lucifer112 0 Postad 1 Augusti , 2009 Det är så att jag har köpt en Mercury 500-72 långrigg där drevet är förstört. Och sen köpte jag en till som har komplett drev, men som är kortrigg. Men nu ska jag ta motoraxeln ur långriggen och montera i kortriggens drev. Och så till frågan, hur vet man glappet mellan dreven. Hur vet man hur mycket man ska chimsa? Finns de nån som har gjort nåt liknande? tacksam för svar!/Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lucifer112 0 Postad 2 Augusti , 2009 Ingen me erfarenhet? I så fall blir det att ta på känsla... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mahaffa 1 Postad 2 Augusti , 2009 Är du säker på att du behöver shimsa om. Jag har för mig att drevet på drivaxeln är löst vilket borde innebära att du kan byta drivaxel men behålla alla drev och shims i växelhuset. rätta mig om jag har fel. /Björn Senast ändrad av mahaffa | 02 augusti 2009 | 18:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lucifer112 0 Postad 3 Augusti , 2009 Jo, så tänkte jag också...men då visade det sig att de båda motoraxlarna inte hade samma splines...så ja blir tvungen att använda samma pinjong som hör till den långa axeln och jag blir tvungen att byta resten av dreven också... så därför frågar jag om chimsning..men det blir väl att ta lite på känsla med glappet... men tack för svaret! /Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lucifer112 0 Postad 4 Augusti , 2009 nån annan me synpunkter eller ideér?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lucifer112 0 Postad 12 Augusti , 2009 Tjena, tänkte berätta att nu e Murklan ihopskruvad och den går som en dröm! Jag e positivt överraskad av denna maskin!Den gav ca. 6 knop högre topphastighet och går mycket tystare och jämnare än min förra motor, en Mercury 402 40hk, 2cyl. Men nu har jag ett annat litet problem.. Det verkar inte komma någon signal till varvräknaren från motorn. Varvräknaren har fungerat förr med den andra motorn, så ja antar att felet är i den nya motorn. Men var tar den signalen ifrån. finns det någon givare någonstans? tacksam för svar!/Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lucifer112 0 Postad 14 Augusti , 2009 på riktigt? ingen som vet nåt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mahaffa 1 Postad 15 Augusti , 2009 Chimsning är en egen liten vetenskap men med stort tålmod och lite märkfärg tror jag de flesta normalhändiga kan fixa det. Jag tror säker du kan hitta en bra anvisning om du letar runt lite på nätet. Jag orkade inte leta så jag stoppar in en scimsningsanvisning på en växellåda som jag hade liggande på datorn så kan du förstå principen. /Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lucifer112 0 Postad 15 Augusti , 2009 sorry, ja funderade inte på shimsningen längre som det också står i texten. Nu funderar ja på signalen från varvräknaren.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mahaffa 1 Postad 15 Augusti , 2009 Nyare Mercury ger signalen i grå kabel. Tittar du på http://www.maxrules.com/MERCwireindex.html där finns det elsheman till äldre mercury. /Björn Senast ändrad av mahaffa | 15 augusti 2009 | 10:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mahaffa 1 Postad 15 Augusti , 2009 Kanske ett liknande poblem på http://forums.iboats.com/showthread.php?t=307559 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lucifer112 0 Postad 15 Augusti , 2009 Mycket tack för länkarna! nu ska jag väl nog lösa det här! visste väl att det fanns kunskap här.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser