Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Dustin

Nytt elsystem i båten

Rekommendera Poster

Jag har nu rivit ut allt i min nya båt och tänkte börja planera för hur kablar och annat skall dras... Jag har lite koll på elinstalationer, har dock aldrig petat i någon båt förr...

Jag har gjort ett enkelt elschema som jag bifogar här brevid, tror ni detta kan funka? vad har jag missat, vad ska jag lägga till, funderingar finns på att i framtiden koppla in en solcell...

post-10010560-1394236039,2401_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser nog ok ut, ampermätaren ska dock anslutas i serie (mellan bat och förbrukarna)
Vet inte vad du har för båt, men det brukar alltid bli mer saker en man tänkt att koppla in så ta gärna till några extra brytare/säkringar när du är i gång. en bra minusplint är också bra samt huvudbrytare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohoj!

Varför inte installera solcell direkt!? Med solpanel så måste du ha en ladd Regulator, och i den så visas ström, spänning, Ah in Ah ut etc...

Mvh Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Magnifik Midget... Vart finns bra ställen att koppla in en minusplint på? Antar att det är en ordentlig jordpunkt du menar Jimsan.

 

anledningen till att jag skippar solcell nu är ekonomin... Precis köpt båten och håller på att totalrenoverar, det finns inte pengar till all lyx med engång... tyvärr... :(

Bra tänkt där med lite extra brytare och säkringar, det kommer säkert mer gott efter hand...

 

tack för era synpunkter!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De är inte alls säkert att en regulator till solcellspanel visas ström och spänning. Det är nog bara i undantagsfall.

 

Skall du köpa en regulator, köp en MaxPower (eller liknande) den omvandlar den överspänning som solcellspanelen ger till laddström (enkel sagt) och ökar laddströmen upp till 35%. Fungerar - jag har mätt.

 

Hade jag dåligt med pengar skulle jag nog köpt och installerat ett extra batteri i stället för en ampermeter. Att mäta är visserligen att veta, men om man inte har nån ström att mäta så märker man det ändå. Ett extra batteri ger dubbelt så mycket ström att förbruka.

 

Så som du ritat inkopplingen på din amperemeter så kopplar man in en voltmeter. Dvs parallellt. En ampermeter kopplar man, som sas tidigare i serie, ofta via en shunt.

 

En voltmeter kan ju va lika bra som en ampermeter.

 

Om man mäter i viloläge (varken laddning eller förbrukning) skall spänningen vara;

 

Fulladdat 100%  12,72 Volt

75% 12,54 Volt

50% 12,36 volt - man bör helst inte förbuka längre ner än hit mer än i undantagsfall

25% 12,18 Volt

Urladdat 11,82 volt.

 

Men det kräver förståss en digital voltmeter med två decimaler. Sen är väl billiga instrument inget att lita på med mindre än man kan kolla dem.

 

Han menar helt säkert en minusplint. Det är mer inom växelströmsnät man talar om jordpunkt. Minusplinten sätter du bredvid säkringarna och från den utgår alla minusledare.

 

Reparerade och kompleterade elcentralen i min nyinköpta båt. Automatsäkringar på DIN-skena. Bytte ut minusskenan som bestod av listerklammor (sockerbitar) till en kopparsena med tillhörande anslutningsbläck, som jag fick på en firma som bygger automatikskåp.

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 29 juli 2009 | 15:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det ser ut som du har kopplat dina brytare i serie.. viket inte är så jätte bra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe, det stämmer gott... hade blivit många knapptryckningar för att tända å släcka lampor! ;-)

 

tack för övrig input, länken om midgeten var ju prefekt, där fanns ju tillochmed schema och bilder!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med det? Kan du förklara.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han menar säkerligen att för att strömmen ska nå strömbrytare 2 så måste brytare 1 vara tillslagen, och sedan samma sak för brytare 3: Då måste båden 1an o 2an vara tillslagen enligt schemat. Typ..det bir svårt att tända lanternorna utan att ha belysningen tänd och brytarna för 12V-uttagen påslagna :)

Fast det kan ju vara lite felritat men rätt tänkt iofs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om han menar trådskaparens ritning så finns det ju många fel i den ritningen. Dels ritar man inte strömbytare på det sättet, det skulle dessutom med all sannolkhet uppstå kortslutning. Lanternor och lampor är seriekopplade och om man kopplar in en amperemeter som det ritas går det åt många amperemetrar.

 

Jag trodde i min enfald att det menades ritningen i länken ovnför chripz inlägg, eller som nån uttryckte det vid något tilfälle;det är inte lätt att förklara för nån som inte förstår Skäms

 

Men ändå förstod jag tanken i trådskaparens ritning, och skulle nog kunna koppla ihop anläggningen på ett riktigt sätt med den som skriftlig förebild - trotts att jag är elektriker.

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 30 juli 2009 | 06:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, mina bessewrisser-funderingar...


1. Amperemätaren, måste sitta så att strömmen går igenom mätaren. Sätter du en amperemätare mellan de två punkter du indikerat får du en kortslutning och strömrusning genom mätare som brinner upp.
Jag skulle nöja mig med en digital voltmeter med två decimaler enligt inlägget ovan, ger en hyfsad indikering på hur batterierna fungerar. Lyxvarianten är en batterimätare för nåra tusenlappar. En vanlig analog voltmeter med visare är tillräcklig om du bara vill se att motorn laddar, men har ingen direkt precision.

2. Huvudbrytare saknas!! Man MÅSTE kunna bryta bort batterierna vid fel eller när man lämnar båten längre stund. Gärna en brytare per batteri.
Larm, batteriladdare och solcellspanel kopplas in bredvid huvudbrytaren så larmet är igång och batteriet kan laddas ändå.

3. Använd kopplingsplintar! Flera bra typer finns här t ex 71020
http://www.seasea.se/SectionList.aspx?CatID=6078
All jord/minus ansluts direkt till den svarta strömskenan.
Från huvudbrytaren går man till den röda kopplinsplinten, från den röda går man till säkringarna och från säkringarna till varje förbrukare.
Den svarta strömskenan blir din centrala jordpunkt.

4. Kabeldimensioner. Grundregel för att undvika brand är max ström 6 A per kvadratmillimeter kabel. Det är max för vad säkringar får vara på.
I ett 12 V system ger 6A/kvadrat för mycket spänningsfall för att radio/GPS ska fungera och lampor lysa ordentligt, använd så grov kabel som passar i dina anslutningar. Startmotor drar upp mot 100A och kräver helt egna grova ledningar, men det verkar inte ingå i ditt schema.

5. Rita gärna schema men viktigast är att märka kablar och säkringar så man direkt i båten ser vart de går. Schemor försvinner. För att underlätta för nästa ägare; koppla som man brukar och inga speciallösningar,

6. När du skruvar med 12V-kopplingar så koppla ur batterierna! Blyackar ger massor med ström vid kortslutning. Råkar man lägga en polygrip mellan polerna så svetsar den fast och börjar glöda.... Ha inte ringar och armband i metall på dig när du kopplar.
När du kopplat färdigt så vrid på huvudbrytaren och håll kvar handen på den medan du kollar om du lyckats få till en kortslutning/rök nånstans. Så du fort kan bryta igen. :-)

Pyssla lagom, man ska åka båt också, inte ha världens tjusigaste elsystem. Fast det är kul att pyssla också! :-)

 

/A



Senast ändrad av Anders_St | 30 juli 2009 | 09:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ville bara få fram att alla komponeneter i ritningen måste vara parallel kopplade... så du du inte får olika spänning över komponeneterna... och ja det finns mycket fel i ritningen .. men det är inte så viktigt utan att det blir rätt ... juste lamporna sitter i serie oxå .. det ska dom inte göra...



