Persa 0 Postad 31 Juli , 2009 Hallå där! Jag har en idé om att montera någon form av musikanläggning av enklare variant i vår lilla day cruiser. Vore riktigt mysigt att ha lite go musik att njuta av under dagsturerna. Jag har dock noll erfarenhet av liknande byggen, och tänkte därför ta hjälp av er! Funderar på någon form av bilstereoinstallation, kan det fungera? Vad jag är ute efter är ett högtalarset om minst två st. samt någon form av panel för att mata in skivor/eller USB-sticka. Och bör väl drivas av båtbatteriet, antar jag. Båten ifråga är en Yamarin, motsvarande Wamarin 58 Bow Rider men något äldre:http://www.yamarin.com/Portals/4/Otsikkokuvat/58 BR.jpg Tacksam för all form av information och tips! mvh Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 31 Juli , 2009 Ett par marinhögtalare kan väl först och främst rekommenderas. Sedan vad du ska ha för stereo är ju lite upp till dig. En vanlig bilstereo med ett marint monteringsfack ska fungera, men finns väl även marinvarianter att köpa. Annars kan man ju använda en MP3 spelare, IPOD, mobiltelefon, dator eller annat? och koppla via en förstärkare, ex. T-amp som placeras på lämpligt(skyddat) ställe. Gäller ju att skydda sakerna ifrån vatten och stöld... Själv har jag enbart en liten batteri radio som jag brukar släpa på. Senast ändrad av Knoparn | 31 juli 2009 | 20:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 31 Juli , 2009 Om du inte har nån aning alls så borde du kanske ta hjälp av någon som installerar åt dig. Antingen någon i bekantskapskretsen eller så kan du såklart få en firma att installera. Lyssna t ex med BRL (www.brl.se) som är en stor kedja som kan hjälpa dig välja ut lämpliga komponenter baserat på din budget. Själv har jag valt en spelare för bil som inte spelar cd-skivor pga att jag inte vill ha så mycket rörliga delar som kan gå sönder... en båt är ju stötigare än en bil. Den sitter dessutom skyddad från vatten så därför valde jag inte en marinstereo. Jag har även vanliga bilhögtalare men det är för att jag är lite kräsen vad gäller ljudet. Blir de utsatta för vatten så är nog marina högtalare att rekommendera, såvida man inte är kräsen vad gäller ljudet förstås =). Jämför med det du har i bilen. Har du originalhögtalare och en standardspelare där så kommer du bli nöjd med marina högtalare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser