Esteragnes 0 Postad 27 Juli , 2009 Hej, (Skrev nyss men la nog i fel forum..) Såg tidigare fråga/svar rörande båtstöd fr Clas Ohlson. Jag går i liknande funderingar men tänkte lägga ett antal (4-5?) Clasohlson-stöd mellan reglar/balkar i en batan direkt från vattnet. Har uruselt sjöviste och istället fr att betvinga vindar, vågor, is o elände tänkte jag det var bättre att ta bort båten från dessa bekymmer. Mitt alternativ är en stenkistebrygga för flera hundratusen... Har en bergtomt, med en minimvik som ligger i 10-15% lutning (vidare ut i vattnet). Här tänkte jag lägga anläggningen och dra upp den en 10-12 meter på en tämligen plan berghylla m hjälp av en elvinsch. Båten (Sea Star 700) väger ca 1200 kg tror jag, så jag förmodar jag måste säkra att den ligger på på 2 stöd innan den kommit upp ur vattnet. Ngn som gjort ngt liknande? Tacksam för idéer och tips. Esteragnes (förra o nuvarande båt. Både Ester o Agnes var upptaget!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 28 Juli , 2009 Glöm Claes Ohlssons båtstöd.. de kommer inte hålla för din båt i längden. Har kört med dessa till min båt i ett par år.. de stöd som legat i vattnet är sönderrostade.. rullarna kärvar och har haft stora problem med att få ut båten när jag varit själv.. Själva vinschstolpen har vikit sig, då svetsfogarna har släppt... nu har jag bytt båtplats och ligger vid en brygga. (Min båt väger runt 400kg..) Det finns betydligt bättre rullstöd på marknaden men de kostar ju förstås lite mer. Såg en intressant konstruktion på båtmässan senast.. kommer dock inte ihåg tillverkaren. Man körde/vinschade upp båten på en rullkonstruktion som var som en tippbräda.. när båten var uppe, så åkte brädan upp i plant läge och båten var uppe ur vattnet. Dock landade priset runt 10.000kr och uppåt, men konstruktionen var hållbar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Esteragnes 0 Postad 28 Juli , 2009 Daniel, Tack för svar! Var nog som jag misstänkte. Ska googla runt efter andra konstruktioner, kanske springer jag på den du såg på båtmässan. Lasse/Esteragnes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser