Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
MaXXanGT

Felsökning Mercury 80hk

Rekommendera Poster

Motorn är av 80tal och är den 4 cylindriga modellen.

Motorn startar och går på tomgång. Är halvt svårtstartad.

Problemet uppstår när jag skall gasa upp den i plan och motor tappar ork och helt enkelt tjöver sig. Springa bak och pumpa på blåsan eller trycka automat choken så sticker den iväg.

Väl uppe på lite högre varv så går den sen som den skall. Men släpper jag på gasen och skall accelerera upp den igen så händer samma fenomen. Så här var det ett par veckor men nu är det värre och litar inte på motorn längre.

Det är som att den inte får bensin för pumpar jag blåsan så den är full med bensin så försvinner fenomenet tills blåsan är tömd och allt återupprepar sig igen.

Följade har jag gjort:

membran bytt

Bränsleslang bytt (ink blåsan)

Filter är fint och rent

Bränsletankens sil på botten är kollad

Jag undrar till er som mekade båtmotorer på den gamla hederliga tiden om förslag vart man tar upp kampen?

 

Mvh Markus

 

ps. Alla förslag är välkomna .ds

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan även prova o öppna blandar skruvarna på varje förgasare ett halvt varv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att dessa motorer är känsliga att skruva på och skär lätt om man inte vet vad man gör. Om man skall tro olika marin firmor jag pratat med.

Vad händer om man öppnar?

Ökar bränsle och luft blandningen samtidigt eller ökar man luft eller bensin på denna/dessa skruv/skruvar?

 

Mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det hjälper att pumpa på blåsan eller trycka i choken tyder ju helt klart på att den får för lite sås.

Har du gjort rent förgasarna, kan vara skit som gör att soppan inte räcker vid gaspådrag. Är dock lite pilligt att plocka bort fuggarna

Flotörnivån och blandskruvar har ju nämts tidigare.

Men börja med att kolla alla slangar och anslutningar på motorn så den inte tar in luft på sugsidan, räcker med en liten spricka i en slang så funkar inte membranpumpen som den ska

Blandskruvarna har bara med lågfart att göra, men att den är lite svårstartad kan tyda på att dom är lite snålt ställda. Alltså ingen fara att den skulle skära ihop om du pillar lite på skruvarna. Kom bara ihåg var dom stod så du kan gå tillbaka om det skulle behövas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man ställer lågfartsnålarna,blandskruvarna, så måste detta göras under belastning dvs växel i förtöjd vid brygga.

Grundinställning 1 1/2 varv öppet tomgångsvarv ca 900-1000rpm obelastad. lägg i växel varvet sjunker till ca 700-800 rpm motorn ska kunna stå och puttra i detta läge i flera minuter utan tendenser att stanna. Om den bluddrar eller stannar så öppna skruvarna 1/4 dels varv starta gasa ur kolla tomgångs varv vid behov justera, i med växel upprepa ovan tills motorn går stabilt på tomgång och är lättstartad. Det är bättre att skruvarna är något för mycket öppna än för snålt. Snålt ställda nålar är ofta problemet när motorn stannar när man ska lägga ur eller i  växeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar använda i stor sett samma metod som Gelis.

Efter grundjustering ställer jag en nål i taget.

 

Kollar först att jag befinner mig inom det intervall motorn går som bäst genom att sakta dra in nålen (medsols) tills motorn går sämre. Därefter öppna (motsols)  till motorn återigen går bra och fortsätta öppna vidare tills den går sämre. Därifrån minskar jag sedan 1/8 - 1/4 varv. Idén med detta är att lägga sig på den feta sidan, så att motorn funkar bra även halvvarm. Det fordrar lite motoröra för att lyckas, men har man detta är det inte så svårt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så nu la jag 6 timmar på motorn igår.

Jag öppna alla luckor osv fram tills jag såg inloppen på förgasarna.

Den ena flödade över hela tiden och i en liten skål under dessa förgasare badade allt i bensin.

Jag plockade bort förgasarna och rengjorde som man brukar och kollade nålen i bägge så att det stängde samt öppnade sig och finjusterade lite lite bara.

Plocka ihop allt igen och den ena förgasarn flödade över igen och jag gjorde om detta 4 ggr innan jag tänkte att det är inte här felet ligger.

Gick tillbaks till ruta ett igen och tittade på membranhuset och efter mkt om o men så den här lilla runda kåpan i plast där bensinslangen sitter på och sen sitter fast med en sjärnskruv in till membranhuset. Den lilla plastkåpan är oval och tätar inte som den skall. Testade att kräma på med billig biltema packningsmassa runt om och lät stelna. Startade motorn och överflödningen i förgasaren försvann och båten gick bra på tomgång. Ut o testa tänkte jag och den tvekade inte alls lika mkt längre men desto mer jag körde ju mer tveka den hela tiden. La till båten vid bryggan och testade att trycka hårt på blåsan och pang så sprutade det en stråle ifrån denna plastbricka genom tätningen.

Så jag antar att detta är vad som krånglar. Det jag inte förstår är:

Kan det överhuvudtaget finnas en logisk förklaring över att ena förgasaren flödar över om det läcker där?

Sen har jag en fråga till:

Någon som har ett tätt membranhus till min motor liggandes?

Eller någon som har en bra lösning hur man kan laga detta för packningsmassa försöket va ju lite av att bara testa. För detta måste vara vanligt fel på dessa maskiner genom åren.

 

Mvh Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ska inte flöda över, hur är det med flotören, har för mig att den kan suga åt sig soppa med åren. flyter inte flotören som den ska så tärtar inte nålventilen som den ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej sist jag rörde förgasare var på mopedtiderna för 10-12 år sedan.

Men flottören gick fritt och utan problem. Sitter en liten vipparm som flottören flyter upp på och stänger till genom att trycka upp nålen. Nån har varit och pillat på det här innan. Armarna va lite böjda samt var väldigt lätt att böja till så att nålen stänger senare respektive tidigare. Jag fick bukt med det till slut. Efter att jag tätat runt denna bricka in till membranhuset. Nytt o fint va det även i nålhuset samt att nålen såg ny ut med en liten spets av gummi.

Det finns en eftermarknadsbricka som är gjort i alu istället för plast som kostar 600kr o jag tyckte det va häftigt pris för att vara en bricka där bensinslangen går i och sen skruvas fast på membranhuset. En rund liten bricka bara. Lite större än en 5kr.

 

Mvh Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...