Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
pejo41

Motorn släpper inte från axel???

Rekommendera Poster

Hej.

Jag håller på med att plocka ut min motor från min Alfa 24 men den vill inte släppa från axeln som går till drevet. Motorn är en MD32.

Lite bakrund till motorn. Jag köpte båten i våras och visste då att motorn var kass, den går ej att röra. Jag har försökt att snura runt motorn med hjälp av hylsa och lång hävarm men icke. Nu ska motorn ut ur båten men den släpper ej från axel till drevet. Alla bult och skruv är borta.

Frågan är vad jag kan göra eller vad jag gör för fel???

// Pejo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är lättare att demontera drevet först, om den står på land vill säga. Har själv aldrig upplevt att knuten i drevet rostar fast i motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drevet är borta men axel sitter ju kvar ändå. ska se om jag kan få bort den där packboxen som sitter i akterspegeln. Ser ut att kunna bli lite jobb med det oxå då skruvarna ser ganska rostiga ut.

Lycka till på mej Flört

// Pejo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Per om du bara lossar dom 6 butarna som sitter inne i drivaxel hålet låsta med vikbläck och sedan tar bort jätte oringen gummipackningen så är redan motorn loss med strut och allt. att sen lossa struten från motorn kan du ju göra när du lyft ur motorn på backen eller tänker jag fel? jag tror inte det men tänk på att det är en tung jäkla klump du ska lyfta ur. vad jag förstår så är det driv axeln som sitter i struten du pratar om när du säger packbox så är det nog ett lager med inbyggd packbox ett så kallat rs lager du ser. har för mig att driv att driv axeln sitter med 2 lager i struten och är splinesad i båda ändar, ena änden passar i ryckdämparen som sitter på svänghjulet och den andra änden i drev knuten. (lite osäker några/många år sedan) men kolla gärna vidare innan du pajjar nåt i onödan. Lycka till.//Jocke 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...