Senast ändrad av cripz | 30 juli 2009 | 14:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde ett Shema så som jag skulle göra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ehm. nu har du väl satt huvudbrytaren på fel sida om batteriet? Den ska väl bryta bort resten av båten från batteriet, men lämna batteriladdaren inkopplad....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nopp... sä här ser juh kretsen ut när lantärnorna och allt är avstängt... ser inte vad för nytta en brytare göra för nytta mellan batterierna och lanternorna m.m....

kanske en brytare mellan batterienra skulle vara bra om man vill.. så man kan ha ett batteri för förbruknings ström och en att starta med... men antar att det är utombordare...



Senast ändrad av cripz | 31 juli 2009 | 16:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut när allt är avstängt... nu glömde jag såklart rita in brytaren mellan laddaren och batteriet...



Senast ändrad av cripz | 31 juli 2009 | 16:28

post-10008293-1394236041,2686_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på vart man sätter den och hur det ser ut med tanke på kryp strömmar m,m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OM man kommer ihåg att stänga av alla brytare och OM det inte blir nåt fel. Vill nog gärna ha en rejäl brytare i närheten av batterierna i alla fall. Så vet man att det inte rinner iväg nån ström i något glömt.... :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle koppla enligt Anders_st´ s annvisningar. Han vet ju vad han talar om och uttrycker det mycket väl och helt korrekt.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders vet helt klart vad han talar om.

Enligt min mening ska man alltid ha en huvudbrytare som bryter upp kretsen till alla förbrukare. Som Anders tidigare skrev glöm alldrig säkra av förbrukarna med avsikt på effekt och kabel areor.

Det finns några saker som man kan ha före huvudbrytaren exp. generator, automatisk länspump och larm. I de fall du har laddning från en växelströmsgenerator på motorn med tillhörande likriktare, kan den ta skada om du bryter huvudbrytaren under drift. Därför kan man överväga att även ha den utan brytare.

 

//TS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här fanns många intressanta tankar och ideer. Hoppas bara att Dustin vet mer än  det ser ut i första inlägget. Och första schemat. Och - som sagt - Anders vet en hel del.

Huvudbrytare måste finnas. Jag stänger alltid av huvudströmmen och tar med nyckeln hem. Då vet jag att allt är avstängt - förutom länspump på auto. och så säkringar lite överallt.

Det finns en bra bok där det står ganska mycket om belsyetem, kablar, batterier mm. Den heter Elsystem för båtar och är skriven av Magnus Sterky, även kallad Seawolf.

I övrigt - lycka till. Dra kablarna snyggt, ordentliga skarvar och lödningar. Sätt alla brytare på en panel av plåt som du sedan sätter på instrumentbrädan - eller hur du nu gör.

 

 



Senast ändrad av Algot_R | 03 augusti 2009 | 17:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det som folk har att lära utifrån denna tråd om el i båt inte bygger på vad cripz har skrivit i sina inlägg utan följer anders tips i denna och andra trådar så kommer man rätt i sin törst efter elkunskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips, ritningar och annat...

och tur är nog att jag kopplar bättre än jag ritar scheman... ;-)

ska ta och skissa upp ett nytt när jag får lite tid över och jag lovar att stämma av innan jag kopplar på batteri på kretsen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns några böcker i ämnet om båtelektriskt i fritidsbåtar. En är Elsystem för båtar av Magnus Sterky http://www.batteknik.se/

 

Att jag nämner just den boken är att Magnus starkt trycker på just elriningar som en väsentlig del i förståelse, uppbyggnad och felsökning och som även förklarar hur man gör en ritning.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hos Hjertmans finns det ett litett tips vid Skyllermarks plintar och kablar. Däri finns det ett komplett schema du kan kopiera av om du vill. Häftet finns att få gratis i hyllan.

Om idu inte kan få tag på ett så maila mig så skickar det åt dig som en pdf-fil

vinden.ar.fri@gmail.com

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...