Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
bjorn_moller

Tjuvstannar med jämna mellanrum.

Rekommendera Poster

Hej!

Skulle behöva lite hjälp med min V8 (Volvo Penta 5,8FL). Den tjuvstannar lite då och då, cirka var femte minut. Det spelar ingen roll vilket varvtal man har, den stannar till och från både om man kör tomgång, eller högt varvtal. Den går hur bra som helst ända tills den stannar, och när man vrider om nyckeln igen, så starta den direkt utan problem, men det dröjer som sagt bara nån minut innan den stannar igen. Verkar som att det är längre intervall mellan stoppen då man kör tomgång än om man kör full gas. Alla mätare visar bra värden, alltså, temp, oljetryck, volt. Har även kontrollerat så att det inte finns skräp eller vatten i tanken. Har bytt bränsleslang och bensinfilter, och kört igenom systemet med K-sprit och bränsle-stabilisator. Kan det vara något med förgasaren tror ni? Förgasaren är i princip ny (Edelbrock 4 ports.) Har öppnat och kikat ned och den verkar ge en jämn stråle i de 2 främmre portarna, men inget alls i de 2 bakre portarna.

Tacksam för alla idéer som ni har!

Mvh Björn



Senast ändrad av bjorn_moller | 30 juli 2009 | 08:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som du har låg flotörnivå eftersom den stoppar som du beskriver. Har du instruktionsboken kvar så visar det i den hur du skall justera flotörerna. 

1:Bensinpumpen som inte ger tillräckligt tryck (membranet).

2:Skit i ledningen från tanken till bränslefilter (blås).

3:De bakre portarna ger inget bränsle förran du ger fullgas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Har nu provat att justera flottörnivån efter Edelbrocks instruktion, nivån än nu mellan (7/16 inch) och (15/16 inch) alltså mellan 1,11cm till 2,38cm, enligt mina beräkningar. Detta hjälper inte. Den går till och med lite ojämnt nu efter justeringen. och stannar fortfarande lika ofta.

Är heller ingen skit i ledningarna och filtret såg helt rent ut när jag kollade.

Ska nu pröva med en ny bensinpump. (bensinpumpen är gammal, från 96, så det kan mycket väl vara membranet som är slut).

/Björn

post-19192-1394236045,8945_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ca 11 mm skall du ha nær du har locket med flotørerna upp och ned och dom ær stængda det andra måttet vet jag inte vad det ær. Ha ett 11 mm borr som du skall kunna dra under flotørens bakkant nær den ær stængd om jag inte mins fel.

Sitter på jobbet i Norge om du undrar med bokstaverna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte hjälper med ny bränslepump - kolla även efter glapp i tändningslåset och dödmansgreppet. Kläm till kabelskor som ev sitter lite löst och spraya med kontaktspray.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn går bra - iaf en stund - så är väl antagligen förgasarens nivå OK under den tiden? Bråkar den ganska regelbundet efter en stund, så är måhända nivån tillfälligtvis lägre då. Ett flödesproblem snarare än ett rent statiskt nivåproblem verkar väl då mer sannolikt, så pumpen är nog som sagt misstänkt.

Nu kommer min lilla käpphäst, nämligen tankventilationen!

En bensinpump är väl rätt kraftfull och klarar av en hel del map lyfthöjd, dvs tryckskillnad. Den levererar alltid bensinen till förgasaren vid omgivningens lufttryck så dess arbete, reella lyfthöjd, blir rimligen högre ifall undertryck råder i bensintanken.

Inget besvärligare än att provköra motorn med öppet tanklock är mitt förslag. Nu har ju bensinpumpen en returledning som komplicerar lite. Kanske är trycket i tanken i själva verket rätt oväsentligt?

Tills någon förklarar detta närmare är jag benägen att återkomma med min käpphäst, alltså även i cirkulerande bensinpumpsfall som detta. I enklare tanksystem med enkelledning och självfall till förgasaren vet jag att det inträffar. Så... försök gärna att få tyst på mitt tjat med en bra förklaring ifall jag är fel ute! Tyst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ventilationen till tanken är bra. Har även testat att sätta slangen i en extern tank, med helt öppet tanklock utan att det hjälpte. Har även testat flödet från bensinpumpen, och det sprutar på bra när man drar runt den på startmotorn. Så jag börjar tveka på att det är pumpen. (Jag som har beställt en ny och allt...) En annan fundering jag har är, om det kan vara fel på tändspolen? Den blir väldigt varm, vet inte om det är normalt. I såfall, går det bra att köpa en ny spole från Biltema, eller måste man köpa Pentas dyra grejjer?

Dessa saker har jag nu gått igenom som vi kan utesluta.

-Flottörnivå. ok.

-Bränslefilter, ok, nytt.

-Skit eller vatten i soppan, ok, kört med helt ny soppa från extern dunk.

-Rengjord förgasare, ok

-Bränslepump. ok, sprutar bra.

-Bensinslangar, ok, nya, dubbla slangklämmor, bör ej kunna dra tjuvluft.

-Tanken, ok, inget skräp och bra ventillation.

-Generator, ok, ny (Den gamla sköt på för mycket ström, och ojämnt)

Hmmmm. nu börjar man bli sugen på att åka istället för att mecka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hade typ liknade problem med mina motorer och det visade sig vara så enkelt som någon tidigare beskrev.

jag hade lite ärg på flat stiften i tändnings låset vilket gjorde att båten uppfattade detta som jag helt sonika slog av tändningen.

6 66 och 2 månaders svordommar var över.

det är mitt tips

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändspolar åldras och kan nog betraktas som förbrukningsvaror, men...

Enligt din felbeskrivning startar motorn alltid direkt vid nästa nyckelvridning efter tjuvstoppen, oavsett gångtid eller tex hur varm motorn är?
Ärg i tändnyckel-brytaren verkar mer rimligt men förklarar väl ändå inte regelbundenheten, alltså varför det är glapp efter just 1-5 minuter och sen alltid ickeglapp direkt efter varje omstart?

Verkar nästan som om nåt elektroniskt nollställs vid varje stopp/start !!?

Varken överhettade tändspolar eller sjunkna flottörer kan ju börja fungera igen ögonblickligen efter en nyckelvridning.

Motorn verkar ganska traditionellt uppbyggd utan mikroprocessorer, förutom möjligen i nån CDI-enhet?
Hur är det med instrumenteringen och säkerhetsutrustningen map avsvimmad båtförare, är det nåt modernt datoriserat system? Kanske rentav virusinfekterat....Skrattande

Vad händer om du tex kör som vanligt men vrider av o på nyckeln regelbundet varje minut eller så, alltså så snabbt att motorn inte stannar helt? Skulle nog själv experimenterat lite hit o dit med detta, iaf om mikroprocessorer är inblandade. Hur kort paus behövs egentligen innan motorn är pigg igen efter ett tjuvstopp. Minuter, sekunder eller mindre...?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har spenderat ytterligare några timmar med testande och har fortsatt och fortsatt tills motorn är riktigt varm, och märker att den faktiskt stannar oftare när den är varm, då går den bara typ 15 -30 sec åt gången, medans den går i flera minuter när den är kall. Även lite mer svårstartad när den är varm, inte farligt, men den startar inte på första försöket, som den gör när den är kall. Efter motorn har stannat blir det ibland ett klick ljud när jag försöker starta den igen, men bara en eller två gånger, sedan går startmotorn igång igen. Brukar inte behöva vänta längre än ett par sekunder innan jag testar att starta om igen. Får den stå still lite längre, typ 30min, så startar den enklare och går ivarjefall i någon minut. Vad är det som kan ställa till det när motorn är varm, men inte när den är kall? Märker också att den ibland innan den stannar tappar effekt (går ned i varv). Och det hjälper inte att dra på mer gas, den bluddrar då bara till och stannar ändå. Men ibland stannar den också rakt av utan förvarning. Har kört med flamskyddet av, och ser då ibland att det sprutar upp två små fontäner upp ur förgasaren då den dör. Bara några droppar, men de flyger några decimeter rakt upp. Kan det i själva verket vara så att den får för mycket soppa? Kan det ha med autochoken att göra?

Har kollat tändningslåset, och sprutat CRC 5-56 på bläcken, verkar inte hjälpa. Sen är ju tyvärr kablarna gamla, så det kanske kan vara nått annat glapp på vägen. Vem vet? Ser också att idioterna som haft båten tidigare har helt kopplat förbi dödmansgrepp.

Vet inte riktigt vad CDI är, men tror inte att jag har det, det är en väldigt enkel motor utan elfinesser, vad jag vet...

Föresten, vad det gäller tändspole, går det att använda biltemas tror ni?

Bränslepumpen, kan det vara så att den fungerar bra ett tag, och sen efter en stund börjar strula? (Det är en mekanisk pump)

Oj, det här blev en hel novell, tack för att ni har tålamod med mig. Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fick en liten ide... du säger att du bytt generatorn pga överladdning... då kanske tändspolen har blivit ännu varmare då du kört med för många volt och havererat... vet ej vad som styr tändningen på din motor? brytare eller någon form av elektronisk cdi eller liknande! dessa prylar kan oxo fått en knäpp av några volt för mycket  bara lite ideer från mig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemen uppstod innan dess att vi bytte generator. Det var när problemen började, som vi mätte och såg att generatorn gav på tok för mycket ström nästan 16V, och även pendlade i strömstyrka. Så då bytte vi generatorn och trodde att allt var frid och fröjd, och motorn gick ju förvisso jämnare efter det, men det tjuvstannade fortfarande. Kan det vara så att tändspolen tog stryk av gamla generatorn, och nu är kass?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du elektrisk automatchoke så prova gärna att koppla bort den. Att det duschar upp extra bensin just då motorn är på väg att stoppa tyder väl på onormalt fet blandning, rimligen.

Biltemaspolen är en vild chansning, men det kan funka. I alla fall ett tag. Prisskillnaden verkar vara en faktor tio ungefär, så varför inte testa? Behåll den gamla som reserv! Kvaliteten på Biltemas grejor varierar ju kraftigt, så det krävs nog iofs en hel del tur...

Det kan vara nåt modifierat brytarlöst tändsystem enligt skissen, men knappast CDI. Ser ut som centrifugalregulatorn med 7 fjädersats har fått vikterna bortplockade? Eller så finns de inte att köpa? (fjädrarna släpper normalt ut de roterande vikterna - vid högre motorvarv - som då vrider axlarna relativt varandra.)

Den automatiska förtändnings-inställningen kanske då istället sköts av nån elektronik nånstans? Några brytare syns ju inte till, istället finns en enhet 3 givare, kanske sitter brytare i den? Totalt usel skiss, tyvärr.
Nå, en standard oljefylld tändspole av god kvalitet borde duga, tycker jag.

https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7748030-JHCAT-0,,,0009 .aspx

(Länken funkar också risigt, välj sprängskiss distributor)

Har motorn tidigare gått bra med den nya förgasaren på plats? Finns det nån skiss på den nånstans?



Senast ändrad av Thomas-1 | 07 augusti 2009 | 19:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu bytt tändspolen till en ny 12volts från mekonomen, detta var nog ett av problemen, för nu stannar motorn inte av sig själv ivarjefall. Men den går fortfarande lite ojämnt. Har ställt in skruvarna för bränsle/luft blandningen, och stängt av automatchoken, som många har tipsat om. Men den går ändå inte helt rent. Kan tändinställningen ha förändrats av sig själv? Vissa pratar också om kondensatorn? Var sitter den och vilken funktion har den?



Senast ändrad av bjorn_moller | 18 augusti 2009 | 11:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se där ja, äntligen rör det på sig! :-)

Kondensatorn är oftast en liten plåtburk med bara en anslutning förutom höljet. Ca 15mm i omkrets och kanske 40mm lång, nåt sånt.

Den minskar gnistbildningen på brytarnas kontaktytor som därmed håller betydlgt längre. Är kopplad mellan jord(höljet) och den rörliga brytararmen elektriskt sett, och kan sitta på fördelarens ut- eller in-sida.

Den är svår att kontrollmäta och nog hyfsat billig så byte rekommenderas, för de kan med tiden få isolationsfel. Dess intressanta egenskaper är kapacitans (farad) och spänningstålighet (volt) men dessa brukar inte anges, så att välja originalet blir nog enklast.

Förtändningen ändras normalt bara helt långsamt i takt med att brytarna slits. Finns möjlighet bör förtändningen kontrolleras vid olika varvtal med vanlig stroboskop-lampa, den skall ju vara större vid ökat varvtal enl spec. Kanske har du nån mekande kompis som har en, eller kan hyra hos nån firma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag tog av locket till fördelaren upptäckte jag att det är fullt med små metallspån där. Vad f...n kan det bero på? Vad man ser så är det ingenting som skaver emot de rörliga delarna, och jag har inte haft av locket tidigare. Fabrikationsfel? Fördelaren är ny från förra våren, och jag har bara kört typ 20 timmar innan problemen började uppstå. Eller är det normalt att de slits in i början? Kan detta orsaka att den går ojämnt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu går motorn äntligen som den ska, bytte kondensator och tändkablar. Dock lite märkligt att jag hittade metallspån i fördelarlocket. Ska kolla med Hansen, där jag köpte fördelaren, och se vad dom tror det beror på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...