linans 0 Postad 28 Juli , 2009 Hej! Har en 700 .På tomgången när jag ska lägga i växeln vill den ofta dö, tappar orken och lägger av. Försöker avhjälpa detta med att skruva upp tomgången men man vill ju inte att den ska behöva gå på massa varv när växeln lägges i. Går fint på lite högre varv. Kan det vara förgasarna, tändningen??? Tacksam för stöd o hjälp:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MS_Bluff 0 Postad 29 Juli , 2009 Hej, Låter som du har skit i lågfartsmunstycket. Ta isär förgasaren och gör rent den, blås genom alla hål och munstycken. //TS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
linans 0 Postad 29 Juli , 2009 Ok. Är det bara munstycken? Eller justerskruvar på förgasarna?? Läste någonstans att tändningen kunde stå fel...är det troligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MS_Bluff 0 Postad 30 Juli , 2009 Normalt är det fasta munstycken så det är inget problem med justeringen. Tändnin gen skulle det kunna vara. Men du inte rört den så är det inte troligt efter som den går bra när du väl börjar köra som jag uppfattade det? Har varit med om att en tändspole har gett liknande problem inte gått på låga varv men på höga varv. I det fallet bör du märka att han går på två cylindrar på lågvarv. Yterligare kan det vara bränslepumpen som är av membrantyp och tar vaccum från vevhuset. Om den är dålig har man svart att få tillräligt med soppa på lågavarv, men när man väll kommer iväg så brukar den pumpa på tillräckligt. Renoveras genom att byta membran, inte någon större kostnad. Jag tror på en rengörning av förgasren och främst det lilla munstycket. Obs! pilla inte med några vasa hårda saker i munstyckena i onördan, då de lätt kan bli skadade. Tryckluft brukar lösa problemet allt. en avklippt tråd från en stålborste. På senare år då de gjort om soppan (ej bly) och den stått en längre tid så det dunstar i förgasaren blir det som små kristaller som ställer till problem. Har du inget filter på bränsle ledningen bör du också sätta dit ett sådant. Kolla tanken så du inte har skit i den med. Lycka till! //TS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
linans 0 Postad 30 Juli , 2009 Tack! Hur kollar man att tändningen står rätt på en penta då?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MS_Bluff 0 Postad 31 Juli , 2009 Att tändningen skulle ställt om sig om du inte rört den är inte sannorligt. Det kan i och försig givare eller elektronikbox. Rent av dålig kontakt. Ja många fel kan det vara men jag tror på en rengörning av förgasarna. Det är viktigt att förgasarna synkroniserar med varandra. Men har du inte rört något så är det sällan inställningar du ska gå på först. Ja just det, frågan var inställning av tändning. Vet ej exact vad det är för förtändning. Då den är brytarlös är det lite knepigare men jag tror det sitter en markeing på svänghjulet som visar grader och sen är det bara att mäta med exp. baksidan på skjutmåttet när du når toppläget. Jag ska leta fram en manual, och om jag hittar den så återkommer jag med exackt data. //TS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
linans 0 Postad 31 Juli , 2009 Underbart! Vad trevligt med hjälpsamma människor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ConChord 0 Postad 31 Juli , 2009 Enligt manualen: Förtändning: 3,5-3,7mm vid fullgas 0,1-0,3mm vid tomgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser