Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Uven12

lågt oljetryck MD 17 C

Rekommendera Poster

Har en Albin 25 med motor från -76. Det är en MD 17 C. Har bra oljetryck med kall motor, men efterhand som oljan värms upp sjunker oljetrycket, till ca 1 bar. När jag drar ner varvtalet sjunker trycket till ca ,5 bar. Allt för lågt enligt min mening. har nyligen köpt båten, tror att det är billig bilteamaolja på. Den drar knappt någon olja. Orsak, funderar på om det kan vara sliten oljepump ?  sliten motor, i kombination med dålig olja ? Funderar på att byta dreven i oljepumpen ?  Frånga är om jag är inne på rätt väg. Gångtid ca 13000 timmar.

Tacksam för tips och ertfarenhetsutbyte.

 



Senast ändrad av Uven12 | 01 augusti 2009 | 09:07



Senast ändrad av Uven12 | 03 augusti 2009 | 06:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det först jag skulle göra är att prova med en lös oljetrycksmätare som du monterar direkt på motorn, det är inte alltid som givarna och instrumenten på motorerna visar rätt.

Eftersom du misstänker olja av ev sämre kvalitet så skulle jag prova med att byta olja och oljefilter innan jag börjar skruva med motorn för mycket.

Om du börjar med detta och detta inte löser ditt problem så har jag flera saker som du kan titta på innan du ger dig på oljepumpen.

 

Mvh Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack jag är inne på samma linje. Har en tryckmätare liggande som jag troligen kantesta med och oljan är inköpt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

15-40 mineral olja skall det vara till den motorn men det kanske du redan vissteCool 

För övrigt kör jag själv på Biltemas mineral 15-40 och det funkar utmärktFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova annars med en singlegradeolja som SAE30 om du bara använder motorn på sommaren. Den är alltid lite tjockare än multigradeoljerna.

Jag använder Pennzoil och hade tidigare problem med att få upp oljetrycket med varm motor och enligt den som tipsade mig berodde det på att den varma 15-40 oljan är för tunn och stannar inte kvar i pumpen.

/Micke W

 



Senast ändrad av lizardking | 01 augusti 2009 | 12:35



Senast ändrad av lizardking | 01 augusti 2009 | 12:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljor, nu har jag lite olika tips, även att köra med en SAE 30 olja. Innan syntetoljornas tid hade man sommar och vinter olja. Sommar var SAE 20 - 50 olja och vinter var SAE 10 - 30 olja.

På bilen har jag idag en syntet SAE 5 - 40 olja.

Om jag kör på en singelgrad olja med värmetal SAE 30, frågan är om det kan finnas någon risk med detta.

/ Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner till detta problem i A25 .  Motorn är mycket innbyggd det blir ganska varmt i motorrummet. Med resultat att oljan blir för varm. Skaffa dig en oljekylare, eller som jag gorde monterade en elfläckt som drog ut den varna luften i en separat kanal från motorrummet.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Besökte en firma och fick förslag om att slå på 15 - 50 olja istället för 15 - 40. Motorn får bra vattenkylning men det blir varmt i motorutrymmet och det syns på oljetrycket när det börjar bli riktigt varmt. Kollade också vad nya pumpkugghjul till oljepumpen kostar, och det är drygt 3100:-, volvo orginal. Lite mycket för att bara testa om ett byta hjälper.

Så länge jag kör på 2100 varv är där tryck, ca 1 bar, men när motorn är riktigt varm och när varvtalet sänks till under 1000 r/m då är där troligen inte mycket tryck, enligt mätaren ca 0,5 bar. Verkar riskabelt.

Har varit inne på att sätta in en motorrumsfläkt, vet inte vilken modell som passar, bör vara en som sitter i själva ventilen, eller i motorutrymmet, om det nu finns någon fläkt som klara värmen som det innebär att sitta i motorutrymmet. Annars måste jag göra våld på luftkanalerna.  

 



Senast ändrad av Uven12 | 03 augusti 2009 | 15:19



Senast ändrad av Uven12 | 03 augusti 2009 | 15:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog upp ett hål längst upp och främst på styrbordssidan av motorlådan och monterade ett rörmed fläkten under durken vid styrplatsen och ett luftutsläpp på utsidan av styrhytten. Luftkanalerna bak behövs för att se till att motorn får tillräkligt med tillluft. olja 15/40 eller 15/50 är bara marginell skillnad. Jag använde shell Myrina sae 30 altså vanlig mineraloja.

 

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När din motor byggdes fanns det nog ingen annan olja att köpa för folk i allmänhet.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under golvet till höger finns utrymme för en fläkt, svårare blir att hitta ett bra utblås, ska kolla och tänka till när jag ska till båten. Kan vara lite trångt, kupévärmaren sitter där. Men i vilket fall behöver ett nytt hål tas upp för att kunna blåsa ut luften. Min tanke var att använda den ena av de befintliga kanalerna till att blåsa ut med fläkt och den andra kanalen att dra in.

Svårt att bedöma, men egentligen borde det räcka med en luftkanal för flödet in när man skapar ett undertryck med en fläkt som drar ut luft. En del luft dras in från springor runt huven. Ett för kraftigt undertryck kan i och för sig skapa ett problem för motorn att få tillräckligt med luft.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Bytte oljefilet till Volvo orginal från Biltemas och bytte också till en ny dyrare 15 -40 Mobil olja.

Såg bra ut i början, låg på över 3 bar i tryck, men sedan sjönk oljetrycket. Först till ca 1,5 bar med varm motor, kör man en en timme sjunker det till ca 1 bar vid 2100 varv. Går man mot tomgång går trycket mot noll.

