Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
dyker

Stormen vecka 31 2009 en bild av var vi är...

Rekommendera Poster

Här ligger vi lugnt och stilla inne i Strömmarna vid Ringholmen och väntar ut stormen i lugn och ro...

Lägg gärna upp era tillägsplatser på bild! (alltid roligt att titta på bilder)

Mvh Peter med vänner..

post-10074-1394236041,4778_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute i smögen idag, damn vad det blåste. Segelbåtasmasterna verkligen krängde. Trodde nästa att mastana skulle krocka.

Såg en stackars SeaRay 27 fotare ligga längst intill kajen med 3 större segelbåtar utanför som tryckte den stackars amerikanarn hårt mot kajen. Fendrarna var gott platta. Att han inte sa till och lånade flera fendrar av dem som låg intill han. Skulle jag lätt ha gjort! Båten såg ut att spricka snart. Såg även en stackars större segelbåt typ 40fot som var på väg mot sotenäskanalen. Han var väldigt ensam. En modig rackare den där seglaren.

Värsta höst stormen... Det är dags att ta upp båten. Tror jag tar upp den nästa helg. Det verkar ju bara fortsätta detta dåliga väder vi fått på västkusten.

Skulle ta några bilder, men tror ni inte jag glömde kameran.

Säsongen är slut nu verkar det som?

Mvh
Kristian

Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 31 juli 2009 | 21:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men herregud Alf_von_sil, det är bara första augusti, säsongen förtsätter åtminstone oktober månad ut, dom finaste båthelgerna förra året hade vi i slutet av augusti och in i halva september, till dett flera fina dagsturer under helgerna i oktober, upp med hakan nu....redan idag är vädret mycket bättre!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste verkligen hålla med Westfjord 26. Brukar nästan alltid ha semester i Augusti och rent statistiskt sett har det alltid varit mycket bra väder då. Visserligen var min semestersegling i fjol i Augusti lite si och så. Mycket vind och en del regn på veckorna och kanonfint på helgerna. Dessförinnan hade jag två år tidig semester i Juni Första året med tidig semester hade jag motvind åt vilket håll jag än ställde kursen. och året därpå hade jag motvind och ösregn hela tiden.

Nu skall jag ut och segla i Augusti och det kan bara bli bättre. Lite mörkare på kvällarna blir det efter hand men allt bättre med plats i naturhamnar och gästhamnar.

Tråden gällde visserligen bilder på skyddade hamnar under stormen igår, men jag kan ju återkomma efter hand - för att äggla er som har förbrukat er semester och måste jobba. Den som spar han har.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säsongen slut?

Säsongen är möjligen slut i november. Troligen inte då heller.

Tänk så många fina höstseglingar jag gjort!

Nu skall jag segla så mycket jag orkar i augusti, ett uppehåll i september eftersom jag måste till Costa del Sol då(order från frugan) sedan blir det seglingar i oktober igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om Stig skulle komma till Smögenhamnen i Oktober lär det väl se ut ungefär så här.

tommy

post-945-1394236041,8926_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis.

Det är nästan den enda tidpunkten jag kommer till Smögen med egen båt.

Jag har varit där ett par gånger i sommar med V/B Harry och det är faktiskt inte särskilt trevligt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det trist, allt stängt och inget kul att kika påFlört

Mjukglassen slut och tillbommat. Men säkert riktigt bra priser för färska räkor hos Göstas.

Sommarens rekord i oväsen hittills är inte stortippade Seglartåget utan ledningen innehavs av en stor segelbåt med rubriken Segla med Jesus. Budskapet säkert bra men de sjunger hellre än bra och dessutom JÄTTEHÖG VOLYM.

Nåväl, hoppas bryggan gav några båtar lite skydd vid senaste ovädret. Nästa vecka blir det bättre väder och vid bryggan kommer säkert bli knökatjockt igen.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där har vi egentligen helt olika uppfattningar. Jag tycker det är mycket penare på Smögen på utsidan turistsäsongen. Lungt och pent. Det går att komma fram och hitta en parkeringsplats för bilen och dom man träffar är Smögare.

Jag var faktiskt också en sväng på Smögenbryggan under seglartåget och tyckte inte det var så farligt som man hört talas om. Nu träffade jag faktiskt fyra Smögare och två Gravare på brygga. Det var kanske fler än man kan träffa en vardag på vintern. Annars var det bare badgäster badgäster, fullt åverallt.

Det var i all fall skönt att kunna gå tillbaka till Tennishallen, ta bilen och åka hem till Gravarne.

Får det gått en vvecka, så blir det inte så många båtar.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller helt med Tommy. Smögen utanför turistsäsongen är betydligt trevligare, då kan man gå på bryggan utan att riskera att knuffas i sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

från SMHI:s sida

Stormbyar på västkusten Från torsdag kväll den 30 juli till fredag förmiddag den 31 juli förekom stormbyar vid västkusten. Kulmen nåddes klockan 07 med vindbyar på 28 m/s på Nordkoster och Väderöarna. Det är den högsta byvindhastighet som uppmätts i juli månad sedan byvind började mätas vid svenska kuststationer i mitten av 1990-talet. Medelvindhastigheten nådde inte upp till storm utan var som högst 21 m/s. Senast full storm, minst 25 m/s i medelvind, rapporterades från en svensk kuststation i juli var den 28 juli 1992 på Svenska Högarna.

Högsta byvindhastighet vid västkusten 31 juli 2009:
Nordkoster syd 28 m/s
Väderöarna sydväst 28 m/s
Måseskär sydväst 25 m/s
Vinga sydväst 24 m/s

Högre byvindhastigheter än så har dock med största säkerhet förekommit i juli månad innan byvind började mätas regelbundet.
Det gäller exempelvis vid Öland den 23 juli 1985 och lokalt över Götaland den 9 juli 1931.

egen kommentar

Nej, troligen inte något trams om växhuseffekten utan bara vanlig otur för de som hade semester denna veckan.

Cool

mvh Roland

Senast ändrad av Ringhede | 02 augusti 2009 | 14:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...