Ringhede 6 Postad 31 Juli , 2009 Egentligen är jag inte för mer kontroller och krav från myndigheter men när man läser vissa trådar här på forumet blir man fundersam. T.ex. diskuteras hur man bygger egna tankar, om de måste jordas. och vad man ska ha för material i tank och slangar. Eller hur man gör för att installera och fixa med elsystemet. Allt från att sätta dit extra batterier till lösa problem med elsystem som är rena katastrofen. Sedan till de som fipplar med starkströmsinstallationer. oj oj och detta i en fuktig och ofta salt miljö. Övergår man sedan till alla de som har problem med motorer som inte går eller vill stanna ute till havs, då blir man lätt orolig. Eller till båtar där de fysiskt inte klarar lite belastning, allt från defekta roder till master med stag och halvruttna båtar. De funkar säkert när det är lugnt ute men klara de lite väder? Och till säkerhetsdelarna som brandsläckare, ev. nödbloss, livbojar mm. När kontrollerades de senast? Eller flytvästarna, funkar de? Och observera att de som är här på forumet troligen är folk som bryr sig och troligen har relativt bra ordning på sina båtar. Värre kan var med övriga båtar. Om jag vågar mig på en gissning så är den att de med segelbåtar har betydligt mer koll på säkerheten och sina båtar. Sedan till de som själva servar sina båtar till de som lämnar på firmor. Finns nog hela spannet här med både privatpersoner och firmor som gör ett kanonjobb till de som verkligen skulle syssla med något annat. Det finns firmor som endast byter olja och filter till de som även kollar över båtens viktiga delar. I båda fallen heter det service och du märker oftast inte skillnaden före det är försent. Då kan man fundera på om inte det snart vore dags för någon att kontrollera hur det är ställt med båtarna. Se inte detta inlägg som något provokativt för att skapa massa galen debatt utan mer för att det finns problem som ligger bakom en hel del av olyckor och tillbud. Ställer man en motsvarande fråga som det här inlägget till sådanna som besiktigar båtar inför köp eller till sjöräddningen är troligen svaret att de skulle välkomna en högre nivå på säkerheten ombord. Vad tycker du? mvh Roland Senast ändrad av Ringhede | 31 juli 2009 | 08:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 31 Juli , 2009 Se inte detta inlägg som något provokativt Hehe, nej det är sant som du säger. Det skulle nog behövas en rejäl upprustning i folkvett vad det lider. Men att det skulle bli över en natt tror jag inte heller på. Man förundras över att det inte sker fler olyckor än det gör, med egna gasinstallationer osv gärna i kombination av bensinmotorer. Det ska nog till en riktig smäll i någon marina innan det blir fart på etablissemanget. OM det hjälper, vi båtägare är ju lite säregna Jag skulle förespråka en kontrollbesiktning varje år inan det sker något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 31 Juli , 2009 Hade inte vissa försäkringsbolag krav om återkommande säkerhetsbesiktning tidigare? Det kravet har väl tagits bort? Jag säkerhetsbesiktigade en av mina båtar vid ett tillfälle. Den sk besiktningen var ganska meningslös. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 31 Juli , 2009 Nej inte vad jag känner till ang. försäkringsbolagen, men det kanske vore en väg att gå för att få till en årligt kommande besiktning. Undrar vad en sånan marin besiktning skulle kosta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 31 Juli , 2009 Kan inget annat än hålla med. Är själv förvånad att det inte händer mera olyckor på vattnet än vad det gör. men så länge det inte gör det så är det inget problem enligt myndigheter. Det är förvånande att myndigheterna har släppt hela båtlivet helt fritt till sina undersåtar. Sådan frihet finns ingenstans i vårat samhälle. Men kanske skulle det bli säkrare för samtliga om både båtkörkort och båtbesiktning var ett krav. Men så länge som det inte händer några allvarliga olyckor så lär vi få var i fred på vattnet. Lite orolig blir man när man ser alla båtgrannar, som har hemska 220 elinstallationer med konstiga skarvar, och kontakter hängande på bryggan till sina båtar. Jag har inte ens vågat mäta de galvaniska strömmarna, skulle antagligen slänga mig i båten och köra fort som fan därifrån. Räddningen är väl att säsongen är så kort så korrision inte hinner äta upp drevet. Det skulle verkligen behövas någon besiktning för el, bränsle och gas installationer. Undra om det är svensk, nordisk fenomen att det finns så många hemmapulare? Mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 31 Juli , 2009 Visst katten, glömde ju gasolen. Husvagnar och villavagnar (har en sådan själv) måste kontrolleras regelbundet. Även om de inte är ute på vägarna och åker utan bara är uppställda. Dessa har oftast ventilation i golvnivå vilket underlättar för ev. gasolläcka att vädras ut. Båtar har knappast sådan golvventilation för då skulle de sjunka. Ofattbart att det inte är krav på kontroller av detta. Husvagnar är uppställda med åtminstone ett par meter mellan men båtar ligger i hamnar ofta mycket tätt. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 31 Juli , 2009 Det märkliga är att det inte finns några krav! Nej man rekommenderar att gastuberna ska placeras i egna utrymmen med dränering. Men hur många har det? Mina står i aktern, så det lär bli en jäkla fart när de vill så. Sedan finns det flera som har sina i fören har jag sett. Måste ju vara bra om man alltid backar, annars blir det väl lite fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 31 Juli , 2009 Dränering vart? Gasol är en tung gas och kommer samlas på botten av båten vid en läcka. Husvagnar och villavagnar så står gasolflaskorna utanför. Båtar har heller inga krav på brandvarnare eller gasvarnare. Även koldioxid och koloxid är farliga om de inte kan vädras ut. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 31 Juli , 2009 Jag för min del tror ju inte att tongångarna skulle vara lika positiva när det kommer till att betala för sådan besiktning värd namnet. Dessutom, den som vet med sig att han har en halvtaskig gasolinstallation skulle väl knappast ta med sig tuben till besiktningen? Eller skulle det vara förbjudet att ha slangar o,dyl, ombord som eventuellt skulle kunna användas till en gasolinstallation? Lika med landström osv, osv,,, Med tanke på hur svårt svensk bilprovning har att bedömma det, (isammanhanget) fåtal olika varianter av motorfordon som finns så har jag mycket svårt att någon ens skulle komma på tanken att börja rota i det otal av konstruktionslösningar som existerar på sjön. Tanken är god, men knappast genomförbar förrän alla gamla båtar är ersatta med nya standardiserade och typgodkända båtar. CE-märkningen är väl iofs, ett steg i den riktningen,, Jag vill inte dit iallafall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minuten 9 Postad 31 Juli , 2009 Jovist så blir man lite fundersam över hur det pratas här på forumet. Dessa båtbesiktningar som efterlyses här finns i dag, även om de inte är ett krav utan en frivillig besiktning. Dessa besiktningar är det ett 5-års intervall på och det finns försäkringsbolag som ger rabatter på premie och självrisk om en olycka skulle råka hända. kravet om att besiktiga är i dag nästan obefintligt. Jag har inte upplevt att båtarna i sverige är så dåliga som det ger intryck av, utan de flesta båtarna är riktigt bra och de flesta båtägare vill ha så säker båt som möjligt och gör vad de kan för att det inte skall hända några olyckor. Naturligtvis finns även de båtar som aldrig borde få lov att sjösättas, men det är inte ofta jag sett någon sådan när jag har varit runt och gjort säkerhetsbesiktningar. Men det kan ju bero på att det är de båtägare som vill ha en säker båt som hör av sig om detta. Som säkert flera av er förstår så är jag en av dessa säkerhetsbesiktningsmän, vi finns i båtklubbarna runt om i sverige. Naturligtvis beror det mycket på besiktningsmannen om båtägaren upplever att detta är något att ha eller inte, men jag hoppas att de som känner att behovet finns utnytjar denna möjlighet till en rådgivande besiktning. Jag hoppas dock att det inte skall behövas något krav för detta utan att alla är intresserade av att ha en så säker båt som möjligt, både för sig själv och sin familj. Någon frågade om priset, men det jag kan säga om detta är att kontakta en besiktningsman och fråga, oftas kostar det någonstans mellan 300-500 mycket beroende på båten och vilken besiktningsman man väljer. Mvh Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 31 Juli , 2009 Mycket intressant med någon som jobbar med detta. Själv skulle jag gärna betala 300-500kr per år för att få en besiktning av båten ungefär som jag får betala för besiktning av min bil. När man besiktigar bilen så är det ju givetvis tråkigt att behöva betala för besiktning och eventuella hittade fel. Men tänk om man inte skulle besiktiga och råka ut för en olycka p å grund av defekta delar. Likaväl som man får rabatt på båtförsäkringen för nautisk kompetens så skulle man kunna få det för årlig besiktning där även låsanordningar man använder kontrolleras. Ligger nog mycket i det att de som vill besiktiga oftast har bra ordning på sina båtar men hur är det med övriga? Inom trafiken finns det två steg då olyckorna minskade drastiskt, en var vid införande av säkerhetsbälte i alla bilar (krav) och den andra vid krav på årlig kontrollbesiktning. Visst är det dyrt med båt men vissa saker borde tillhöra det självklara. T.ex. att man är medlem i SSRS (kostar bara 600kr/år, mindre än 2kr/dag) mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minuten 9 Postad 31 Juli , 2009 Jag håller med dig i sak om detta, men samtidigt så tycker jag det är synd att det skall behövas lagar och regler. Det besta hade varit att alla gorde det som krävdes för att ha en så bra säkerhet som möjligt utan att behöva ha kraven på sig. Kostnaden för säkerhetsbesiktningen är inte räknat per år utan på en besiktningsperiod om 5 års tid. vilket säkerhetesbesiktningen har. Dessutom är de punkter som tas upp i den råd till båtägaren hur denna skall kunna få en säkrare båt. Skulle detta bli ett lagkrav så är ju helt plötsligt båtägaren tvingad att åtgärda sakerna. Det finns ett försäkringsbolag som ger rabatt på både premie och självrisk om båtägaren har en giltig säkerhetsbesiktning. Synd att inte fler bolag har en liknande skrivning i sina vilkor, dock säger alla bolag jag pratat med att dom rekomenderar denna besiktning. Jag undrar hur många som tänkt på att deras båtförsäkring inte gäller om skadan beror på korrosion (tillexempel kan detta var så vid en brusten bordgenomförng). Eller vad resultatet blir om tanken inte är jordad och det skulle börja brinna i samband med tankningen, gäller försäkringen i dessa Lägen? Mvh Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 31 Juli , 2009 I botten på utrymmet. Som naturligtvis finns ovanför vattenytan. Där har man en genomföring som gasen sipprar ut genom. Säkrast och enkelt att ordna själv om man vill/törs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 31 Juli , 2009 Med en årlig besiktning av båtägarna skulle nog många av ovanstående problem per automatik lösa sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 31 Juli , 2009 Jag tycker inte det låter som någon god idé. Det skulle bli en oerhört omfattande och byråkratisk kontrollapparat. Det är oerhört få olyckor som kan härledas till tekniska brister i båten. De få olyckor som ändå sker beror oftast på handhavandefel. Allvarligast/vanligast är gasololyckor. Kanske skulle Sjöfartsverket i samarbete med försäkringsbolagen kunna informera om risker och hur dessa kan unvikas i samband med att man betalar sin båtförsäkring? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minuten 9 Postad 31 Juli , 2009 Här är en principskiss på hur det skall se ut. Sen får ju detta anpassas efter möjligheterna i den båten det gäller. Gasflaskan skall stå i en toppmatad tät box som är dränerad i nederkant ut genom skrovet (inloppet i överkant på boxen på bilden är inget krav, men det är bra om den finns där), flaskan skall sitta fast i boxen så den står still och inte kan välta. Om det finns en läckageindikator så skall även denna sitta i boxen. Dräneringen skall ha en innerdiameter på minst 19mm och komma ut minst 1dm ovanför vattenlinjen. Reduserventilen bör inte vara äldre än 5 år då denna innehåller gummidelar som kan gå sönder så fullt gastryck kan komma ut i anläggningen med en explosionsartad brand som följd (rekomendation från bland annat aga). Är båten dessutom ce-märkt så får inte gasolboxen kunna öppnas inne i båten, detta skall ske från däck eller liknande. Utöver detta finns regler för hur långt från gasollågorna det får finnas brännbart material. Mvh Håkan Senast ändrad av Minuten | 31 juli 2009 | 19:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser