valleyman 0 Postad 30 Juli , 2009 Har lite funderingar kring naturhamnar. För min del är själva charmen att ligga lite avsides och INTE ha båtar precis tätt inpå. Självklart förstår jag att man inte kan ligga själv under veckorna 26-34 (ungefär) eller på helgerna. Dock råkade jag ut för ett konstigt fenomen i våras. Vi gick ut 1:a maj och det var nästan tomt på båtar på havet. Vi gick till vår naturhamn som är en stor vik med plats för ca 30 båtar utan att det blir trångt. Vi gick längst in i viken och det var en (1) båt i hela viken så vi la oss en bra bit ifrän den. Efter 2 timmar kommer en båt in i viken och lägger sig 3 meter från oss....?? Det fanns säkert 10-15 skyddade platser längre bort. Givetvis hjälpte jag dom att ta emot tampar och vi hejade på varandra. Dom var inte pratsjuka utan låg bara brevid. Efter några timmar kommer deras kompisar och trycker sig emellan oss och andra båten. Så i en helt tom vik ligger 3 båtar fender mot fender. Vi plockade bara ihop allt och åkte hem. Jag tycker det är lite konstigt beteende Har jag möjlighet lägger jag mig ALLTID en bit ifrån. Hur gör ni? Är inte charmen att få lite lugn och ro om möjlighet finns. Är det osäkra skeppare som lägger sig brevid? Aha där har en lagt sig då går jag in där också. Skulla vara lite kul och höra hur ni tänker. // Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steffo 1 Postad 30 Juli , 2009 Håller fullständigt med dig Johan. Kan inte förstå varför man skall lägga sig så nära varandra som du beskriver. I naturhamn vill man ju, om det finns möjlighet, ligga lite för sig själv. I ditt fall fanns det ju flera platser lite längre bort att lägga sig på. Det kanske var så att man legat där förut och kände sig hemma där...fender mot fender är ju inget man vill ha i naturhamn. Har man med sig en gummibåt, kan man ju lägga den bredvid sin egen båt för att få lite längre än fenderavstånd emellan, kanske en tamp lite på sned på andra sidan.... Ännu är det en tid kvar av båtåkande och man hoppas ju på några fina dagar till(ensam i naturhamn) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 30 Juli , 2009 ... lite intressant att du tar upp dett fenomen, jag har upplevt detta 2 gg i år och mina kompisar 2 gg så detta är tydligen ett faktum. Jag förstår inte hur dom tänker men det kan vara så att dom inte känner till stället och så ser dom en båt och säger där kan man tydligen ligga och så åker dom dit. Har man tur så är det ett jättetrevligt par/familj och får man ju nya vänner men allt som oftast så är det ju inte så .... det är klart åker man till Byttan (Stockholms skärgård) över en helg mitt i sommaren så får man skylla sig själv eller så vill man ha folk runt omkring sig för då är det federavstånd som gäller men hittar man ett ställe där det bara ska ligga en båt (alt ett gäng med flera båtar som tränger ihop sig) så blir i alla fall jag minst sagt förvånad om det kommer in en båt till som man inte känner ... nåväl ...det är väl detta som är charmen med livet ... och den här tråden ... vi har något att prata om .... Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 30 Juli , 2009 Jag har en känsla av att boken Arholma-Landsort bidrar till att skapa problemet. De platser som finns markerade där som möjliga tilläggsplatser blir på något vis officiella, ungefär som gästhamnar. Tror att den osäkre som egentligen inte vågar lägga sig i en naturhamn betraktar dessa platser så. Så jag använder boken för sjökortsinformationen, och för att undvika markerade ställen. Ok är det glest med båtar så kan det ju vara bekvämt att lägga till där. Det här är nog ett fenomen som blir allt vanligare, med nyare båtar som är större än ägarnas erfarenhet, kanske bra att det blir koncentrationer på vissa ställen så blir det glesare för övrigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lizardking 7 Postad 30 Juli , 2009 Om man skall ligga i naturhamn så räknar jag med att slippa fenderavstånd. I annat fall kan man lika gärna ligga kvar i sin hemmahamn. Det är ett oskick men tydligen är det många som tycker där ligger en båt då kommer jag säkert in också. En gång lyckades vi med mycket möda hitta en ränna in till en bra klippa, vi låg jättebra och fick se hur andra båtar som till varje pris skulle lägga sig brevid gick på grund. /Micke W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 30 Juli , 2009 Verkar som om alla(?) här tycker lika, fanns en tidigare tråd om detta. Vore intressant att höra av någon intilliggare hur han resonerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denada 0 Postad 30 Juli , 2009 Hej hopp. Jag var en in till liggare under ett par timmar här om dagen. Men man går in föriktigt lägger sig på ett par tre meters avstånd och undrar om det är OK för dem att man ligger där. Det gäller att titta på hur de reagerar... Vi stannade ett par timmar för att sedan gå vidare. Vi stannade bara till för att äta en god lunch och slappa lite för att segla vidare. Det är trevligt med en liten båt som inte har så mycket stick... ;-) Tyvärr så är alla mina favvo ställen nu mera förstörda av en fiskare som arrenderar den ön.... och då passar på att stänga av halva ön med nät... Han betalar för att ha ön och vattnet runt så han gör väll vad han vill... Men jag tycker att det är ett oskick.... det gör ju att antalet möjliga hamnar i närheten av där vi var minskar drastiskt.... tyvärr.... Fast jag gillar INTE att ligga nära andra. Då kan jag lika gärna ta in på närmaste gästhamn.... och det är inte därför jag seglar liten båt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
valleyman 0 Postad 30 Juli , 2009 Det kanske var så att jag tagit deras favoritplats och provocerade mig så att jag skulle lämna. Man får göra som en äldre man på andra sidan ön, han är alltid naken och om man närmar sig hans revis ställer han sig upp och tydligt visar att han är naken. // Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 31 Juli , 2009 Jag har också sett hur sommarstugeägare försöker skrämma bort folk genom att ställa plaststolar nere vi bra tilläggsplatser fast huset ligger långt därifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mickeoannelie 0 Postad 9 Augusti , 2009 Låg i Lådnafladen/ stockholms skärgård med våran 8m motorbåt och hade våran gummijolle brevid oss. Efter ett tag så kommer ett ungt par i en mindre segelbåt och lägger sej så nära att våran jolle fungerar som fender..........ja det är faktiskt sant! Räknar inte med att vara ensam i en populär naturhamn under högsäsong men nå j-a hänsyn kan väll finnas? Paret behagade inte ens hälsa eller fråga om det var ok att lägga till. Det fanns dessutom gott om plats runt omkring. Även våra ungar undrade varför dom gjorde så.............vad svarar man? Ska f-n i mej börja gå naken på ön, då får jag nog vara ensam antar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 493 Postad 9 Augusti , 2009 Hej. Har motsvarande erfarenhet. Inser att om man väljer naturhamn efter rekomendation i någon av böckerna kan man aldrig räkna med att ligga ensam. Men. Inte heller hjälper det att visa sig naken... Det verkar inte vara en bra signal för de som söker fenderavstånd. Har provat det ett flertal gånger. Jag har tre gånger råkat ut för SAMMA båt som lagt sig intill oss när vi sökt skyddad vik. Vi har varit ute i god tid och alla tre gångerna på ställen där det bara får plats en (större) båt. Då kommer en liten al-båt och kör rakt upp på stranden precis där vi ligger. Utan ett ord tar paret sin packning och går upp och lägger sig bredvid oss på stranden! Sen går mannen i vattnet och simmar läänge och hustrun tar ett snabbt dopp. Sen ligger de kvar till 16.30 och åker sedan, guskelov, där ifrån. Under tiden far det ofta flera båtar förbi och konstaterar att där var det upptaget. Tilläggas ska att detta skett i Stockholms södra skärgård där det ofta är mycket gott om plats. Ofta har vi varit nakna ända tills vi insett att båten ialla fall ska in bredvid oss. Jag har funderat på att ställa mig och pissa precis där de slår sig ner men då skulle man väl bli åtalad för förargelseväckande beteende! Så, själv väljer jag alltid en annan vik om det inte är en vik avsedd för flera och omtalad i Granath's (eller andras) böcker. Ett bra sätt att få lite distans är dock att lägga ut rikligt med spring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 9 Augusti , 2009 En schysst stereo som kan spela högt när andra båtar närmar sig har funkat i ungdomen. Kombinerat med Pripps Blå flagga i riggen har man sett ett antal båtar närma sig för att sedan vända. Viss försiktighet rekommenderas annars kan man säkerligen få oönskat partysällskap när man själv vill ha lugn och ro. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Doktor_Bjoerk 0 Postad 11 Augusti , 2009 Blir ledsen när jag läser alla era inlägg faktiskt...en av de många härliga saker med skärgården är ju att ligga fender och prata om vart har varit och vart man ska och dela upplevelser med varandra! jag blir f*n inte sur om någon lägger sig bredvid mig bara för att det förmodligen går bra för att jag ligger där, då jag själv gärna gör samma sak när man kommer in en eftermiddag trött och slut efter en segling och bara vill upp med grill och allt, och då är det jäkligt trevligt med lite folk som är hjälpsamma trevliga och pratglada!! fan på er låter det som ni vill vara helt ensamma överallt och svär tyst om det närmar sig en annan båt, ja ni vet ju själv vad ni skrivit!! Trist! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denada 0 Postad 11 Augusti , 2009 Det hör ju till god ton att höra sig för om det går bra att man lägger sig fender mot fender. Framförallt om båten som ligger där var ensam innan. Är man helt själv i en vik så kan det vara skönt att vara det. Man kan ha varit i en synnerligen stökig hamn och blivit folkskygg. Jag har inte något i mot att båtar ligger ett par meter i från mig men jag vill inte ha folk direkt in till om det finns plats en bit i från. Men där jag är och kajkar brukar det vara så att alla vill ha lite distans till båtarna runt om. Framför allt vill de stora drakarna ha vingelmån. Jag som då inte sticker så djupt brukar se till att lägga mig så att jag vet att kommer det någon och vill kela så är det en LITEN båt som kommer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 12 Augusti , 2009 Du får nog acceptera att väldigt många inte tänker som du även om det känns trist. Jag uppfattar det som direkt oförskämt om någon lägger sig på fenderavstånd om det finns alternativ längre bort. En bra lösning om du känner dig sällskapssjuk är väl att fråga först. Det hör som sagt till god ton. Med lite tur kanske du hittar en likasinnad. Om du får ett nej hade det troligtvis ändå inte blivit något trevligt umgänge. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 12 Augusti , 2009 Det känns som det kan finnas efterfrågan efter en vimpel eller liknande som markerar om är på kelhumör eller inte. Grön vimpel = Välkommen att kela. Röd vimpel = Inte kelsugen. Vad tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 12 Augusti , 2009 Otroligt komplex frågeställning, börjar jag nu förstå efter ca 45 år på sjön i omväxlande segel och motorbåtar... Om jag rannsakar mig själv... När jag började mitt båtliv 1968 var det visst... Så var det roligaste som fanns att söka upp andra i vikar skär. Lite senare i livet, 70talet (ännu utan familj med barn och så..) Så var det mest seglingar med kompisgänget 3-5 båtar som träffades lite här och där. Sedan kom familjen med barnen, då helt plötsligt blev det intressant att antingen ligga själva, alternativt leta upp annan barnfamilj i viken man siktade på. Men sällan eller aldrig (om det inte var helt tjockt i naturhamnen) så la man sig med fenderavstånd. Krävdes detta så gick man alltid in lite diskret och frågade först. Nu är barnen utflugna igen. Då letar man gärna egen plats i naturhamn, men väldigt gärna där det ändå är lite liv och rörelse runtomkring. Dock inte på fenderavstånd. I dag märker vi tydligt att känslan för vad som är tillbörligt eller ej, inte riktigt finns med alla gånger. Men måste ändå tillstå att den stora massan verkar ha en stor portion sunt förnuft. Så den trevliga atmosfären finns där fortfarande. Riktigt kul ide med den där vimpeln ! Tror vi skall testa den nästa säsong. Senast ändrad av Reine | 12 augusti 2009 | 10:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denada 0 Postad 12 Augusti , 2009 Jo jag tror som föregående att det är mycket beroende på familjesitvationen. Men vimplar ska skaffas... en röd och en grön helt klart... bara för att se vad som händer.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 12 Augusti , 2009 Jag kanske ska ta patent på kelvimplarna, sen kan dom säljas svindyrt i alla båttillbehörsbutiker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Doktor_Bjoerk 0 Postad 12 Augusti , 2009 Jag erkänner att jag kanske överdrev lite. Självklart om det är en stor naturhamn och det ligger 1 båt i hela viken så glider inte jag dit och ligger fender!! självklart! Vill bara peka på att på er lät det som ni åker ut å för att ligga ensam och helst slippa prata med någon, tyckte jag lät väldigt trist, då rekomenderar jag däremot att ligga kvar på marinan. Gemenskap vafan. lägger man till någonstans får man räkna med att det kommer fler och inte sucka över det!! tänka sig rätt var det är träffar man kanske intressanta människor, men det verkar inte ligga i folks intresse. kör på med vimplarna, men jag kommer självklart bara köpa den gröna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 12 Augusti , 2009 Jag gillar idén med kelvimplar. Jag vill nog köpa både den röda och den gröna. ;-) Eller finns det redan någon kombination av signalflaggor man kan nyttja? Typ pestflagg. När jag läste början på tråden kändes spontant som om jag alltid vill ha ensamhet och långt till grannbåtar. Men det är nog inte så enkelt. Ibland ligger jag ensam och när jag ser andra som med möda försöker leta förtöjningsplats på avstånd - då händer det ofta att jag hojtar oc h vinkar att det går att ligga bredvid oss. Och det är nog inte bara för att jag är en så god människa. Det ligger nog en del i tesen att kända hamnar (t.ex. i Granaths böcker) uppfattas som att det är gästhamn och ok att lägga sig på första lediga plats bredvid en annan båt. Förut tyckte jag att det funkade så i Stockholms innerskärgård medan man höll sig mera ensam i ytterskärgården. Nu dras folk ihop mera i kända hamnar i ytterskärgården också. En kul observation. En midsommarafton i mitten av 90-talet så skulle jag hämta en besättningsmedlem som skulle ansluta med Waxholmsbåt till Lådna. Innan han kom tänkte vi lägga till Lådnafladen för att luncha, bada och så, men det var så många båtar att vi inte hittade någon vettig plats att förtöja. Så, eftersom det bara handlade om några timmar så la vi oss på en rätt dålig plats på ön Låren, vinden i häcken, svall, inget bra ankarfäste och i land var det snårskog. Rätt kasst, men bara för några timmar. Inga båtar förötöjda i närheten när vi kom. Två - tre timmar senare hade vi 22 grannbåtar som låg dåligt förtöjda. Snacka om gruppsykologi! ./stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 13 Augusti , 2009 Vi kan väl köpa ett vimpelpaket ihop! Du tar den gröna och jag den röda. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Doktor_Bjoerk 0 Postad 14 Augusti , 2009 Haha Absolut!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 14 Augusti , 2009 Men var ska ni träffas för att dela upp paketet då, inte i en naturhamn väl? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Doktor_Bjoerk 0 Postad 14 Augusti , 2009 Jo gärna för mig! Haa Haaa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 14 Augusti , 2009 Nej för faan!! Måste hålla på principerna. Men OK, om du lovar att sticka direkt efteråt skall jag fundera på saken. Allvarligt talat är jag inte riktigt den ensling som jag låter. En liten stund kunde det vara kul att pratas vid!! Vi ses vid vimpeldelningen. Bjuder gärna på en öl eller två./Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 15 Augusti , 2009 Tala om var ni ska träffas så fixar vi till så att hela MG knör in sig på fenderavstånd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alfken 0 Postad 18 Augusti , 2009 Det finns de som av ren osäkerhet söker sig till andra båtar i naturhamnar. Jag har en viss förståelse för detta. Det kan gälla tilläggnig tex, eller som en del nämt, att där går det nog att ligga. Jag brukar i princip inte bry mig så mycke, men e hela fladen nästan tom så kanske man tycker att det är lite märkligt att lägga sig på fenderavstånd. Men ca 5 meter ifrån är ok tycker jag. Grönröd flagga i mitt fall. Vi kom sent en kväll till jolpan st-skärgård, ca 20:30. Det var i princip fullt , så jag tog sikte på en plätt där jag legat förr. där låg även en motorbåt, men det var gott om plats för mig. Gubben i den andra båten satt på platsen jag siktade på o vägrade flytta på sig. han ville ligga ensam i en av skärgårdens populäraste hamnar mitt under högsommarn. Jag struntade fullkommligt denna sjöman o la till. Ett högst märkligt beteende, det var ca 3-4 meter mellan båtarna. I övrigt en fin sommar o många trevliga seglar o motorbåts människor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 289 Postad 18 Augusti , 2009 I de naturhamnar där det finns ibankade ringar, hur ser ni på dessa? Det är ju mer etablerade platser där. Förtöjer man i en ring där det är en ring bredvid så får man väl räkna med att även den kommer att bli upptagen? Eller är dessa platser inte att räkna som riktiga naturhamnar? Själv tycker jag bara det är kul när det kommer grannar men så är jag ju iofs nybörjare i branchen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 18 Augusti , 2009 Varför inte en gul flagg också med betydelse endast tilläggning för besättning av motsatt kön För att avgöra kön så ställer man sig upp naken enligt gubbepåön metoden och ankommande båt kan sen avgöra om dom kan tillämpa gul flagg eller inte. Fungerar åt båda hållen..... Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser