Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Terrafobica

Nytt ankarspel som jä..as.

Rekommendera Poster

Detta brev har jag skickat till en båthandlare som gjort installationen av ankarspelet:

Hej!

Enda sedan jag köpte båten i maj 2008, så har mitt ankarspel trasslat.  Eftersom jag har haft andra fel såsom krokigt peke, bucklig badplattform, motor som inte gick att stänga av och en stereo utan mottagning, så har jag ju varit i kontakt med er flera gånger, och då företrädesvis  xxxx  men även  xxxx   som jobbar åt er ibland.  .Jag har då lite i förbifarten nämnt att jag har problem med ankarfällningen, men så har frågan liksom runnit ut i sanden.  Men nu går det inte längre.  I utrymmet där ankarspelet sitter, ska det samsas med slangar till duschen på badbryggan och en Webasto med alla tillhörande sladdar och slangar, det går inte.  När jag matar in ankarlinan så lindar den ofelbart in sig i prylarna där nere.  Nästa gång jag ska fälla ankaret så tar det stopp efter ett par meter och det är bara att ta in det igen.  För att vara säker på att det ska fungera så måste jag gå ner i stuven och lägga om 50 meter blyad lina i fina slingor, och det måsta jag göra efter varje ankring.  Vad jag nu har förstått så hade det varit bättre med en placering på babord sida, men nu sitter det där det sitter.  Enklaste lösningen på det här är att istället bygga en skiljevägg i utrymmet där spelet sitter så att linan aldrig får chansen att trassla in sig i något.  På måndag kommer  xxxx  hit och ska hjälpa mig med det, och alla reglar, skruvar, marinplywood och glasfiberspackel är inköpta.  Men ju mer jag tänker på saken desto mer anser jag att det här är en kostnad som ni borde ta.

Vad borde jag få för svar på det här tycker ni?  Det ska tilläggas att båten köptes fabriksny. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem med min blyade lina, funderade länge på att bygga ett litet utrymme som bara linan skulle vara i men bestämde mig för att sy en säck som jag hängde upp med krokar, undertill så förstärkte jag med en plastskiva som jag satte en genomföring i med slang som jag drog ner i kölsvinet så att länspumpen tar ut eventuellt vatten jag drar upp då jag lättar ankar, funkar kanonbra. Absolut borde du få ett positivt svar på ditt brev och säljaren bör ta på sig alla kostnader!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min förra båt hade jag ett Power Il ankarspel i aktern och till detta fanns det en säck som man spände upp i lämpliga krokar eller fästen så att linan inte skulle trassla. På samma sätt som Westfjord beskriver, och detta krånglade aldrig trots att stuven var full av andra grejor. En enklare lösning än att plasta en låda.

Vilket svar du skall få ?? Jag tycker iofs att saker skall vara genomtänkta och fungera efter en installation men om det skulle varit en plastlåda från början hade väl priset varit annorlunda så en kompromiss skulle nog jag personligen accepterat. Typ du betalar material och firman jobbet men det är inte helt självklart. Jag förutsätter att ankarspelet är ett extra tillbehör som inte är standard på båten.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...