Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
arkivdykarn_lw

Skrämmande lite sjöfågel?!

Rekommendera Poster

Minskningen av sjöfågel i Östergötlands skärgård fortsätter även i år. För egen del bara observerat nåra få och små kullar ejder, ävenså knölsvan, 2 kullar gräsänder, 2 kullar skäggdopping(varav ett par förlorade sin enda unge), max 3 skrakkullar, etz.?! Och grönfinkarna -på land -dör som flugor av nån parasit (däremot ovanligt mycke alfågel i våras, och vitfågeln har ökat igen efter en kraftig minskning de senaste åren).

Någon annan som gjort liknande iaktagelser?

 

PS Tur att man ä gammal, så man slipper vara med när pölen och dess innevånade drar sin sista suck! DS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag ju på västkusten så det kanske inte hör riktigt ihop - men. Ejder sägs vara väldigt få som lyckats fortplanta sig framgångsrikt i år. Det sägs bero på en tillbakagång av blåstången. Någon som hört detsamma och som kan förklara sambandet (de äter ju blåmussla)?

I vår lilla sjö har vi ett par knipor (två eller tre par) som år efter år misslyckas med sin häckning. I det fallet har jag sett en av grannskapets tamkatter krypa upp i en av holkarna så jag tror att det är tamkatterna som är problemet. De gör i tätbefolkade områden ett ganska ansenligt uttag - tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mina vatten kan det inte bero på tången, för den har ökat och  är ren och fin, fri från sånt där grått slem. Likaså har bladvassen minskat med 70% de senaste 3 åren?! vilket borde tyda på mindre kväve/gödningsämnen i sjön. Detta är märkligt samtidigt som sjöfågeln inte tycks kunna finna tillräckligt med föda?!

Sen är minken en rackare på att plundra sjöfågelbon, både på ägg och ungar å likaså grävling.

Har sett en mink som skjövlade ett gräsandrede (11 ägg), kom på honom när det bara var nåt ägg kvar, å han skuttade i full fart med ett ägg i munnen utan att det gick sönder!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här hade antagligen mink gjort gott för tillgången på vilda tamkatter, men annars verkar vägarna vara där det största uttaget av tamkatt görs. Ingen av dem har ju i vår fauna att göra egentligen. Nåväl, det är en helt annan diskussion.

Nu skall man väl inte lägga alltför stor vikt på Wikipedia; men enligt artikeln om Ejder så är det just övergödningen som gjort att de haft möjlighet att sprida sig så mycket i östersjön. Kan det vara så att övergödningen i östersjön gör att miljön bär en större population av sjöfågel (naturligtvis beroende på vilken föda de lever av) än vad som annars skulle vara fallet? Isåfall kunde ju minskad övergödning ha en negativ inverkan på populationen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ejder

Det är iallafall en teori.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten annan och annorlunda betraktelse ang. sjöfågel är att här i Göteborg så är det numera lika mycket skränande måsar mitt inne i stan som ute i skärgården, för att maten minskar till havs, eller ökar i stan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ejdern är på tillbakagång i Östersjön om man skall tro de jag talat med och det verkar finnas belägg för sådana påståenden. Vi var i land på en holme för inte så länge sedan och hittade flera övergivna reden med okläckta ejderägg. Så någonting verkar vara på tok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I stora delar av landet så frös den första kullen ihjäl i den bitande kylan i slutet av maj, början av juni.  Den andra äggläggningen har på många håll dränkts i regnet som orsakade översvämningar.  Inget bra fågelår.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte så bra att skrämma bort fåglarna från reden med ägg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att ejdern och flertalet sjöfåglar kläcker sina kullar i maj (Svärtan kanske något senare) så nej, ingen risk att någon fågel skrämdes ur sitt rede. Redena var övergivna sedan länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En god regel är att om man skrämmer upp en fågel från sitt rede, leta reda på boet och täck över äggen med dun löv etz. då snuvar man kråkorna på en ägfrukost! Om fågeln lämnar boet frivilligt/planerat så täcker hon själv omsorgsfullt över äggen i detta syfte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...