wallmed 0 Postad 1 Augusti , 2009 Hej! Jag har en Mercury 75 hk från 1989 som sitter på en Uttern 520 HT -82. Under körning började larmet ljuda. Det är en konstant signal som enligt handboken indikerar att något är fel med kylningen. Jag slog genast av motorn och lät den vila någon minut. Jag startade sedan och körde hem, ca 3 minuters färd. Larmet började ljuda igen tämligen omgående. Väl i hamn lät jag motorn svalna innan jag provstartade igen, men nu ljöd larmet redan när jag vred om tändningen. (Alltså inte den korta larmsignal som normalt ljuder när man slår på tändningen). Den så kallade skvallerstrålen ser normal ut och jag upplever inte att motorn gått varm. Vad bör jag göra? /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 1 Augusti , 2009 Hur är det med olja i tanken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 1 Augusti , 2009 Ganska säker på att det är den lilla svarta boxen som kablarna från oljenivå och värmesensorn går in i brukar lägga av på dessa motorer, är du säker på att hon smörjer o kyler riktigt så koppla ut en tråd itaget så ser du vilken det är. Jag gorde så och började köra med oljeblandat istället Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wallmed 0 Postad 1 Augusti , 2009 Oj, vad härligt med så snabb respons! Wanmar: jo, oljebehållaren är i princip full. Frans73: jag är totalt okunnig på motorer, men jag borde kunna identifiera den svarta boxen. Tror du att det är värt ett försök med lite kontaktspray först? Jag vill naturligtvis gärna att allt ska fungera som det är tänkt från början och ger mig ogärna in på egna modifieringar. Jag kan inte heller med säkerhet säga att den kyler och smörjer som den ska. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 1 Augusti , 2009 prova o koppla ur tempgivaren,är det inget fel med den så är det säkert oljemodulen,den har inget med hur mycket olja den får den sköter bara om varningssystemet för temp o olje nivå i tanken.det är en mekanisk oljepump på motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 1 Augusti , 2009 http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0018686&path=MM~A0000001~M0000830~M0000833~C0018686&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 1 Augusti , 2009 oljemodul nr 40 tempsensor nr 22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wallmed 0 Postad 1 Augusti , 2009 Wow, vilken bra information. Jag ska göra ett försök. Men är det verkligen oljan som spökar? Signalen är konstant - enligt handboken indikerar det kylningsproblem. Signalen för oljeproblem ska vara intermittent, vilket jag tolkar som att den snarare kommer i stötar. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 1 Augusti , 2009 Jag gjorde så att jag blandade i 2% olja itanken och hadde olja i behållaren, körde sen ett tag för att se att det gick åt olja från behållaren, det ryker lite extra men det får man leva med. Det vanligaste felet är att signalen från oljenivån är den som felar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wallmed 0 Postad 1 Augusti , 2009 Låter som en lösning i min stil. Jag ska försöka sortera min nyvunna kunskap och testa de föreslagna lösningarna i tur och ordning. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 1 Augusti , 2009 finns ingen anledning att blanda olja i bensinen finns ingenting som den kan varna för som förlite olja till motorn endast oljenivå i tanken den varnar för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sundell 0 Postad 2 Augusti , 2009 Har en Mercury 90hk -88. Har fått info om att den ska signalera när den inte får olja? Dock har detta låtit för bra för att vara sant. Hur är det igentligen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 2 Augusti , 2009 Vet ej hur det är med din motor, men min V6 Merc -98 har nivålarm på behållare och larm för om pumpen stannar. Det finns dock inget larm att oljan verkligen flödar. Min pump drivs via drev från vevaxeln. Jag tror att OMC (Johnson/Evinrude) har ett sådant larm på senare VRO modeller och är tämligen ensamma om detta. OMC har en kombinerad besin och oljepump som drivs av tryckväxlingar i ett av vevhusen. Det Wanmar skriver går säkert att lita på. Han har bättre koll än jag. Senast ändrad av guestsson | 02 augusti 2009 | 21:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 2 Augusti , 2009 merc v6 har en annan pump än 3cyl 70-90 4cyl 100-125,den har en magnet fas satt på ingående axel till pumen slutar den rotera så larmar den .de 3 o 4cyl larmar bara om det är lite olja i tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wallmed 0 Postad 6 Augusti , 2009 Nu är problemet löst! Jag fick hjälp av en båtracande granne och mycket riktigt - det var nåt knas med oljelarmet. Det är nu bortkopplat. Tack för all hjälp och allt engagemang här på forumet! /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser