Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Riro

Dator till SeaClear?

Rekommendera Poster

Tänkte köra SeaClear på laptop i min segelbåt. Ska länka till liten extern skärm. Tacksam för synpunkter på vilken typ av dator som behövs. Kommer nog att köpa en billig burk på blocket med dåliga batterier då den kommer att vara inkopplad till förbrukningsbatterierna.

Någon som har testat SeaClear på lite äldre dator och vet vad som krävs för att det inte ska bli segt? Är det någon som provat SeaClear på Asus EEE minidator?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Riro

Jag kör Fugawi på Siemens laptop frå -99 -475mhz-56 i ramminne, det är inga problem alls med det, utom att skärmen är hopplöst dålig i dagsljus. Jag har dock gjort som du tänker göra, installerat en 15 tums plattskärm som jag navigerar från, datorn ligger i ett skåp under förarplatsen. Det enda som behövs när programmet är startat är  skärm och mus, tangentbordet behövs bara om du ska tex döpa en rutt som du lagt upp.

Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

Förseningar och skenande kostnader för amerikanska militären kan skapa kaos för alla världens navigationssystem. Nya satelliter behövs för att säkerställa att gps:er kommer fungera ordentligt i framtiden, men ännu skjuts inte satelliterna upp. Läs mer här

http://www.metro.se/2009/05/22/75843/forsenade-satelliter-kan-skapa-gpskao/

Senast ändrad av urban-medin | 31 juli 2009 | 15:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej...ASUS eeePC med XP funkar utmärkt med Seaclear, och den går att köra på 12 volt, som sagt svag skärm i solsken är det på de flesta bärbara....Kjell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att du klara dig med de flesta av de datorer som finns att köpa. Se till att den kör minst WinXP och har de uttag du behöver, typ.

Skulle lätt rekommendera en dator modell mindre, 10,4 tum, finns åtskilliga modeller nya för runt 3kkr. Smidiga att bära på och kan användas både hemma, i båten och bilen. Köper du en ny med fräsha batterier så har du relativt lång batteritid (jämfört med en större dator).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kört Seaclear i en AST laptop, 133 mHz, 32mb i ram, i Vindows 95. och med egenskannade kort.

Det var min 1sta dator för navigering. Den datorn går direkt på båtens 12 volt fast den är märkt 18 volt, ligger som reserv i båten.

Seaclear är inte grinig på datorns prestanda.

Skall du köra på extern skärm och har plats i båten, välj då en vanlig PC, för 500 kr får man en bra navburk

Mer om PC navigering http://www.123minsida.se/LasseLundell/12773940

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kört seaclear på en gammal ibm med samma prestanda och operativ som Lasse.
Fungerade klockrent.

Hur löser man strömförsörjningen enklast om man hittar en gammal stationär PC?
Man vill ju inte vara tvungen att omvandla 12v till 230v bara för att datorn sedan ska göra proceduren omvänt i nätagget..

Senast ändrad av FredrikB | 01 augusti 2009 | 09:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör med inverter 12V till 230V modifierad sinus. Har inte hittat någon billig lösning. Har gått om ström ombord.

post-571-1394236041,8438_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, det var det jag ville undvika. Jag har motorbåt just nu, men seglar man så går det för mycket ström tycker jag.

Men jag tror att det finns 12V nätagg för pc. Men då kanske det blir dyrt. Kollar det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bör man satsa på en äldre dator med slöare och strömsnålare processor då SeaClear inte kräver så mycket processorkraft. Eller är det hårddisken och kylfläkt som tar mest ström? En slöare processor kräver ju i och för sig inte så mycket kylning. Då jag har segelbåt är strömförsörjningen prioriterad och vill därför ha så strömsnål dator som möjligt. Kommer att ha automatisk nedsläckning av skärmen då den ju drar en hel del,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör Seaclear på en Asus Eee 900 med linux. Det fungerar perfekt att köra Seaclear via wine och tycker skärmljuset inte varit nått problem hittils. Jag kör dock med sjökort i sittbrunnen och läser av då och då när man känner sig lite osäker på vart man exakt är.

Länkningen till en extern skärm gör jag vid navbordet men det är mer för att kolla på nån film, surfa på nätet osv. Jag har dotorn monterad vid ruffluckan under gång och kollar på den skärmen för navigationen.

// Kapten krokben

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle också vilja köra Sea Clear på eee med linux, men min gps har bara driver för Windows och Mac. Har din gps driver för linux eller hur har du löst det?

Jag brukar också ha båtsportkortet i sittbrunnen men för att få bra översikt, kollar på GPS då jag vill veta mer exakt var jag är. Har du haft problem med Sea Clear eftersom du kollar på sjökortet för exakt position?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är jag absolut ingen fena på Linux men för mig var det bara att plugga in gps:en och sedan så hittade linux den. Man fick göra en mappning i wine för att wine skulle veta vilken USBport som ska behandlas som com1 (tror det vara så)

Jag navigerar efterbåtsportskort eftersom jag helt enkelt inte är så bra på det men vill bli en duktig på att navigera efter sjökort. Jag resonerar som så att blir man utan ström, datorn lägger av eller vad nu som kan hända så måste man klara sig på sjökortet utan hjälpmedel.

Dessutom tycker jag det är roligare.

// KaptenKrokben

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En ide som jag håller på att testa

Jag har hittat en gammal laptop, inget särskilt men den fungerar. Bör vara windows XP

Sen köper man en sån här pryl:

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=040060

Det är alltid bättre att omvandla 12v till 15-24v istället för 12v till 230v. Dessutom kostar inte dessa invertrar massor som de för 12v->230v.

Sen kan man alltid surfa på www.ebay.de (hyfsat billigt i tyskland)

Där hittade jag en 10 LCD touchscreen. för c:a 1800kr

Sen gömmer man laptopen någonstans och drar upp en skärmkabel och en mus.

Vips har man en fin 10 plattskärm där man kan trycka direkt på skärmen.

Man spar ström och pengar på detta sätt. Dessutom kan det bli ganska snyggt med en liten slimmad plattskärm istället för en stor fet komersiell produkt.

Man kan köpa specialbeställda stationära datorer, dessa är svindyra och prestandan är knappast överdrivet bra:  laptop är bättre, den kan man gömma låsa in, ta med sig etc.

/Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sådana laddare är kanon till laptops. Hade en liknande (Clas Ohlson) under vår stilla havsseglats.

Funderade först på att köra med extern touch-screen till laptop ut till sittbrunn. Givetvis en vattentålig sådan! Dessa är dock lite dyrare men en 12-14 tum kunde man få loss för ca 10 000kr i USA. Hade aldrig i livet tagit en som inte är vattentålig. Det som avgjorde att det inte blev en sådan lösning var väl:

1) Blev ju ändå rätt kostsamt

2) En så stor skärm drar ju en del ström

3) Laptopen drar ju en hel del ström jämfört med en plotter

4) Laptop är ju så mycket känsligare för fukt och vibrationer.

5) Lösningen blev ju mer komplex än en vanlig plotter.

6) Ska du koppla in en radar till laptopen är det enbart ett fåtal fabrikat som fungerar och dessa är dyra.

7) Finns ju billiga sjökort för jordenruntsegling, t.ex. Navionics.

Mvh

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...