Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
dynan

Köpa motorbåt i av handlare i Danmark

Rekommendera Poster

Hej!

Jag skall ner till Danmark imorgon för att titta på en båt som en handlare säljer för en kunds räkning. Det är en Bayliner från -88.

Om det inte är något stort oväntat fel på båten och det går att göra något på priset så är chansen stor att det blir ett köp.

Då jag aldrig har köpt något i den här prisklassen så är man givetvis lite orolig för allt runtom, med betalning etc.

Hur går det generellt till? Det känns ju lite darrigt att betala hela beloppet nu med en gång då jag först kan hämta hem båten förrän om 1.5 vecka. Samtidigt om man köper båten och den ligger i någon annans hamn/hamnplats. Man vill ju gärna få med sig saker direkt när man betalar.

Betalar man sig 10% handpenning och skriver ett kontrakt så att säljaren under inga omständigheter får sälja båten till någon annan?

Hur är det med försäkring, måste jag teckna en försäkring i samband med att jag lägger handpenningen?

Det är många frågor som susar runt i mitt huvud och jag har säkert missat hälften men några kloka ord som kunde lugna mig vore mycket tacksamt.

Hälsningar

Viktor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej det finns två saker man inte blir av med här i världen, Aids o Bayliners. köp nåt annat iställetCool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket intelligent skrivet...

Det mesta har ett rimligt pris, så även Bayliner. Men! när det gäller 80-talsbåtar av det märket så kan man inte förvänta sig toppkvalitet. Det finns säkert många välskötta båtar från den tiden, men många är eftersatta och vanvårdade. Motorerna är ofta OMC och de har inte det bästa ryktet, har iofs ingen erfarenhet av den motors, men läser man lite mer här på MG så kan man se ett klart missnöje.

Jag skulle nog försöka få tag i en 90-talare istället. Efter 93 (tror jag det var) tog Brunswick-koncernen över Bayliner och förbättrade kvaliteten avsevärt. Mitt råd är att skaffa en 95:a eller nyare.

Det där med Aids etc, säger bara folk som inte vet något och aldrig har ägt en Bayliner...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...