Eftersom trycket verkar hålla sig hyfsat i ca 1/2 timme vill jag börja med att sätta in en motorrumsfläkt som steg 1 och som steg två byta oljepumpen. I vilket fall skadar det inte med en motorrumsfläkt.

Den håller kylvattnet, dvs den kokar inte. Röret in till värmeväxlaren är havskallt och röret ut är ljummet. Likaså från motorn till värmeväxlaren mycket varm och röret ut varm. Det som skulle vara intressant att veta vilken temperatur bör vattnet ut till motorn från värmeväxlaren hålla?  En annan faktor är naturligtvis flödet, rost skit i systemet, impellrarnas skick etc.  

/ peter Ch

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget ovanligt på gamla MD3B/MD17C när de börjar bli lite slitna och går med moderna oljor. Vi hade exakt samma fenomen på vår Albin 25 med MD3B (snarlik MD17C). Fick berättat för mig att problemet är att oljan blir för lättflytande så den tappar trycket genom slitna ramlager o.s.v.

Det finns tre lösningar:

  1. Antingen skaffar du en oljekylare (monteras som en adapter mellan block och oljefilter, och ansluts till sjövattenslingan - ej den slutna om du har färskvattenkylning).
  2. Byter till en olja som är tjockare vid höga temperaturer, precis som föreslagits.
  3. Låter renovera motorn.

Om du har färskvattenkylning kan det vara idé att sätta tillbaks gamla termostaten (60°C) och givaren till tempinstrumentet för att sänka arbetstemperaturen på motorn och i alla fall förbättra det hela lite.

Att blåsa in svalare luft med en fläkt tror jag inte mycket på. Det är en ganska duktig luftomsättning redan under lådan - räkna på vad denna diesel drar in i luft genom luftinsugen. I den jämförelsen är de futtiga volymerna en elfläkt åstadkommer nog rätt försumbara. Bättre att lägga de pengarna på en oljekylare (hittade min på Blocket för 900:- ).

(F.ö. var det ingen skillnad mellan billig Biltemaolja och dyr märkesolja, vilket jag också trodde var orsaken först. Olja med samma spec av märkessort gav exakt samma resultat och tryck. Det är viskositetstalen som har betydelse).



Senast ändrad av IngemarE | 07 augusti 2009 | 12:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för goda råd. En oljekylar är nog en bra idé som kan ge den önskad effekt. Eftersom det är ett rätt vanligt oljefilter bör det var möjligt att få tag i. Har hittat en på nätet som är till Penta, förmodar att det är modell som passar till type B18 - B20 motorer. Frågan är om den kan passa till en MD17C också, någon som vet ?

Se länk: http://www.blocket.se/jonkoping/Oljekyl__Ryckutjamnare_och_Varmevaxlare_22606253.htm?ca=22&w=3

Utan att veta förutom detta med oljekylning, kan det inte skada att sätta in en motorrumsfläkt, för det blir fruktansvärt varmt.

/ Peter



Senast ändrad av Uven12 | 10 augusti 2009 | 11:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Innan du köper några delar överhuvud taget så prova med att varmköra som tidigare men utan durk över motorn. Så märker du vad omgivningstemperaturen har för betydelse.

 

//Mats



Senast ändrad av MatsHansson | 10 augusti 2009 | 15:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det tar sin tid, nu har skolterminen kommit igång, och tid till båten är begränsad.

Har nu monterat en motorrumsfläkt, gick rätt snabbt. Har inte hunnit köra den riktigt varm men jag upplever mig att den går lite bättre. Har satt fläktuttaget längst fram och högt, medan friskluftintaget sitter lågt och akterut. Borde ge ett visst flöde genom hela motorrummet.

Nästa moment blir en oljekylar. Det återstår att se om det blir klart nu i höst, men det är min förhoppning. Oljekylaren monteras mellan motorblocket och oljefiltret. Blir troligen så att jag tar det varma sjövattnet mellan den ordinare värmeväxlaren och flödet ut i avgasröret. Kanske inte helt lyckat men här kan jag gå in i det befintliga systemet och montera slangar utan större ingrepp. Nackdelen är att oljekyleffekten blir sämre än med kallt sjövatten.

Alternativ ?  Sugsidan innan impellern ? Är tveksam, men det är ett annat alternativ.

/ Peter

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att sätta något på sugsidan är inte helt lyckat, även om jag vet att vissa större VP-motorer kör igenom backslagets värmeväxlare innan impellerpumpen.

Det normala är att kyla oljan som första anhalt direkt efter pumpen. Om det fungerar vettigt att ta den som sista kan jag inte svara på. Borde väl i och för sig bli bättre än ingen kylning alls....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Mycket prat om hurvuvida oljer står sig i höga tempeaturer etc. Många anser att en delsyntet håller sig bra i dom allra flesta motorer där en helsyntetisk har tendens att bli för tunn.

Är det ett alternativ att tritta på?

Mvh//Robert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig att oljepumpen kan vara rätt sliten efter 13000 timmar. Har den verkligen gått så länge. Det är nästan 2 år i sträck! Slitstarkt måste jag säga.

Det är rätt enkelt att byta pumpkuggar bara man fått bort svänghjulet ser det ut som.

Men räcker inte 0,5 Bar? Det är ju ändå rätt mycket för en så lågtrimmad motor. Skulle tro att alla med bara en oljetryckslampa har så lågt också.

En båt jag transportseglade med nästan ny VP-motor blinkade ofta med lampan vid låga varv. Det var visst rätt vanligt sa ägaren.

Tjockare enkelviskositetsolja för sommarbruk kan ge bättre tryck också. Men det är väl svårare att få tag på sån olja. För båt borde man väl de flesta inte använda annat än sommarolja.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Gräsklippar olja finns i SAE 30 Det är vanlig mineralolja som fanns när motorn var ny.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...