Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
BoatBengan

Söker 20 hk motor! Hjälp mig hitta den rätta!

Rekommendera Poster

Tjena!

Jag är på jakt efter en begagnad, långriggad 20 hk 2-taktare. Främst Yamaha och Suzuki, men även Mercury är av intresse. Prisklassen jag har tänkt är mellan 5 och 10 000 kr. Jag har inte råd att köpa en ny motor, men samtidigt vill jag inte ha en helt utsliten gammal hög. Det jag undrar är om någon vet vilken modell jag bör satsa på. Alltså hur gammal motor är lönt att köpa? Något visst årtal som det hände mycket i utvecklingen? Hur ny motor kan man få för 10 000 kr? Jag har en ganska lätt båt, så jag vill gärna ha en så lätt motor som möjligt. Har ingen styrpulpet i båten, så det är rorkult som gäller.

Tacksam för alla svar!Glad

/ Bengan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Köper du en motor inom den prisramen så får du se upp. Handlarna ta bra betalt. Men privat så bör du hitta en 20 hk Yamaha från 90 talet i bra skick för ca 10000. Yamaha är nog det bästa beg köp du kan göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna kanske är lämplig för dig?

http://www.blocket.se/dalarna/Mercury_20_Hk_lang_rigg__96_22744463.htm?ca=14&w=3

Mercury 20 Hk -96 lång rigg. Visst, 12 lakan men det är bra pris för en sådan.
Insänd 25 juli så om det finns fler som söker en liknande motor så kommer den nog gå ganska snart. Den ser ut att sitta på en minre alu-båt så den har nog inte varit speciellt belastad = bättre skick, och Mercury är ju av de bättre märkena :-)

Köp privat på blocket i alla fall, företag brukar ta ut bra mycket mer än vad grejerna är värda. Fråga säljaren hur motorn har skötts(byte av impeller, olja, tändstift, filter, vinterkonservering etc...) vad båten som motorn suttit på har används till så kan du få en bra uppfattning av motorns skick.

Yamaha från mitten av 90-talet ser det ut som, 12kkr för denna också.

http://www.blocket.se/lulea/Yamaha_20_hk_22708633.htm?ca=14&w=3

Denna med Mercury från -92 med kommentar Motorn har varje år fått professionell service låter ju lite mer seriöst. 12kkr även för denna.

http://www.blocket.se/sodermanland/20_hk_Mercury_2_taktare_22108956.htm?ca=14&w=3

Men som du ser kan du få en motor i fint skick från början till mitten av 90-talet för dryga 10'000kr. Jag tycker inte du ska köpa en äldre motor än från -90 i alla fall.

Länka gärna om du hittar en annan motor som passa dig bättre så kan vi säga vad vi tycker om det :-)

EDIT: Var lite långsam...

Håller med om att du ska satsa på en Yamaha.

Senast ändrad av topplocket | 31 juli 2009 | 01:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack för hjälpen!Skrattande

Ja, jag tror inte jag kommer att leta efter en motor hos en handlare... Privat låter mer lockande...Någon som har dåliga erfarenheter av Suzuki? Tycker att de jag tidigare använt har fungerat, men det kanske finns nackdelar med detta märke som jag ej känner till? Berätta gärna i så fall! Mm, äldre än 1990 kanske man ska akta sig för...Vill ju gärna ha en pålitlig motor som inte är helt slutkörd... Någon som kört Yamahas 20 hk med rorkult? Undrar om de vibrerar mer eller mindre än andra...? Är Yamahas 90-talare gjorda i 15-20 hk eller 20-25 hk eller 15, 20, 25 hk? jag menar om det är samma storlek eller om det skiljer på alla tre?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...