Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
CruzeMan

Inkoppling av skiljerelä på Volvo Penta 5.7 GI - 2005

Rekommendera Poster

Ska montera ett skiljerelä för att överbrygga mellan mitt startbatteri och mina förbrukarbatteri då motorn är igång, för att kunna ladda alla batteri på en gång. Enligt instruktionen så skall skiljerelät kopplas till D på generatorn. Tyvärr så hittar jag ingen D på min generator och dessutom så är det ett färdigdraget motorkablage som jag helst skulle vilja koppla in mig på nära skiljerelät.

Är det någon som vet hur kablaget hänger ihop och vilken kabel jag ska koppla in mig på för att få spänning då motorn är igång och generatorn laddar?

Det är en Volvo Penta 5.7GI, V8, 2005 års modell.

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att du på en såpass ny motor inte har generator med 2st B anslutningar, jag har för mig att Volvo Penta monterar sådana ibland fast det kanske bara var standard på större dieslar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade samma problem på min VP D3, men jag drog en kabel från startlåset så att kabeln får sin ström i tändningsläget. Alternativet är en strömbrutare, men då måste du komma ihåg att stänga av och det skall ju reläet sköta..

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade samma problem på min VP D3, men jag drog en kabel från startlåset så att kabeln får sin ström i tändningsläget.

Jag har samma problem på min Bayliner.

Fungerar skiljereläet rätt när du har kopplat inn det på detta sätt.

Om det gör det så är det ju bara att koppla inn det på nån kabel som styrs från t-låset.

Mvh pejon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog det bästa att ta 12V från tändningslåset. Då behöver man inte göra åverkan på fabrikskablaget. För att vara på säkra sidan så drar jag nog en separat kabel som bara är till för skiljereläet. Blir nog ett typisk höst/vinter jobb :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...