Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
whatzup

packbox

Rekommendera Poster

Har en plastad träbåt med en bolinder munktell 3 cyl backslag. och reversering. propeleraxel genomförelsen läcker jag har en smörjkop som man fyler med fet och skruvar ner när det behövs jag har tryck i så att det kryper ut lite. men får ändå inte det tätt. Så någon som vet om det är en packbox eller drevat?  och i så fall hur man bytar det bäst och enklast.

Mvh Mikael

post-10010858-1394236039,6154_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Packboxen som sitter på propelleraxel är med all sannolikhet en gammal traditionell hylsa. Se bifogad bild. Den innehåller en infettad fläta, som är själva packningen. Den sits efter hand och behöver nog dras emellanåt. En gång varke eller vart annat år. Beror ju på hur mcket båten används.

Lossa kontramuttern, dra en aning på packboxen, skruva till kontramuttern, så att packboxen inte skruvar upp sig under gång.

När man efter ett antal år dragit packboxen i botten får man lägga dit en ny packning.

Under de 45 år jag har haft båtar med sån hylsa är det bara nån enstaka  gång jag bytat packning.

tommy

post-945-1394236039,6694_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej tack för svaret jag får kolla det nesta gång. men om den är i boten =sliten hur byttar man? något bra inköpsstälen.

Mvh Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror ju på var i Sveriges avlånga land du befinner dig.

En motorverkstad för båtmotorer borde ha. Drevia i Lysekil http://www.drevia.se/ säljer ju på postorder. Jag har inte kunnat få upp deras hemsida ordentligt på länge, fast det kanske är min webbläsare.

Du kan ju alltid ringa  0523-14150,

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag fick upp sidan och den fungera bra.

Båten finns i Simrishamn

du vet inte om man bör/måste grundmåla om den gamla färgen och hyfsad?

tack Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...