Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Bellona23

Täbyvaggan - Är det något att ha?

Rekommendera Poster

Tänkte skaffa mig en båtvagga till vår Finn Express 741 (Finn Express 741) och hittade både Täbyvaggan (Täbyvaggan) och Tyresövaggan (Tyresövaggan) på blocket. Tyresövaggan har jag hört talas om men inte Täbyvaggan. Är det någon som har någon erfarenhet av Täbyvaggan, eller är den så pass ny?

Tyresövaggan antar jag fler känner till. Är det en bra vagga?

Senast ändrad av Bellona23 | 01 augusti 2009 | 10:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa dom här stöttorna väldigt smidiga.

seaquip

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trodde vagga skulle vara bättre än stöttor eftersom de sitter fast i varandra så de inte kan glida isär.

Varför är seaquip bättre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom är otroligt smidiga.

Man lägger bara lite lagom grovt strö på backen, ställer ner båten på dom o trycker dit stöttorna. Ingen passning alls.

Sedan säkrar man stöttorna med kätting eller som jag med nylonband.    KLART!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som Stig säger så glider de inte isär eftersom man säkrar dem med kätting eller band.  En vagga är otymplig och tung och måste monteras/demonteras på platsen där båten ska stå.  Stöttorna bär man själv utan problem och när de inte används så travar man dem i varandra på en kvadratmeter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I mmitt fall tänkte jag ha båten på tomten på ängsmark som jag tänkte jämna till och lägga betongplattor på där båten ska stå så egentligen behöver det inte vara enkelt att montera isär och ställa undan men det skadar ju inte.

Finns ju en hel del varianter av stöttor. Är seaquip en av de bättre eller finns det någon annan billigare kanske?

Tex så är väll tyresövaggan vanligast bland vaggor men nu kom täbyvaggan till samma pris fast helt i aluminium så den väger hälften så mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns båtklubbar som inte godkänner stöttor utan det är vaggan som gäller pga dåliga markförhållade. Hade förut en fast järnvagga på mitt tidigare  varv. Där körde de med gaffeltruck och sänkte ner båten i vaggan. Mitt nuvarande varv har traktor med slipvagn och bra grusplan. Där är Tyresövaggan och Press & Son´ s vagga vanlig, men hos oss dominerar egna träkonstruktioner trots allt. Stöttorna kommer mer och mer. Kör själv med Tyresöstöttor då jag lätt kan demontera och ta hem över sommaren, Seaquip köper framförallt på stora seglare, tre stöttor på varje sida och det har hänt att dessa stjäls innan ägaren ordnar med släp. Täbyvaggan är ny för mig och har ju bara en återförsäljare idag så den är nog inte så känd som de tidigare två tillverkarna. Kanske kan företaget hänvisa till tidigare köpare som referens? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och sedan finns det båtklubbar som inte godkänner vaggor såsom i våran klubb där jag är hamnkapten.  Detta på grund av att vi lyfter med egen kran på upp/sjösättningsvagnar.  Då går det  helt enkelt inte att lämpa av båten på en vagga ifall den inte är delbar, och även om den skulle vara det så skulle det ta för lång tid och sinka arbetslaget.  Stöttor sjunker inte ifall det nu inte är ett riktigt vattensjukt område, och då lägger man in en liten plywoodskiva under.  Dessutom är de ju ställbara, har man bara lite uppsikt över sin båt så ser man ju att en stötta eventuellt har sjunkit och vevar upp lite, för den kollen kör väl alla med under vintern, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade några år båt på Svinninge Marina. Där använde de i huvudsak en vagga som kallades Svinningevagga. Den är enkelt demonterbar till ganska små mått. Köpte en egen vagga och den har jag fortfarande stor glädje av som extra stöttor när jag jobbar med mina båtar, trotts att jag idag har båtkärror som första alternativ.

http://www.svinningemarina.se/websites/svinningemarinase/filbank/Svinningevaggan brochyr 2006.pdf

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Möjlikgt att svinningevaggan är bra men jag tycker att det var lite väl dyrt. 16000:- om den ska vara till en liten båt och annars upp till det dubbla priset. Då tycker jag faktiskt inte att det är ett alternativ.

Om vi tittat på bockar och vaggor så är frågan vilket jag ska välja med tanke på mina förutsättningar. Som jag nämde tidigare så är det på ängsmark som jag tänkte ha båten. Tänkte jämna till marken och sedan ev. lägga betongplattor för att ha ett bra underlag för stottorna/vaggan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg också att man höjt priset rejält. När jag köpte den var priset mindre än 5 årshyror. Priset för att hyra har dock bara höjts med ett par hundralappar! sen 2002

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur kommer du till/från uppläggningsplatsen? Egen kärra kanske vore något?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...