Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
MJosefsson

Bayliner tvärdog vid färd.

Rekommendera Poster

Hej, köpte en Bayliner 2052 LX -00 i lördags och glad som fasen så skulle jag då köra den för första gången igår. Plötsligt tvärdog den under färd. Letade en stund och hittade till slut en säkring till tändningen som va kass. Bytte den till en likadan (5A) och efter några minuter så gick den igen. Förbannad som man va så satte jag i en 10A för att överhuvudtaget kunna ta mig i land.

Har då 2 frågor om denn händelse:

1 Möjlig orsak till säkringsbrottet?

2 Ska säkringen till tändningen verkligen va såpass liten som 5A?

Tack på förhand, mvh Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkringar kan gå utan orsak, det är det minsta och klenaste komponteten som skall gå sönder vid minsta lilla fel. Orsakerna kan vara många. Men en gång är ingen gång.

5amp fungerar fint för tändningen, (har det själv) men det kan ju variera mellan olika båtmärken, det är inte den som ger ström till startmotorn. Den ger bara signal, sedan går strömmen via ett relä med grövre kablar till startmotor och motorelektroniken.

Sätt i en 5amp och kör vidare. Händer det inte igen så var det bara otur, händer det igen. Ja då är det något fel. Gå igenom kablarna när båten är uppe på land nu snart. Det gör absolut inget att skruva lite på en del kablar och använda lite 5-56 på kontakterna och spraya kablarna med silikonspray.

Hellre för klen säkring än för stor, sätt du in en 5amp så är du säker på att inget brinner upp :)

Kör på!

Mvh
Kristian 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för svaret. Är elektriker själv till yrket och visst måste det väl vara så även inom 12v sidan att saker och ting drar mer ström om det ligger och glappar?

Ska gå igenom detta förhoppningsvis på söndag. 556 på skarvar och kopplingar.

Silikonspray på kablar? För fuktens skull då eller?

Nån annan möjlig orsak? Det är ju som sagt inte några jättestora  grejer som ligger på den säkringen. Nån som har ett elschema förresten?

Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå igen, kikade på elsystemet nu i eftermiddags och hittade en del lösa kabelskor och en lös bult till en jordplint som skruvades åt. Säkringen höll en stund vid provkörning med spolmuffen så jag hoppas det löser sig.

Nån som vet var man kan hitta en knopmätare till en Bayliner 2052LX -00 till rimligt pris förresten?

Tack och hej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...