270sundancer 0 Postad 31 Juli , 2009 Hej, Jag har en Mercruiser 7,4 Mpi från -98 i min båt. Har varit på båtsemester i tre veckor och motorn går problemfritt, inga startproblem, normal bränsleförbrukning men helt plötsligt förbrukar den väldigt mycket olja. Jag får fylla på 2 - 3 liter efter 50 - 60 distans. Jag har ingen förändrad avgasrök, inget oljeläckage i motorrummet och har heller inte tappat någon kraft. Efter mig, i kölvattnet, ser det ut som ett mindra oljeutsläpp, särskilt vid tomgångskörning. Väldigt irreterande är det. Är det någon som har någon idé vad det kan vara för fel eller tips på hur jag kan felsöka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke66 0 Postad 31 Juli , 2009 Kolla så att du inte har vatten i oljan. Det kan ha gått en spricka mellan en kylkanal och där oljan finns. Det är inte säkert att man får in så mycket vatten i oljan. Ta loss oljepåfyllningslocket och titta om du har brun-vit fradga i locket, kolla även om det fläktar därifrån. Låter den som den brukar? Vad har du för propeller? (Försöker ta reda på vad en båt som din behöver för någon) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
270sundancer 0 Postad 31 Juli , 2009 Tack för ditt svar, jag har inget vatten i oljan och inte heller någon fradga på locket. Motorn låter helt normalt. Något fel måste det ju vara eftersom så mycket olja går åt och dessutom läcker ut i havet med avgaserna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 31 Juli , 2009 Kolla om du har någon oljekylare, om den börjar läcka kan oljan tryckas ut i kylvattnet för oljetrycket är mycket högre än vattentrycket, ingen rök får du heller för oljan hänger bara med kylvattnet och dumpas ut i avgasröret tillsammans med kylvattnet. Det är ju inte sannolikt att din motor helt plötsligt blivit jättesliten i cylindrar kolvar osv men oljekylaren kan paja plötsligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
270sundancer 0 Postad 31 Juli , 2009 Tror att jag har en oljekylare, ska kolla den. Låter som ett billigare alternativ än cylindrar och kolvar. Tack för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
270sundancer 0 Postad 3 Augusti , 2009 Har lämnat in min oljekylare för provtryckning och det visade sig vara så att den läckte. Kylfirman lagar den och om en till två dagar är den monterad i båten igen. Kostnad totalt ca 1.200 kr. En ny oljekylare kostar 2.250 kr och leveranstid ca tre veckor så det var verkligen ett kanontips jag fick, stort tack för det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser