halling_sjo 0 Postad 1 Augusti , 2009 Hej Har en johnson 9.9 -83:a där den ena tändspolen inte är som den ska. Gnista går från tändspolen till godset. Är det spolen som är kass eller kan det vara jord/elfel. Går det att fixa en tändspole eller är det bara att köpa ny. Är inte snål, men det är lite omständigt att fixa reservdelar till gamla motorer. Vill ju ha delarna direkt och inte vänta flera dagar. Senast ändrad av halling_sjo | 01 augusti 2009 | 17:29 Senast ändrad av halling_sjo | 01 augusti 2009 | 17:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 1 Augusti , 2009 Om det är ett isolationsfel så måste den bytas. Det går kanske att fixa isolatioen externt, men du kan därefter inte lita på motorn. Den finns säkert att beställa från närmaste reservdelsleverantör. Ev. kan t.ex. Marinshopen i Sth ha den i lager. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
halling_sjo 0 Postad 15 Augusti , 2009 Hej Har nu skaffat en ny tändspole, men problemet kvarstår. Någon som har tips om hur jag ska fortsätta felsökningen. Kan det vara dålig jord? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 15 Augusti , 2009 Jorden till spolen är enkel att kolla. Det som ofta tar livet av tändspolar är tändstift med för stora gap eller avbrott i tändkabeln. Under dessa förhållanden fordras en ohälsosamt hög spänning innan gnistan tänds. Så hög att överslaget kan ske påp annat ställe än i tändstoftet. Jag skulle byta stift och tändkabel/ar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 15 Augusti , 2009 Detta svar hamnade fel, nu borttaget. Senast ändrad av guestsson | 16 augusti 2009 | 07:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
halling_sjo 0 Postad 17 Augusti , 2009 Nu har jag fått iordning på tändspolen, men motorn går bara på en cylinder, den som jag inte bytt tändspole på. Har även kopplat om och testat tändspolen, tändstiftet och tändkabeln från den fungerande cylindern till den som inte tänder, fungerar ändå inte. Har ingen kompmätare, men det känns ialla fall ingen större skillnad med tummen. Det går lätt att starta motorn på en cylinder om det andra tändstiftet inte sitter i. Någon som har förslag om vad jag ska testa/kolla först Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser