Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
Stenungsundaren

Mitt första båtköp. Frågor.

Rekommendera Poster

Hej,

Jag ska köpa båt nästa säsong men börjar redan nu lite smått att titta på olika alternativ. Det jag tittar på är olika märken och modeller. Det som är klart är båttypen, en så kallad bowrider, och att den inte blir längre än 6 m. Jag kommer köpa den ny av 2010 års modell eller en ny 2009:a om jag får till ett bra pris.

Eftersom det blir mitt första båtköp tänkte jag höra lite med er veteraner:

- Vilken/a återförsäljare rekommenderas (helst i Göteborgsområdet)?

- Jag har inte plats för att ha en båt då jag bor i lägenhet och inte har tomt/garage utan tänkte ha den liggandes i vattnet under hela sommarsäsongen och sedan ha den stående hos ett företag för förvaring? Vad kostar det i Göteborgsområdet?

- Vad bör man räkna med att få betala för båtplats per år i Göteborg (Stenungsund för att vara precis)

- Vad kostar helförsäkring per år?

- Vad kostar service per år om man låter en firma sköta den? (sedvanlig service samt sköta om skrovet och göra-den-vinter-klar)

- Vad kan man räkna med för driftskostnader per säsong? (135 hk MerCruiser 3.0)

- Vad bör man ha för budget åsidosatt för reparationer etc. per år? (behövs förhoppningsvis inte på en ny båt de första åren)

- Vilken bowrider med inombodare går bra, har bra garantier och är helt enkelt ett bra köp? Vill att den ska vara rolig att köra och att det ska kunna gå att dra på lite när det så behövs. (max 300.000 kr)

Tack på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns massor av svar på dina frågor. Leta efter Bossee kommentarer, han är all kunskaps moder på detta forum och har skrivit om det du frågar. Jag är partisk eftersom jag har Yamarin själv. Men en Yamarin 58BR är en fin båt som passar in på vad du vill ha.

Fullservice i GBG kan kosta 10000-20000 / år Då lämnar du den i vattnet , eller dom kommer och hämtar. Kan du tänka dig att åka inåt landet så går priset ner med 50%. Tex Skene järn har ok priser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här har du en svensksåld jänkare.. 5,60 lång för 250 000...

Du kan även välja katalysator på dessa...

Livstids garanti på skrovet samt miljöutmärkelser för företagets produktionslinje.

http://www.glastron.se/index.php?id=101

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej vänta med att köpa båten tills i höst brukar komma många klipp då.

Om du ska köpa MerCruiser 3.0 motor så ska du igentligen försöka hitta den nya versonen som kom 2009b,den är på 150 hk och har ca 25 % lägre förbrukning än den gammla.

Finns dock inga svenska tester på den än men du kan söka på usa sidor.

Vad du ska välja för båt är dock en fråga om tycke och smak,När det gäller inombords motorer så finns det inte så mycke eropeiska alternativ utan då är det usa båtar som gäller.

Tänk då på att dom inte riktigt är anpassade till vårat klimmat.

Lycka till med köpet .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...