Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Esteve

Torrt på fötterna vid batterireklamation?

Rekommendera Poster

Har problem med ett nytt batteri som jag köpt inför denna säsong. Hade in båten på lite service och på Marinan sa man att batteriet inte var bra, man ville dock inte blanda sig i någon eventuell reklamation mot återförsäljaren. Man säger att det dippar vid belastning.

Batteriets specifikationer motsvarar/överträffar motortillverkarens rekommendationer och jag använder det som startbatteri. Har även ett förbrukningsbatteri och kopplingen är separerad med ett skiljerelä.

Åf vill kontrollera batteriet genom att ladda upp det under natten för att sedan testa det dagen efter.

Känner mig lite utelämnad eftersom jag inte är så kunnig i denna fråga.

FRÅGA: På vilka sätt kan jag själv kontrollera batteriets kondition?

Har en multimeter och två dagar efter senaste resan då batteriet laddades fullt ger det 12,6V. Känns inte bra att göra en testdjupurladdning eftersom det väl inte är speciellt bra för batteriet (om jag inte får igenom reklamationen).

FRÅGA: Hur kan jag argumentera mot Åf? (Förutom om vad de sagt på marinan.) 

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Den max uttagbara effekten kan mätas med MCA (Marine Cranking Amps) som inte kräver djupurladdning, enligt sid 6 i ctek-sajten nedan. Kapaciteten (Ah) verkar däremot kräva elak djupurladdning.

MCA-testet är nog svårt att göra själv korrekt, men kanske kan du med nyladdat batteri köra startmotorn o samtidigt mäta spänningen under 30 sek? Ger väl i alla fall en liten indikation på om något är fel, förutom en varm startmotor. Kanske bör man nöja sig med 20 sek? Med en tångampermeter kan också strömmen kollas.
http://www.vastraostergotland.fro.se/dokument/smattogatt/Batterier_laddning_rev4.pdf

Lycka till/ Thomas

Senast ändrad av Thomas-1 | 28 juli 2009 | 12:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Belastnings prova batteriet åk till en bilfirma med batteriet så borde dom kunna testa och vara o partisk. Ladda först upp batteriet och låt det stå 2 3 timmar innan det testas kan också göra ett syra prov

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att mäta spänning med en multimeter ger inte något utslag. Man kan ladda upp ett batteri som stått i en lada i tio år till att visa bra spänning (V).

Det enda sättet är att ladda batteriet, med en intelligent laddare. Är det ett gel eller ett underhållsfritt batteri får det inte laddas med samma spänning som ett öppet (som man kan fylla på vatten i). Sedan när det är laddat så låter man det stå ett tag och sedan gör man ett belastningsprov på batteriet.

Det man egentligen gör är att mäta batteriets inre resistans, som består i elektrisk resistans i blyet och kemisk resistans, alltså oförmåga att omvandla kemiskt lagrad energi till elektrisk energi.

Gel och underhållsfria batteriar får inte laddas med högre slutspänning än 13,8V medan öppna batteriar ska laddas upp till 14,4V.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...