Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
faber

Långfärd i en liten båt 2010

Rekommendera Poster

Hej allihopa.

Jag planerar en långfärd om lite mer än ett år och har därför en hel del frågor.

Först våra förutsättningar.

Vi är två unga killar med målet att nå västindien på runt tre månader och spendera lite mindre än ett halvår där. Vi tänkte åka i september 2010. Vår budget är snål, runt 160.000-180.000 kr.

Jag har spanat in Hurley22:an som lämplig långfärdskandidat. Dels på grund av att den sägs vara otroligt styv (60 procent av vikten i långkölen) och bra i sjön, dels för att den sägs ha ett mycket kraftigt skrov.

Jag tror inte att vi kommer ha några problem med det bristfälliga utrymmet rent levnadsmässigt, vi har känt varandra hela våra liv och vi fungerar jättebra ihop.

Det jag däremot oroar mig över är lastkapaciteten. Kan man lasta en 22-fotare med 500 kilo utrusning utan att den förlorar allt vad sjövärdighet handlar om? Är den tunga kölen ytterligare ett problem här?

Tror ni att en Hurley, utrustad med luckor och fönster i lexan, förstorad självläns och med en kraftig rigg med dubbla för-och akterstag samt överdimensionerade vant, vantskruvar, schackel osv. är en bra överlevarbåt i en storm?

Vår budget är ju i det extrema laget. En Hurley 22a snittar på runt 20.000 kr med en dassig utombordare. Det lämnar 80.000kr till utrustning och upprustning om vi klarar oss på 60.000-80.000kr att leva för.

Vi behöver ju i pricncip allt. Dubbla gps, livflotte, epirb, vhf, sjökort, solcell, dinge, lexan, översyn av motorn, nya vant och förstag, osv. Tror ni att det här kan gå att fixa med 80.000 kr eller är det lite väl optimistiskt?

Vår seglingserfarenhet är liten, men vi jobbar på det. Jag äger en liten monark 540a som vi seglar med i mälaren. Vi ska också ta kustskepparen och utsjöskepparen. Finns det fler kurser i stockholm som kan vara till hjälp?

En annan fråga är den om själva atlantöverseglingen. Jag har spanat in rutten kanarieöarna-kap verde-brasilien och sedan upp till västindien längs kusten som alternativ till den klassiska kanarieöarna-västindien.

Det skulle bli mindre etapper till havs utan kontakt med omvärlden och det känns säkrare ifall någon skulle skada sig och behöva akut vård. Finns det någon vädermässig anledning till att man inte hör om den rutten så mycket? För det vore ju inte heller helt fel att få se amazondeltat och lite av sydamerika.

Så vad tror ni? Vad är vårat projekts starka respektive svaga sidor? Borde vi tänka om någonstans? Ös gärna på med kritik och synpunkter, det är bättre att lära sig av andras misstag än att göra dem själv.

Tacksam för svar och kritik!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat in http://www.kitalita.se/links.htm

Där finns massor av hemsidor från lågsfärdsseglingar. En del har gått din tilltänkta väg och vad jag förstår går det alldeles utmärkt att göra det också. Passa på att se Cap Verde innan det blir förstört.

Annars har jag ingen erfarenhet att delge mer än att tänk på att orkansäsongen inte tar slut förrän i november-dec. så ni inte hamnar i den.

Och köp grejerna begagnade. Pengarna ni lägger ut för att långfärdsutrusta en Hurley 22 får ni aldrig igen! Och ett vindroder, styra 12 timmar var dygnet runt i 5-6 veckor är inget skönt alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt killar!!

Nog ska det funka med en Hurley...men det känns ändå lite väl litet. Varför inte åka ner till karibien/florida och köpa en båt där? Det finns alla möjliga prisklasser. Fördel...ni slipper lång och tråkig transportsegling genom europa....vore väl härligare att segla all er tid i tropikerna istället? Visst, det är ju inte riktigt samma bragd kanske...men bragden är egentligen skitsamma. Visst...jag å tjejen seglade från Panama til Australien...men jag var inte ute efter bragden...utan att få uppleva allt det härliga.

www.padjuptvatten.se  tog sig till karibien med en allegro 27...till salu....vet ej om den ä såld än...hör med de..90 000kr är billigt för en fullt utrustad allegro 27....

Annars rekomenderar jag att ni tar er till karibien och kikar där...det finns vissa ställen som är bättre än andra att leta på...dvs ställen dit många seglare kommer. T.ex. Panama, Florida, Trinidad/Tabago.

Är ni två per klarar ni er på 8000kr i månaden...men seglar ni mkt i dem dyra delarna (västindien och bahamas)...då blir det antingen mer kompromisser eller fattigare. Centralamerica....Panamas San Blas öar (troligtvis det bästa i hela karibien)..då är inte pengar ngt problem :)

 

Lycka till

Mvh

Andreas Mehlin

www.7hav.se

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin

Helt rätt, eller?
Självklart ska man ha drömmar, men många gånger kan de få vara just det.
Här finns lite info om långfärdssegling.

http://www.madrassen.se/forum/index.php?board=424.0

Pruta inte på säkerheten och lycka till hur som. Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och gumman köpte en tur 80 för 2 säsonger sedan.

Kan inte annat en att rekomendera en sådan,tar sjön bra och seglar antagligen betydligt bättre än sitt lys 0.99.Hon börjar lägga sig ner vid 6 knop toppar ca7.5 om man jobbar lite, Har varit ute i 15-20m/sek hon tar sjön underbart,surra rodret och hon håller kursen i timmar.

Byggde nytt roder på aktern inför första sjösättningen, så hur hon rör sig med org,roder vet jag inte men knappast sämre.

Kostar lite mer än en hurley från ca 35000kr(betalade 40 för våran med en 8hk yanmar i gott skick och div segel och en del hobby invändigt. Men som sagt köp beg utrustning och BARA det ni anser er behöva.

Har själv långseglar drömmar men vill ha en 30-35 fot främst för att kunna bo si så där i under 2 vintrar medans vi bunkrar pengar.

(ps.dotterns pojkvän håller rodret denna kväll)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker er Hurley 22 låter som ett fullgott alt. mkt. stabil & fin, beprövad långseglare. Tycker ni/ du har ett bra tänk. Fair winds & keep it up

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei grabbar hur går planerna.Har sjelv planerat/planerar för lång tur Canari holmarna vestindien,avfärd juli från Högakusten,just nu så bor jag om bord det är ett bra sätt att få greiorna på platts,,En ide är att segla till sammans med andra båtar ett tag tills man lärt sej greien med långfärd Stora fellan kan vara tristessen 3v med samma nylle och samma tugg,bör beakas noga!!!!!Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejhej!

Kul att så många svarade nu.

Planerna har ändrats en del sedan första inlägget. Vi blir nu tre personer som sticker iväg med en lite högre budget. Vi har dessutom fått tag på en Cutlass 27 så nu är lastningsproblemen ur världen.

Vi har 80000 till utrustning och strax över 100000 till själva resebudgeten. Det lär ju bli en hel del ris och bönor men vafan, är det lyx man vill ha så är ju en segelbåt det sista man ska sätta sig i!

Vi har tänkt att först ta oss till Portugal och sen se. Medelhavet, Västindien, Kap verde eller Afrika är alla möjliga slutdestinationer, Beroende på hur mycket kött vi har fått på benen.

Båten har en gammal men fungerande dieselmotor av märket yanmar SB12 från 1978. Är det någon som har erfarenhet av den här typen av motor? Den tidigare ägaren ska ha kört mycket med den utan problem.

En till grej är att vi sticker i juni för att undvika väderkaos på nervägen. Om någon vill segla lite eskader så är det bara att hojta till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul!

Se till att skaffa er en fräsch utombordare också! Den kan användas båda som dingemotor och reservmotor om dieseln skulle dö. Jag tror inte jag har läst om någon med gammal diesel som INTE har krånglat vid långfärd.

Säg till om ni är intresseade av handburen plotter (funkar med batteri och 12v) med sjökort över hela karibien. Bra mycket säkrare än en känslig laptop.

Mvh

Andreas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, utombordare ska vi ha. Plottern låter intressant, vad ska du ha för den?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till en fin båt!

 

Jag kom visst in lite sent i den här tråden, men beträffande er tänkta rutt är den väl i linje med vår. Vi ligger nu vid Vigo och går till Lissabon de närmaste dagarna. Lösa planer -en dag i sänder- men vi har tänkt oss Madeira-Kanarieöarna- Kap Verde- Senegal (stanna några månader antingen Kap Verde eller Senegal) sen över till Salvador de Bahia i Brasilen för lite längre stopp. Sedan noorut till Fernando do Noronhaöarna och sakteliga upp längs kusten för att komma till Karibien efter orkansäsongen nästa år.

 

Vi tycker att man missar mycket 'godis' genom att styra direkt på Barbados som de flesta gör.

 

segla lugnt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, vi har ju också tänkt på brasilien som alternativt mål efter atlanten. Jag har nu läst att  det är rätt feta doldrums den rutten. Visserligen gör ju den korta resvägen ( cirka 1600 sjömil ) att man kan gå för motor när det inte blåser, men det är ju å andra sidan rätt trist och dyrt. Är det någon som har erfarenhet av att segla kap verde- brasilien? Vilka årstider är det värst?

Sedan ska det ju vara lite körigt med kriminalitet och så, men det går väl iof att komma undan genom att hålla sig lite längre ut från kusten.

Vi som åker samtidigt måste absolut hålla kontakt via kortvåg eller nåt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, beror på VART i Bresilien ni tänker er. Glöm inte att Brasilien är till ytan lika stort som hela Europa!

 

Vill ni till Rio de Janeiro, kommer ni att gå igenom doldrums (stiltjebälten) men dessa är inte så breda närmare Brasiline som längre österut. Värre är att ni får motström när ni väl vänder norrut. Väljer ni att gå till Salvador (Bahia) kommer ni fortfarande att vara kvari passadbältet OM jag inte hellt missminner mig. Det var ett tag sen jag kollade pilot-charts för området.

 

Avråder förresten bestämt från att ens gå nära Amazonas. Starka strömmar, hela timmerstockar och annan bröte som flyter med, och potentiellt kan sänka båten. Gör hellre en tur med passagerarbåt upp längs floden efter att ni 'parkerat' båten på lämpligt ställe.

 

segla lugnt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej seglar venner .Jag var i Brasseland i Januar,Åkte från Santiago Chile med buss över hela sydamerica,fasstnade för en fin hamn iUruguay,som heter Colonja del mar,Gammal Fransk koloni,,Jag bor som sagt på båten för tillfälet och det är inte fel alls..Enda felet är att jag ligger i hemma amn,men till våren så drar jag.Min båt är utrustad för ensam segling men en eskader nån delsträcka vore inte fel,Torrbollar och personer utan humor vore skönt att slippaCoolMin B31 fungerar väl i ruskväder var ute nyss och det blåste 13-17ms.utan problem,LYCK TILL MED ERAN NY VALDA BÅT SES TILL HAVS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...