Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
scalare24

Frågor om SNIPOR

Rekommendera Poster

Hej allihopa, jag är ny på detta forumet och tänkte använda mig av er kunskap därute.

Jag och min sambo ska köpa snipa, plast och 7-8m lång ungefär.

Vi är intresserad av Vinga 25, Ramsö, Västkustsnipa mm men har lite funderingar på om vi vill ha akterruff eller inte, rigg eller inte, tak över förarplats eller inte.

Är det någon som har en Vinga 25 i närheten av Göteborg som skulle vilja visa oss runt på en sådan?

Många har Wallasvärmare vad är det?

Vilken motor ska man ha, Albin, Volvo penta, Yanmar?

Vad är reverserande propeller?

En båt vi tittade på hade hydraulisk styrning, är det bra?

Var hittar jag en båtbesiktningsman och vad kostar en sådan?

Jag tackar på förhand och hoppas att ni vill ta er lite tid och svara på mina frågor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det bara du och sambon eller är det knattar inblandade? akterruffen kan ju vara bra om man är många på båten. sen är det lite vad man prioriterar att ha en stor sittplats i aktern eller ett sovutrymme.

Hydraulisk styrning är kanon! teleflex gissar jag att det är på dom övriga, har en förmåga att bli utslitna och glappa en hel del. min snipa kunde jag ratta ett halvt varv innan rodret rörde på sig.

Reverserande propeller innebär att du vrider på propellerbladen när du ska ändra om från fram till back eller viseversa. fast propeller då är det ju backslaget som vänder rotationsriktningen på drivningen.

MVH GEDDA

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Tyvärr har jag ingen winga 25, men jag skall försöka svara på de frågor som gedda inte svarade på.

Wallasvärmare:

Värmer upp luften i båten då det är kyligt ute.

Motor:

Beror mycket på vad man själv tycker, alla de 3 som du nämner är bra motorer. Själv skulle jag föredra en dieselmotor framför en bensinare.

Båtbesiktningsman.

Finns 2 typer av besiktningsmän, den som är bäst att använda vid köp av båt är en som är ansluten till Båtbesiktningsmännens Riksförbund. Dessa är lite dyrare men gör en mer omfattande besiktning av båten än vad en säkerhetsbesiktningman gör. En som skall vara bra är Jan Kopperud. Ytterligare en som många känner till är William Bekking, gör en sökning på www.eniro.se så hittar du telefonnumrena till dem.

Den andra typen av besiktning är en säkerhetsbesiktning. Denna besiktning är till för de som redan är ägare till en båt och vill ha den så säker som möjligt. Denna besiktning rekomenderas av många försäkringsbolag och ett bolag ger även rabatt på premier och självrisk om denna besiktning är gjord. Det som besiktningsmannen tittar på här är säkerhetsdetajerna ombord och ger råd om vad som kan göras för att göra båten säkrare. Dessa besiktningmän är utbildade och auktoriserade av SBU (svenska båtunionen) och finns i båtklubbarna runt om i landet. Jag är en av dessa säkerhetsbesiktningsmän och jag finns i Göteborg. denna besiktning kostar 350-500:-. Vill du ha kontakt med mig så skicka ett mejl till hakan.bewert@comhem.se

Mvh

Håkan

Senast ändrad av Minuten | 30 juli 2009 | 19:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen, vi letar fortfarande och jag hör av mig om det blir aktuellt med besiktning.

MVH Mikael.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...