Eber 0 Postad 31 Juli , 2009 Hej, Kan någon som är bättre på motorer än jag tala om skillnaden på aq 151 och aq 171. Funderar på att göra om 151an till 171, har hört att det bara är toppen som skiljer, kan det vara möjligt? Tacksam för svar. Eber Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grovah 0 Postad 31 Juli , 2009 Hej, jo det är toppen som skiljer. 171 är en 16-ventilare medans 151 är 8. 171 har också Renix elektroniskt tändning medans 151 har brytarspets. Blocket (som är ett B230-block modifierad till 2,5 liter med hjälp av kortare slaglängd) och övrig utrustning är detsamma enligt verkstadshandboken. Värt att notera är också att ett kamremsbrott på 171 medför haveri, det gör det inte på en 151. 151 och 171 är detsamma som respektive motors hästkraftsantal, men det kankse du redan visste.. ;-). senare versioner av 151 heter 250. Ps. Pga Renix-tändsystemet så är svänghjulet annorlunda också om jag inte minns fel.. /Grovah Senast ändrad av Grovah | 31 juli 2009 | 16:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eber 0 Postad 31 Juli , 2009 Tackar för svar, kanske ska testa toppbyte ändå. Eber Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 31 Juli , 2009 Innan du byter topp, så kolla upp om inte kolvarna skiljer också. Längesedan jag skruvade med dessa motorer, men jag vill minnas att det är frästa ventilurtag i kolvtopparna på 16-ventilsmotorn, medans 8-ventilaren har helt plana kolvar. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svinninge 0 Postad 31 Juli , 2009 Hej Eber Tyvär så är det inte så enkelt att bara byta topplock och svänghjul. Grovah skriver att svänghjulet troligtvis inte är samma, det stämmer dom har olika pga 171 har en induktiv givare monterad i bak på motorblocket som läser av när gnistan skall levereras till tändstiftet. Ziggemannen skriver så minns även jag att det skall vara kolvar med urtag, det skiljer i reservdelskatalogen ialla fall. Dessutom så är det annat insug och avgaslimpa, insuget verkar ha utgått som reservdel medans avgaslimpan finns kvar för ca 15000Sek. Kugghjulet på vevaxeln och aggregataxel är annorlunda pga att 171 remmen har runda kuggar medans 151 har kantiga kuggar, samma som på bilarna. Det är en annan bestyckning i förgasarna på 171 än på 151, 171 är utrustad med en choke som endast fanns som ombyggnadssats till 151, samt att den ena förgasaren på 171 har en bränsleventil som är elmanövrerad så då skiljer även elkablaget på motorn. Tändspolen har utgått som reservdel sista listpris var ca 9000Sek. Om du hade tänkt att köpa en ny topp på VP så såg jag ett listpris på Ca 30000Sek Den som påstår att det bara är topplocket som skiljer vet inte vad dom pratar om. Om det hade gått att få tag i alla delarna nya hos en VP återförsäljare så hade det nog kostat mer än 80000Sek att köpa delarna för en ombyggnad. Det är nog en bättre affär att leta reda på en begangnad Aq171C el en Aq251 och byta ut hela motorn. Mvh Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eber 0 Postad 31 Juli , 2009 Hej Roger! tack för informationen, det verkade ju lite för bra för att vara sant. Kör väl vidare med 151 an, eller som du föreslår byter motor. Mvh/Eber Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser