Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
Doktor_Bjoerk

Träslag i insredningen till Maxi 68

Rekommendera Poster

Hallå alla sneseglare!

Jag är stolt Maxi 68 -ägare, och jag gillar att hålla på och fixa hela tiden! har precis dragit om all el och målat och haft mig! Men nu till frågan, jag plockade ur ett par trä paneler som satt skruvade i rufftaket för slipning och tänkte inte mer på det förrns jag slipade igenom betsen och kom ner till träet, vilket ser ut som någon typ av plyfa skiva fast tunn 4-5mm är det det??

Sen tänkte jag snickra lite hyllor och navigeringsbord och allt möjligt, är det då den här skivan man köper och ska försöka betsa till en liknande nyans som är på träet inne i båten? eller finns det nått slags båtinrednings-trä att köpa :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du har nog inte slipat ner till betsen utan det finns ofta ett tunt lager av faner utanpå ett mindre ädelt träslag och det är faneret du har slipat ned. Ofta går det inte att betsa och få det att se ut som tidigare. Jag kan tänka mig att om du slipar bort all faner och sedan betsar så kanske det kan se enhetligt ut.

När det gäller träslag så vet jag inte men en tumregel brukar vara att om det är oljat så är det teak om det är fernissat är det mahogny. Tar du med dig bitarna så kan säkert trävaruhandlaren hjälpa dig.

Fanerskivor går att få tag på hos de flesta trävaruhandlare, om du finns på ostkusten så har jag en del tips.

/Micke W

Senast ändrad av lizardking | 30 juli 2009 | 22:26

Senast ändrad av lizardking | 30 juli 2009 | 22:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jätte tack för svaret! Båten i fråga ligger i roslagen sthlms skärgård. Det jobbiga är att ena sidan är fernissad och andra oljad..av nån anledning..tror ja slipar ner allt och betsar!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...