för brand på båten. Någon som håller med mig om detta eller tycker ni jag är helt ute och cyklar? df90 : Tack så jätte mycket för svaret! Ja det visste jag att volvos motor tål väldigt mycket stryk (bara se på våran ungdom) Vad tycker du är det viktigaste att gå igenom när man kollar på den? Kan du (eller någon annan) kolla upp detta? låter väldigt skumt Som sagt var tack för hjälpen. Så hoppas jag att vi kan luska ut lite mer frågor. Mvh Henning En jätte viktig sista fråga. Är ni oroliga när ni är ute med bensin inombodare pga brandrisken? Min pappas gammla jobbarkompis som är l mer van med båter sålde själv sin båt pga detta. Så pappa tvekar på fall han vill köpa båten. SNÄLLA SVARA!! Senast ändrad av Henning93 | 04 augusti 2009 | 11:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 6 Augusti , 2009 Hej igen! Det är bara att konstatera att om man vill att det ska gå fort så blir allt mycket besvärligare. Om man inte vill hålla på och tanka hela tiden så krävs en stor bränsletank eller åtminstone närhet till sjömack och ett konto som tillåter de kostsamma båtresorna. Det är oftast vid tankning som brandrisken uppstår då ångor samlas i båten och då oftast nära motorn. Detta brukar inte vara något problem om man har en bra motorrumsfläkt vilket är ett måste på en bensinbåt, man ska alltid starta fläkten och låta den gå en stund före start. När jag åker ut på sjön med min långsamma diesel vet jag ju om hur länge det tar för mej att förflytta mej. Jag vet alltid i förtid när jag kan förväntas nå mitt mål, råkar endast ut för små skillnader vid kraftigare motsjö. Inte lika lätt att förutse restiden med en planande båt då sjögången oftast är avgörande för hastigheten. Som sagt, inte speciellt roligt att studsa fram i grövre sjö enligt mej. Om man inte vet riktigt vad man vill kan ett tips vara att inte köpa för dyr båt till att börja med, helst som är lättsåld dessutom, tycker själv att den båt du länkar till ovan verkar motsvara de kriterierna Mvh / Thomas Senast ändrad av Thomas_38 | 06 augusti 2009 | 13:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 6 Augusti , 2009 AQ115A tillverkades mellan 1969-1970.http://www.drevia.se/dataaqbensin.htm Brandrisken hos bensinmotorer är överdriven. Om man skiter i att serva och kolla grejorna, har flödande förgasare, spruckna slangar osv så finns det helt klart en stor risk att något händer, men även diesel brinner ju rätt fint... Så länge man sköter om och har koll på motorn är det inga problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser