Virgo 2 Postad 30 Juli , 2009 När vi installerade en ny rostfri tank på 49 liter så missade vi det där med jordningen från påfyllnadshålet. Har det någonsin hänt att det blivit gnistbildning som förorsakat en brand vid tankning eller är det bara en teori? Man sätter ju oftast i en tratt och fyller från plastdunkar då det inte finns någon tapp i närheten. Ledningen ska väl gå från påfyllnadsstos till tank, till filter, till utombordaren, luftningen kan man hoppa över eftersom den är i plast, bara den lilla kåpan med skruv i metall. Rätt uppfattat! Nån som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 30 Juli , 2009 Saxat från försäkringsbolaget Atlantica: Bränder på fritidsbåtar förekommer varje år. Större eller mindre. Antalet händelser är rätt begränsat men skadorna på människor och materiel är ofta svåra. Vad är det som kan starta en brand? Låt oss först konstatera att båten innehåller ett överflöd av mer eller mindre brandfarliga ämnen, trä, textilier, gasol, drivmedel och plast av olika slag. Mer eller mindre lättantändliga och med sinsemellan olika brandförlopp. Den vanligaste orsaken till båtbrand är enligt Svenska Brandförsvarsföreningen att bränsle har förångats och antänts av en låga eller gnista. Oftast sker det vid tankning. Om man häller bensinen i en stråle ner i tanken så alstras statisk elektricitet om strålen blir längre än cirka 70 cm. Det kan leda till självantändning. Vid tankning ska man därför stoppa ner munstycket i den mottagande tanken så att det blir jordat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 30 Juli , 2009 Ledningen ska väl gå från påfyllnadsstos till tank, till filter, till utombordaren, luftningen kan man hoppa över eftersom den är i plast, bara den lilla kåpan med skruv i metall. Rätt uppfattat! Yup, det låter helt rätt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 31 Juli , 2009 Hela kravlistan om man vill göra allt 100% rätt: http://www.modernaforsakringar.se/files/X32uLXee.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 31 Juli , 2009 Intressant och informativ läsning utan att bli trist pekpinneinformation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virgo 2 Postad 31 Juli , 2009 I praktiken.. Min tank har 0,8 meter 38 mm slang av rätt kvalitet som börjar vertikalt under stosen på däck och slutar horisontellt mot vinkelkopplingen på tanken. Tanken är köpt på Byggplast och 24,5 cm hög. Jag har hittills fyllt med plastdunkar och plasttratt från däck och lever än. Fallhöjden blir ringa eftersom bensinen dels rinner ner sakta i en mjuk böj och aldrig kan falla mer än 25 cm fritt. Skulle trots allt en gnista uppstå så är det mindre troligt att något händer om det finns bensin i tanken eftersom atmosfären där då är överkarburerad. dvs bränsle/luft blandningen är för fet för att kunna antändas. En gång när jag var ung så var det en kamrat som släppte en brinnande tändsticka i det öppna tankhålet på min moped. Inget märkbart hände. Jo jag höll på att dö av chocken förståss. En sån idiot. Killarna på båtfirmorna fyller ofta på tankar i båtarna med dunkar.Det slabbas hej vilt med plastdunkar och trattar i trädgårdarna och skogarna, inget händer. Men risken med min installation ökar kanske när jag ska tanka från tappen. Ska fixa jordningen imorgon, snabbt gjort, Undrar bara om det finns regler för arean, praktiskt så kvittar det, Jag har rödgul 2,5 kvadrat hemma, tänker ta den. Jag ser här att jag har missat en grej till. nämligen avstängningskran till tanken, men det får vara till nästa säsong. Jag har kvar slangen som hörde till den lösa tanken med dess blåsa. Den går direkt till det externa filtret i motorbrunnen. Man kan driva säkerheten hur långt som helst, men är det ändå inte så att nästan alla tankningsolyckor beror på ångor i motorrummet. Är det någon som känner till något dokumenterat fall som berott på statisk elektricitet? Senast ändrad av Virgo | 31 juli 2009 | 12:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 31 Juli , 2009 Arean på jordkabeln är egentligen inte alls kritisk, men den bör vara mångtrådig och inte alltför spinkig för att inte brista av tex vibrationer. Strömmen i den statiska urladdningen är ju liten o kortvarig, orkar inte värma o bränna sönder kablar. Bensingasen över bensinytan i tanken är som sagt överkarburerad vid normal temp, men vid minus 30 grader detonerar den direkt, om jag minns rätt. Mest ett biltanknings-problem