Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
jocketheking

yamaha 20 hk som hackar å går konstigt

Rekommendera Poster

tjenare alla.min motor går väldigt konstigt, den hackar på tomgång även när man gasar på, när man kör halv gas så efter en halv minut så bara går den ner till tomgångs läge och sen går upp till det varv tal man hadde innan :S vad kan vara felet? mvh jokke

Senast ändrad av jocketheking | 30 juli 2009 | 22:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara många fel som gör detta.

Jag skulle först och främst göra ren förgasarna.

Är det inte förgasarna som spökar är det troligen tändningen och då troligast en tändspole.

Har bytt två tändspolar på Yamaha 28 tvåtakt. samt på en del andra maskiner jag haft genom åren. Det går bra att ohm mäta tändspolarna med en multimeter, om du tar reda på värdet (kommer inte ihåg det) Sök på nätet eller ring någon service verkstad för att få värdena.

Utan att veta värdena kan du mäta och jämföra värdena på de båda spolarna de ska inte skilja så mycket. Det fins en primär och en sekundär lindning, så två värden på varje spole ska mätas. Ett från tändkabeln till minus (jord) och ett från inkomande kabel till minus. koppla isär kablarna vid mätning.

Det kan vara ett överslag i spolen och då är det bästa att belastnings testa tändspolarna. Det kan vara fel på dem fast rätt ohm värde visas. (Görs på verkstad) 

Det kan var andra fel också som exempel styrboxen men det är mindre troligt.

//TS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej! tack för svaren, det ska ja göra ;D ska kolla tändspolarna när ja ska till den =) hoppas det ger nått svar :D ja hör av mig om det inte skulle funka nått bättre =) hade gött alla ;P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...