Rille80 0 Postad 30 Juli , 2009 Hejsan! Hoppas kunna få lite hjälp med en AQ130 som vägrar starta. Motorn har nyss varit på Sevice där man gjorde följande: Bytte tändstift, demontering fördelare, byte brytare, byte kondensator, byte fördlarlock, justering ventiler, byte ventilkåps packningar, kompressionsprov som visade bra värden och byte av startmotorn. Till en början funkade motorn perfekt hoppade i gång på första försöket mer eller mindre, men en vacker dag var den bara hel död när jag skulle starta. börjde med att kolla tändstiften och då var tvåan och trean fuktiga. kollade gnistan på samtliga och fick en känsla av att gnistan var lite gulaktig på just tvån och treans stift. Vad kan det betyda ? Jag har kollat så att motorn får luft och soppa, även kollat så att det inte är vatten i bensinen och att det är tillräckligt med kräm i batteriet men alla de punktern är ok. Om man försöker med startgas så tänder gasen men sen händer inget mer. Skiten vägrar starta....Kan något ha hänt med tändningen bara över en natt så den är helt fel inställd eller kan det vara något annat ? Till saken hör även att nissarna som utförde servicen har semester halva augusti. Tacksam för hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amiga 1 Postad 30 Juli , 2009 Hej Kolla brytarna Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rille80 0 Postad 30 Juli , 2009 Hej Peo! Finns det något bra sätt att kontrollera så brytarna är ok ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 30 Juli , 2009 Men de bytte ju brytare och kondensator. Dessutom startar den ju lite på startgas. Gissar på soppa problem vilket är minst 80% av alla problem. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rille80 0 Postad 30 Juli , 2009 Tack för svaren! Om det är soppa strul, är det troligtvis något fel med förgasarna då eller ? För soppapumpen funkar och tändtiften var ju blöta första gången jag kikade så det verkar ju komma in bränsle i motorn iaf. Har bara meckat moppe tidigare så jag är lite grön på det här som kanske märks Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 30 Juli , 2009 Ungefär som att meka moppe. Har några sådanna också till tonnåringarna så man får meka. Gäller samma med de flesta enklare motorer. Alltså om det mekaniska är ok så är det endast soppa eller tändning kvar. Eftersom kompen var bra och motorn gått förut så är det säkert inget sådant. Kolla så du får bra gnista, kan ju vara tändspole eller tändkablar. Resten har man ju bytt. Soppa vilket är vanligaste felet enligt experterna så kan det vara skit i förgasare. Kollar man lätt genom att mata den lite med startgas. Får du den att gå lite på startgas så är det troligen soppafel. Försiktigt bara och tänk på brandrisk. En annan sak som du bör kolla är att nödstoppsswitchen inte glappar. Kan hända att den strular och då är motorn stendöd. Alternativt tändlåset. mvh Roland Senast ändrad av Ringhede | 30 juli 2009 | 18:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
caak 0 Postad 31 Juli , 2009 kolla så att det inte är bränslepumpen, hade problem med min tidigare i våras på min aq140. Den är enkel att byta/testa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rille80 0 Postad 31 Juli , 2009 Tack för råden! Tror att jag börjar med att kolla förgasarna nu i helgen, känns som om det skulle kunna vara något sådant eftersom den tänder på startgasen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rille80 0 Postad 6 Augusti , 2009 Det var skit i förgasarna, nu går den som en klocka igen. Tack för all hjälp //Rickard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser