Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
netsplit

Varför max 25 knop?

Rekommendera Poster

Kära vänner,

Skulle behöva någon form av brainstorming med möjliga orsaker till varför min båt bara gör 24 knop med mig ensam utan packning.

Det är en ockelbo B16 (4.8m styrpulpet) med en 60hk 2-takt (3cyl) mercury från 2005. Den booorde göra minst 35 knop, förmodligen lite mer.

När jag ligger och pressar i 24 knop så visar varvmätaren drygt 5000 varv/min bara så det tycker jag är lite lågt och kan ha något med felet att göra. Borde väl kunna varva 5600 åtminstone? I och för sig tror jag inte att jag hittar 10knop i de sista hundra varven som saknas.

Det är en hel del växtlighet på båten då jag slarvade lite med bottenmålningen men även det känns inte som om det kan påverka båten så pass mycket.

Visst måste något vara galet? För det kan väl inte vara kombinationen växtlighet tyngre skrov i slutet av sommaren pga uppsuget vatten som gör att jag tappar mer än 10 knop? 4-5 hade jag kunnat köpa.

Hjälp..  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge har du haft båten? Har den gjort 35 knop förut?

Rent spontant skulle jag tippa max 30 knop...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Växtlighet kan göra en del.

Första sommaren jag hade båten bottenmålade jag inte den. Hade för avsikt att köra ofta, men det blev inte så ofta som jag tänkte. Detta resulterade i en del växtlighet och en del snäckor.

Farten sänktes från 36 knop ner till ca. 21 knop o en evighet innan den planade som skedde i ca. 17-19 knop.

Kan som sagt påverka mer än du tror kanske.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skulle också kunna titta på propellern, du skulle kanske kunna ha en annan stigning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej,, växtligheten oå skrovet reducerar beroende på hur mycket det är ,, men i endel fall ner till halva knopantalet du haft innan ,,, det kan ju liknas med att simma med en scoteroverall i vattnet och utan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med vad Dawa skrev att båten troligtvis inte toppar mer än ca 30 knop.

Eller har du haft uppe den i 35? Vad varvade den då?

Har fartminskningen kommit stegvis under sommaren eller helt plötsligt?

Vad mäter du med GPS eller trycklogg?

Växtlighet bromsar mer än man tror.

Börja med att ta upp båten och rengör botten ordentligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är väl 25 knop mer än nog och kanske tom en 15 knop för mycket enligt min uppfattnig Cool

Men det var inte det frågan gällde - förlåt.

Vid ett tillfälle låg min båt i sjön ett par vintrar. På våren, jag tror det var 1988, hissade jag bara upp den i kranen, så att jag kom åt att skrubba ren den i botten från en av fiskarnas pråmar. Jag visste att jag inte skulle använda båten så mycket det året och ville inte lägga mner nåt jobb på båten. Jag höll på att bygga hus.

Vi var ute en gång och det blev bara 45 minuter för att en av de som föjde med blev oerhört sjösjuk nästan innan vi kommitt ur hamnen.

Nästa vår skulle jag ta upp den för att göra en ordentlig våröversyn. Den var så beväxt att min motor på 10 hk stoppade 5 ggr på 500 meter för att den nästan inte orkade driva skrovet framåt. Jag har för mig att vi fick förhala den större delen av sträckan.

beväxtning kan nog göra en hel del på farten.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Du säger att det fattas ca. 500v. det kan bero på för stor propp eller beväxtning på båtten. Har motorn orkat varva 5500v förut med den proppen? det första jag skulle göra är att ta upp båten och göra om underarbetet på båtten (ordentligt) Skrapa av och slipa bort allt gammalt skit och epoxibehandla ett par varv med gelshild200 ett par lager följt av en bra bottenfärg. Passa även på att ta ett komp prov på snurran. Kolla även monteringen av motorn så att den inte sitter för lågt.

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bara haft den i 1 säsong och har aldrig kunnat mäta farten tididagare men förra ägaren sa att den gör mellan 35-40 knop och det verkar ganska rimligt med det skrovet och den motorn (båten väger väldigt lite, 300kg motor).

Det är inga snäckor på båten men däremot är det en massa långa alger som växer på den. Ska nog ta ett dopp med cyklopet och en skruvborste någon dag och se om jag kan göra rent den lite. Har för mig att motorn varvade över 5500 vid sjösättningen i våras så ni kanske har rätt i att det faktiskt är växterna som orsakar detta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen.

35-40 knop mätt med vad? Jag säger bara lycka till. kolla med en gps och din båt kommer att göra max 33 knop om allt lirar rätt. Ps jag har en granne som va så nöjd för hanns båt gjorde 41 på loggen. Sen låna han min gps och på den stod det 34. Så enda farten jag litar på är gps.

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min farsa hade Ockelbo B16 på 70-talet när jag var liten, den hade 40hk johnson och gjorde något över 30 knop med farsan och mig i. Jag minns att farsan var nöjd med båten för den var ganska snabb i förhållande till motorstyrkan och man körde i regel ifrån andra båtar med 40hk. Vi hade släktingar med en Flipper med katamaran skrov (eller var det trimaran?) som hade 60hk Mercury den körde vi ifrån lätt.

Du borde helt klart nå över 30 knop och förmodligen 35 men knappast 40 knop.

Senast ändrad av MartinX | 01 augusti 2009 | 11:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag hade en B16 från 1980 till 1990 med en rak 4-cyl Mercury 80 hkr. Klockades på uppmätt distans till 38,5 knop. Vid toppfart hade den en tendens att vingla lite, detta hade nog inte hänt med modern hydraulisk glappfri styrning. Planade upp med 13 personer (vuxna karlar). fantastisk acceleration med en person i, man kunde nästan få den att lyfta helt ur vattnet. En god vän hade en Evinrude 115 hkr, enligt honom gjorde den 46 knop och även den vinglade lite på toppfart. 

Ha kul Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...