Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
jonssonpe

Yamarin 6110 -03

Rekommendera Poster

Tänkte kolla om det finns flera som har samma problem som undertecknad, nämligen en läckande Yamarin. Inte så farligt som det låter men när det regnar tar den in vatten där fönsterbågen och båtskrovet möts, ligger en list imellan som verkar ha torkat ut med åren och är alldeles frasig och när man tvättar elller torkar och råkar komma åt den så släpper av sig en svart sörja. Listen ser ut att vara i något liggunderlags liknande material som har torkar sönder...

Någon som åtgärdat ett sådant problem eller är det bara att leva med det..?
Skulle kanske gå att lyfta av hela fönster konstruktionen och byta list men det
är nog ett jäkla arbete...

Någon som har några ideér...?

Mvh Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det är en svart gummilist, levereras i 10 meters förpackningar, 12 x 6 mm, med självhäftande tejp på ena sidan som limmas mot undersidan fönsterlisten innan den monteras och skruvas fast.

Jag har nämligen bytt hela ena framrutan på min Yamarin själv så jag vet (den var defekt från fabrik). Bytte gummilist på babords frontruta och sidoruta på min Yamarin 5820, 2003:a (gummilisten den andra sidan som är sen 2003 fungerar fint på min, lite svarta små smulor om man torkar med en trasa men ingen fara).

Det är ett ganska omfattande jobb att byta listen. Så här går det till:

1. Ta bort skyddlisten (i gummi) på utsidan aluminiumramen så du kommer åt skruvarna som håller fast rutorna i plasten.
2. Skruva först ur skruvarna, som du nu kommer åt, men ta först bort frontrutorna för dessa är iträdda i respektive sidoruta där de möts.
3. Skruva sen lös på samma sätt sidorutorna.
4. Notera noga hur gummilisterna är limmade exakt på aluminiumramen (ta lite foton), detta för att kunna limma dit de nya gummilisterna exakt likadant så de hamnar på samma centrumlinje så att säga som förut.
5. Ta bort gamla gummilisten från sido- och frontrutornas aluminiumram, detta är ett kletjobb som kräver aceton och mycket trasor/papper så allt gammalt klister försvinner.
6. Klipp till ungefärliga längder av gummilisten till sido- och frontrutorna.
7. Lägg upp en ruta i taget på ett bord och placera gummilisten provisoriskt utefter aluminiumramen som den skall sitta, tejpa fast gummilisten tillfälligt med jämna mellanrum hela vägen så gummilisten sitter exakt så den kommer att sitta senare när den skall limmas fast permanent. Rita ett kryss vid varje hål så att du kan med en håljärn (som man använder för att slå hål i bl a läder - finns på järnaffärer) slå hål igenom gummilisten senare.
8. Ta lös gummilisterna och lägg dem på en träbit el liknande och slå alla hålen med håljärn, 5 mm hål skall det vara.
9. Nu kommer det svåra - att klistra fast alla gummilister på sidorutorna och frontrutornas aluminiumram. Detta måste man göra i lugn och ro och vara helt koncentrerad för det är ganska lätt att misslyckas med detta. Jobba sakta och metodiskt och se till att alla hålen i gummilisten hamnar över resp hål i aluminiumlisten. Se även till nu att listen hamnar på samma tänkta centrumlinje på aluminiumlisten som de satt innan (som du tagit kort på enl punkt 4).
10. När alla lister är ditlimmade så trimma av ändarna med ett nytt rakblad men lämna lite extra kvar där sido och frontrutan möts för där måste man ha lite extra längd på gummilisten (vet av egen erfarenhet att jag missade detta så jag fick klistra dit en extra bit.
11. Kolla att alla hålen för vindrutan i båten är OK, skrapa bort gammal Sikaflex runt hålen och lägg i en liten klick vit Sikaflex i alla hål.
12. Montera ena sidorutan först - dra ej fast den helt förrän du trätt i dess frontruta och dragit i alla skruvar (det fungerar inte att först montera frontrutan och sen trä i sidorutan). Skruva dit rutstödet. Dra sen stegvis fast front och sidorutan tills skruvarna är ganska hårt åtdragna (men ej jättehårt och dra ej sänder gängorna i plasten). Gör samma sak med andra front och sidorutan.
Kolla att det inte kletat nån Sikaflex ur skruvhålen när du dragit åt, torka bort i så fall.
13. Låt torka (Sikaflexen). Sätt dit skyddlisten som täcker skruvhålen.

Skulle tro ovanstående tar en hel dag på en båt som din att göra om man har allt material på plats. Man bör vara två personer när man lyfter av/på rutorna.

Du behöver:
* Gummilist 12 mm bred, 6 mm hög - köps via Yamarinåterförsäljare (10 meters rulle, två rullar kan nog vara bra att ha så man har lite i reserv ifall man misslyckas första gången).
* Håljärn 5 mm.
* Sikaflex vit.
* Tejp.
* Stjärnskruvmejsel.

Att låta nån Yamarinåterförsäljare byta listen blir troligen en dyr affär med tanke på tidsåtgången. Det är egentligen inte svårt att göra jobbet men man måste helt enkelt vara noga och ta det lugnt för att det skall bli bra. Du kanske kan plocka av rutorna i höst efter upptagningen och så kan du i lugn och ro sätta dit ny gummilist i vinter och sen montera rutorna igen under våren innan sjösättningen.

Bilder: så ser gummilisten ut och håljärn.

Lycka till, vad du nu bestämmer dig för.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 28 juli 2009 | 21:44



Senast ändrad av bossee | 28 juli 2009 | 21:45

post-1495-1394236038,9793_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar...!

Ska ta mig en allvarlig funderare på om det blir ett byte av list i vinter, retar mig på att den smular av sig (båten bli alldeles svart) på in och utsidan av båten när det regnar eller när man tvättat samt att det läcker lite här och där...

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PS.

Den list du visar på bilden verkar också vara en sån där som smular
av sig efter ett tag, skulle det inte funka med en mer gummi liknande list?

Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske, men gummilisten måste kunna pressas ihop nästen helt när skruvarna dras fast samtidigt som den skall hänga kvar i klistret mot aluminiumramen så en annan typ av gummilist måste vara mjuk och i stort sett lika som orginallisten. Men ett annat material det hade nog inte skadat. Du kanske kan kolla på andra båtfabrikat hur de har tätningen på sina rutor, som ofta är av samma konstruktion och av samma tillverkare som Yamarins rutor. De tillverkas av Taylor Made.
Kolla om Kuntze har nån lämplig tätningslist i annat material.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...