i Norrland kan kanske* tyckas. Spriten till tex spritkök däremot detonerar på motsvarande sätt vid rumstemp, och är väl rimligtvis klart farligare att hantera. Själv har jag en bensinkran som regelvidrigt utgår från 7liters-tankbotten och sen självfall till inombords-förgasaren som saknar bensinpump. Hur mycket säkrare blir det egentligen med sugrör ner i tanken och gummiblåsa-pump på slangen? Hela tanken kan väl ändå tömma sig via hävertverkan ändå. Är istället närmast maniskt noga med att stänga kranen, endast flottören hindrar ju annars. Kanske en inkopplingsbar och mycket flödesreducerande förträngning? Ett huvudmunstycke till uppe vid kranen skulle ju reducera flödet drastiskt vid eventuellt flottörfel. Eller hur löser man det bäst egentligen... (*) Terrafobicas saxade citat verkar iofs oroväckande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virgo 2 Postad 31 Juli , 2009 Thomas-1 I mitt system kan hävertverkan inte ske eftersom tanken är lägsta punkten. Men jag tänker ändå sätta dit en kran eftersom det kan fördröja en eventuell motorbrand att sprida sig, detta är mycket teoretiskt men är inte bästa stället att ha ventilen på motorbrunnens insida så att det finns en fast koppling genom skottet till filtret på utsidan. Att sätta den på tanken som på atlanticas bild förefaller mindre begåvat, svårare att komma åt och en brand kan följa slangen in i båten. Eftersom tankens anslutningsfläns är gjord i plast så.... Begränsar man inledningsvis brasan till motorbrunnen så är mycket tid vunnen. Senast ändrad av Virgo | 31 juli 2009 | 17:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virgo 2 Postad 31 Juli , 2009 Kuriosa ang överkarburering och dess motsats! Vill man ha en explosion med maximal verkan i en 50 liters tank så ska man hälla i 10-12 cl bensin och låta det stå och gosa till sig tills bensinen är helt förångad. Sen tillför man en gnista. Ungefär vid den koncentrationen är blandningen någorlunda rätt. Lärde detta på en brandkurs. Läraren hällde ett snapsglas bensin i en 25 liters dunk. Ett hål för stubintråd i locket och voila! En kraftig smäll uppstod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 31 Juli , 2009 Virgo: En rejäl smäll kan jag ana... Och ja, med tanken lägst placerad så är ju tankläckage i princip omöjligt. En kran tillför alltså knappast någon läckagerisk-reducering och innebär ju i sig självt nya läckagerisker. Så kanske blir det faktiskt en försämring att montera en, totalt sett? En helt fylld bensinledning saknar ju syre, så eld kan väl knappast spridas inuti den i inledningsskedet. Så länge inte bensin rinner ut ur slangen och hettan inte förgasar bensinen annat än i slangändan, så borde väl spridnings-hastigheten vara begränsad, gissar jag? En kraftig förberedd klämma runt den befintliga gummislangen skulle däremot inte tillföra någon ny läckagerisk. Spekulerar litet nu, men en sådan imaginär klämma på den flexibla slangen alldeles intill slang-/ rör- övergången vid motorbrunnen kanske vore rimligast. Måste isf gå lätt o snabbt att klämma till, helst bara en spark med foten kanske, om det brinner runt motorn. Helst även ha metallmassa nog att kyla/ fördröja litet. Hmm...finns det redan nåt sånt att köpa, månne? En helt annan och intressant fråga är vad som händer om installationen inte uppfyller alla krav, hur stor är egentligen ersättnings-reduktionen vid ev brand för olika installationsbrister. En bedömningssak antagligen, för inte ens det mest finstilta kan väl täcka in alla eventualiteter. I sajten ovan får man ju tyvärr gissa - utifrån ordvalen - vad som anses vara ett extra allvarligt fel, så bolagen verkar ha garderat sig bra. Kanske betalar jag snällt segelbåts-premien år efter år för nåt i praktiken värdelöst map brand...?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 1 Augusti , 2009 Hittade en anvisning för båtbesiktare med en ännu digrare kravlista. Kan nog iofs vara bra att kolla i ifall man tänker ändra nåt i sin båt. Här sägs uttryckligen att bensinkran inte behövs om tanken är lägsta punkten i bränslesystemet, dvs om läckage inte kan medföra självtömning av tanken. (PDF 2,7MB sid 3-1-99 punkt 3.5). http://www.skbf.org/Besiktning/Besktning.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virgo 2 Postad 1 Augusti , 2009 Thomas-1 Tack för den upplysningen, en sak mindre att fixa! Ha en bra helg. Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser