RobertStaflin 0 Postad 31 Juli , 2009 Mitt första inlägg, och första gången jag gjort något inne i en båtmotor... Då jag skulle aptera en induktions-amperemätare till alla kablar till batteriets pluspol (egentligen batteriväljarens pluspol) så var jag tvungen att skruva loss den röda kabeln i motorn (batterisidans kabelskoring var för stor för amperemätarens spole). Tyvärr råkade jag dra sönder plasten när jag skulle dra fast den igen, men vad är det för motordel egentligen? Min gissning är att det är generatorn - men när jag letar reservdelar på nätet (det är en Mercury 50 hk utombordare från 1987) så finns inga generatorer. Heter det något annat, eller har jag fel i vad det är jag haft sönder? Motorn går bra ändå, men jag är väldigt osäker på om den laddar som den ska. Som tur är har jag installerat solcell, så hittills klarar jag mig ändå! Mycket tacksam för svar om någon vet om det här är någonting att bry sig om! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 31 Juli , 2009 Hej och välkommen til båtdårarnas paradis! Det som är avbildat ser ut som startsoleonoiden, dvs relät som gör att startmotorn går runt då du vrider tändningsnyckeln till startläget. Ifall jag vore du skulle jag se till att köpa ett nytt. För det är inte så lätt att med snöre dra igång din motor. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 31 Juli , 2009 O,om du inte får tag i någon ny Plastkåpa,så skulle jag försöka med att Plastlaga,eller vulktejp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RobertStaflin 0 Postad 31 Juli , 2009 Aha, funkar den alltså så att startnyckeln sluter strömmen så att något blir magnetiskt (det sitter en fjädrande metallbricka under kablarna) och lyfter en metalldel så att det blir ström från den röda kabeln till den svartgula? Där flyter strömmen sedan vidare till startmotorn (som syns till vänster/bakom på bilden)? Är det samma (magnetism) typ av funktion som lyfter startmotorn så att kuggarna hakar i varandra? Var kan man beställa reservdelar (jag har hittat utländska sajter, dock inte med just den här delen)? Tips för Sverige? Egentligen skulle man ju vilja ha fullständig servicemanual till motorn (den medföljande manualen visar knappt insidan av motorn)... Förresten - är solenoiden bara ned till metallbrickan under plastkåpan? :-) Min känsla när jag tittade i motorn var att det var en grej stor som startmotorn, som fortsatte ned i själva motorn... Om den liksom tar slut under den vänstra muttern (den högra verkar ju saknas) så törs man ju nästan skruva loss och ta med, alternativt bara byta till någon annan sort. Vad borde jag tänka på i så fall? För att ytterligare understryka min okunnighet om (båt)motorer - vad genererar ström i motorn (jag hittar som sagt ingen generatordel på de sajter jag besöker)? Brukar det sitta någonting direkt på vevaxeln, med en likriktare? Mvh, /Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 31 Juli , 2009 Ang. generator och utombordare så finns det oftast inga sådana utan laddningen fås ifrån magneter fästa under svänghjulet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mahaffa 1 Postad 31 Juli , 2009 Som Knoparn svarade så brukar inte mindre utombordare ha en separat generator utan strömmen genereras från spolar och magneter under svänghjulet. Vad det gäller startmotorn så har dessa startmotorer inte en separat soleonoid som lyfter startdrevet. Här slungas drevet upp när startmotorn snurrar. Det är därför du har en tyngd som sitter ihop med startdrevet. Tyngden gör att drevet blir lite trögare i starten så att det hinner vridas in i kuggarna på svänghjulet.När motorn startar och svänghjulet ökar farten så slungas drevet ner igen. Om inte soleonoiden går att använda finns det nya att köpa på tex Hansen racing för ca 200 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 384 Postad 1 Augusti , 2009 Det går att laga de flesta spruckna plastdetaljer så de blir lika starka eller starkare än orginal, genom att fila eller slipa runt sprickorna och på så sätt fasa kanterna minst fem gånger sprickans godstjocklek. Sen klipper man små bitar av glasfibermatta eller glasfiberväv över det bortslipade och t.ex. tejpar (ett lager) så de hålls på plats. Sen skär man små hål i tejpen och trycker kvickt in snabblim av typ cyanoacrylat tills man ser att glasfibern mättas. Färskt sanbblim härdar då på några minuter. Sen kan man fila eller slipa bort tejpen och eventuella vassa kanter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RobertStaflin 0 Postad 2 Augusti , 2009 Tack allihop för suveräna svar! Man blir ju nästan sugen på att plocka isär hela motorn och byta/fixa till den! Mahaffa: du tipsar om Hansen Racing - men som vanligt när jag är vid båten så glömmer jag att skriva av serienumret. Detta verkar vara nödvändigt på alla beställningssajter, inkl. Hansen Racing. Har du något artikelnummer, eller någon länk direkt till startsolenoiden på din bild? Seawolf: bra tips med lagning, men det känns som att lagningsgrejorna är dyrare än totalen om det kostar 200:- för en ny - och dessutom får jag ju hela startsolenoiden bytt då. Om jag inte hittar någonstans att beställa dock... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mahaffa 1 Postad 2 Augusti , 2009 på http://hansenracing.se/kataloger/marine8_177-188.pdf hitar du en del av deras marinsortiment. Den som du ser på bilden är till en mercury (185815) men det spelar ju egentligen ingen roll då funktionen är densamma på alla startreläer det gäller bara att hitta en som passar utan att behöva modifiera infästning och kablar. /Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser