Micke100 0 Postad 30 Juli , 2009 Hej. Var ute med båten igår då motorn plötsligt stannar under gång. Trodde det var luft i bränslesystemet då jag har lagat en läcka i tanken under veckan. Efter jag luftat systemet så testade jag att starta motorn, men den orkade inte dra runt. Testade med startveven, men det gick inte att dra runt svänghjulet (dekomp. handtagen i uppfällt läge). Motorn är en VP MD2B. Någon som har tips vad felet kan vara? /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MS_Bluff 0 Postad 30 Juli , 2009 Hej, Låter tråkigt då du har lyft dekompen och det går trögt. Tyvärr låter det som motorn har skurit Hur betede den sig före den stannade? ingen rök eller ojämn gång eller så? //TS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke100 0 Postad 30 Juli , 2009 Nej, ingen rök eller ojämn gång. Inget missljud heller. Hur kan jag verifiera att motorn är skuren? /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smuggler28 1 Postad 30 Juli , 2009 Om motorn inte går att dra runt och du är säker på att den är dekomprimerad och i friläge och avsvalnad/kall så har du nog redan verifierat att den skurit. kolla oljan, finns det mycket metallspån i oljan så är det delar av kolvringar, osannolikt eftersom det inte lät konstigt vid haveriet, men kolla ändå. pumpa ur oljan och kör runt med en kraftig magnet i oljan så har du snart svaret. Om oljan är ok, prova dagen efter med kall motor. får du runt den så kan kanske motorn bara ha värmenypt. det är visserligen allvarligt i sig men behöver inte betyda att säsongen är helt slut. ta kompressionstest, om det är ok kan du köra vidare men kolla varför motorn blev för varm. är kompprovet dåligt men acceptabelt kan du till höstenlyfta toppen för en för ordentlig inspektion. repor i cylindern, smuggler28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 30 Juli , 2009 Det är inte så att du vattenfyllt en cylinder pga tex sönderrostad topp. Då går inte motorn att dra runt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 30 Juli , 2009 Du bör också kontrollera att det inte är startmotorn som kilat fast startdrevet mot svänghjulet vilket kan hända såvida du inte har dynastart. Är dert likadant oavsett hur du manövrerar backslaget? Uteslut alla externa prylar först som kan bromsa motorn, det kan ju vara något lätt om du har tur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke100 0 Postad 30 Juli , 2009 Tack för alla svar. Smuggler28: Jag har försökt att dra runt den i dag igen med kall motor utan att lyckas. Har inte tömt den på olja än. Ska fixa en magnet först. Gelis: Hur kan jag enklast kolla att cylinder inte är vattenfylld? MartinX: Det är en dynastart. Har även testat att koppla bort remmarna till den när jag försökt dra runt den med startveven. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smuggler28 1 Postad 30 Juli , 2009 ett tips när det gäller magneten, har du en kasserad dator. plocka isär en hårddisk, där i sitter två mycket kraftfulla magneter. och då menar jag mycket kraftfulla. du kan klämma ett finger om du kommer emellan.. smuggler28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 31 Juli , 2009 Du kan alltid lossa spridarna och se om det finns tecken på vatten, Men sitter den stenhårt fast eller kan du rör svänghjulet mellan kompen.? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke100 0 Postad 1 Augusti , 2009 Har testat lite igen. Det går att vrida runt svänghjulet för hand. Om startveven är i bra läge (horisontellt) så kan jag dra runt ett kvarts varv. Ingen skillnad i tröghet oavsett dekomp handtagens läge. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke100 0 Postad 3 Augusti , 2009 Kan jag utesluta vatten i cylindern ifall det går att dra runt svänghjulet för hand? /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke100 0 Postad 5 Augusti , 2009 Motorn får väl tjäna som bojsänke framöver. Vad tycker ni, är det vär att kosta på en ny dieselmotor för 50-60 tkr på en 30 år gamal plastsnipa? /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 5 Augusti , 2009 Om du inte köper en sprillans ny finns det ju alltid bättre begagnade, eller? Utan motor är det väl också lite svårt att komma ut på sjön. Ifall du inte vill göra böjsänke av en fungerande båt så är det nog värt pengarna och omaket att sätta i något gångbart. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
carlar 0 Postad 6 Juli , 2010 Jag undrar om motorn är till salu ? Vart bor du ? Jag är värmlänning ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser