Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Jompae

Förtöjning med skothakar - säkert?

Rekommendera Poster

Har ersatt traditionella tampar med två ankarolinor i fören. Vid förtöjning i naturhamn så var det rätt svårt att knyta upp om det blåser kraftigt vid frånläggning. Har därför satt på två skothakar med 2,8 ton brottgräns per styck för att förenkla både vid tilläggning och frånläggning.

Det känns säkert men skulle vara intressant att få input då jag inte har sett denna lösning tidigare.

/J

post-7029-1394236033,024_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smidig lösning,,,

Men, ankarolinaband tål inte solens UV-ljus. Har skrivits spaltmetrar om detta. Efter bara ett par år kan banden vara nere på en bråkdel av den ursprungliga brottstyrkan. Täck över bandrullarna med ett litet kapell eller något om de är monterade på däck.

Använd inte banden till permanent förtöjning. Dels pga, ovanstående och dels pga, de inte fjädrar som en riktig förtöjningslina gör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kört med denna lösning i flera år vid tillfällig förtöjning i natur hamnar.

Fungerar kanonbra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för input.

Jag har linorna täckta när de är upprullade men har inte räknat med den försämrade fjädringen.

/J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så där har jag haft det på mina tre senaste båtar och det fungerar jättebra.  Det där med UV-ljus är förstås ett problem, men det finns små huvor att köpa, eller så syr man själv.  Det fins också de som varje år kapar av det yttersta varvet som tar mest stryk.  Men istället för att lägga till så där runt trädet, så drar du bandet tillbaks till båten och hakar fast där, då behöver du inte lämna båten när det är dags att lägga loss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säger samma sak som TF; en tillräckligt lång lina runt trädet o tillbaka till båten. Då sköter man allting från båtdäck när det är dags att åka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för all input! Mycket värdefullt! :)

Det har varit väldigt smidigt att skothaka fast ankarolinorna i naturhamn men det är nog mer själva linorna som utgör smidighet än själva skothakarna. Funderar på att skippa dessa eftersom dom vid tillfälliga tilläggningar fastnar i ringar o dyl när man tar hem linan till båten vid frånläggning.

Vid hård vind och starka krafter så blir det de gamla vanliga tamparna som får tas fram istället men iom att det blir mycket korta tilläggningar så är linorna underbart smidiga istället för traditionella tampar.

/Johnny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte vilken typ av hakar Du har men bara i år har jag sett 3 stycken brott på hakar som man använt vid förtöjning. Den typen jag sett verkar vara gjuten och jag tror de säljs som ett kit med lina, hake och gummifjäder.

Satsar man på bra hakar borde det funka men jag skulle också rekommendera att dra runt trädet och tillbaka på båten, om linan räcker vill säga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...