Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Krulle

Ev köpa Galaxy Shooting Star imorgon!

Rekommendera Poster

Hejsan

 

 

Skulle behöva lite snabba tips nu.

 

Ska ev kolla på en Galxy shooting star imorgon en 21 fotare från 89.

Volvo-penta aq 131 med 290drev, 120hk, bensin sötvattenkylning.

 

Inte legat i vatten på 2 år men blev uppstartad förra säsongen.

Kan packboxar och sånt ta skada av att stå så länge?

vad för speciella saker ska man kolla lite extra som man kan kolla

när den ligger på land?

 

Som sagt behöver verkligen lite hjälp här då jag verkligen är novis på inombordare.

 

 

 

Tack på förhand / Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Komihåg att provköra den i vattnet oxå(för att undvika framtida problem) enda sättet att försäkra sig om att tekniken funkar som den ska...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer inte finnas någon möjligthet av provköra den i vattnet tyvärr,

därför jag undrar om man kan kolla ngt lite extra nog när den står på land.

 

Vad kan man missa om man enbart kollar på båten på land?
Är det drevet som är svårast att kolla då eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vill säljaren sälja ordnar han provkörning, kom annars överens om att betala båten först när du hunnit provköra den ordentligt...enda sättet att se att allt funkar som det ska...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag förstår vad du menar, priset är ju rätt fördelaktigt antar att det dels

beror på att den står på land....

 

Vad kostar delar om ngt skulle va trasig?
Tänker då inte på motorn utan själva drevet och det?

Annars, är den motorn co drevet som sitter i båten ngt som brukar hålla

eller är det ngt som brukar gå sönder mer än genomsnittet?

 

Och hur skriver man in ngt om att båten ska fungerar i vattnet i ett ev kvitto?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Några saker att kolla, inte säkert du behöver kolla allt, men lite hjälp på vägen kanske:

Impellern... när byttes den senast?
Drevknutsbälgen och avgasbälgen... när byttes den senast?
Har båten stått utomhus i två vintrar? Konserverades den enl konstens alla regler innan dess? Kan finnas frostsprängningar om vatten samlats och frusit under vintern.
Limporna - när byttes de senast?
Knäna (avgaskrökarna) - när byttes de senast?
Kompressionsprov kanske är bra att göra.
Vatten i drevoljan? (om det är det så se upp för korossion/rost i kullager m.m., även risk för frostsprängt om drevet stått med vatten i över vintern/vintrarna).
Gammal bensin i tanken...du kanske bör suga ur den gamla bensinen om du köper båten och sen tanka färsk bensin.
Fuktmätare - mät fukten i akterspegeln (inge kul om den är fuktig).
Kolla propellern hel och ej kantstött.
Kolla drevet ej varit grundstött.
Kolla att hydraliska trimmen funkar och hydralsystemet ej sviktar (trimma upp drevet max, låt stå och häng lite på det, skall ej sjunka ner).
Vattenavskiljade filter - bytt?
Motoroljan - korrekt nivå och oljan ej ovanlig färg?
Kolla drivremmar (skick, spänning).
Kolla batteri(ernas) skick.
Offeranoder - mer än halva borta byt senare.
Motorrumsfläkt - måste fungera.

Skrovet - ej grundstött, ej fuktigt fördäck, ej fuktig akterspegel osv
Elinstallation - helst inget råttbo... men inte så svårt att dra om elen i en båt.

Säkrast att ta hjälp ev en besiktningsman, du kan ha protokollet som prutunderlag sen. Du kan komma överens att om du köper båten så dras halva beisktningskostnaden av på priset, blir det ingen affär får du naturligtvis stå för hela kostnaden själv.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 27 juli 2009 | 21:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kollar man bälgarna, jag har ingen aning om hur dom ser ut, men skulle
jag gissa så skulle det va ngt av gummi runt själv drevet som håller vattnet borta? =)

Jo som sagt ståt ute bra länge, och som jag förstod det så blev den nog inte konserverad
då han blev sjuk osv... Men som sagt, den kanske har frusit om man har otur... Kan man
på ngt sätt köra en inombordare på land på samma sätt som en utombordare som man kopplar till vattenslangen bara?

Sötvattenskylining som det står, innebär det att det är ett slutet system med en kylare?
Eller är det havsvattnet som kyler det slutna system isf?

Komp prov kanske man borde göra som sagt, nån som har nån susning om vad det ska va för komp? Eller är det viktigaste bara att det är någolund jämt över alla cylindrar?

Hur kollar man limporna samt knäna? Varför brukar dom gå sönder?
Är dom vattenkylda så dom rostar upp lr varför slits dom så mycket?

Drevoljan, kollar man den som på en utombordare?

Vattenavskiljande filter, vart sitter det och vad har det för funktion?

Fuktmäta akterspegeln, antar att man inte bara köper en fuktmätare på Biltema direkt?

Oljan kollar man ju enkelt som sagt.

Remar och andra småsaker är ju lätt åtgärdat, mest större saker jag är orolig för.

Besktningsman vart finns såna att få tag i?
Och kan tänka mig att dom tar en slant, kanske inte ens är värt det på en så förhållandesvis billig båt.


Här är länken till båtannonsen för övrigt.


 

Mvh

 

 

Nu när jag sökt runt lite tycker jag detdär ser ut som en

1860 och inte en 2100 (antar att 2100 står för 21 fot)



Senast ändrad av Krulle | 27 juli 2009 | 21:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

såg i annonsen att båten står på trailer? borde det inte vara en smal sak att sjösätta och provköra? Bästa sättet att kolla allt (bäljar, limpor samt funktion på motor o drev) så ser du samtidigt att det inte läcker in vatten nånstans...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo den står ju på trailer som sagt.

Jag får ta och ringa han igen och försöka övertala honom.

 

Om man kollar olja i drevet, sen om den är okej kör en sväng

och allt fungerar kan det finnas ngt dolt man kan missa som kanske

först uppkommer om man kör den längre stunder?

 

 

Mvh



Senast ändrad av Krulle | 27 juli 2009 | 22:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla först oljan i motor o drev, kör sedan motorn ordentligt varm kolla sen igen( att oljan inte blivit grå..) kolla efter vatten i motorrummet. Lycka till:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om säljaren inte vill gå med på provkörning innan köp så kan ni väl göra ett avtal med att 70% betalas vid köpet och resterande 30% efter provkörning i vatten.

Det här ger säljaren en indikation på att du är seriös samtidigt som du inte köper grisen i säcken. Nu så är jag seglare och har svårt att uppskatta om 30% räcker för att täcka det  kostar att fixa det som kan vara fel. Beroende på om det finns flera spekulanter så kan man justera procentsatserna.

 

/Micke W

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du otur kan reparationer gå på lika mycket som båten. Ägarna har ju inte haft den i vattnet själva heller, så de kan ju inte ha en aning om allt funkar.

Pressa på lite så du får lägga i den och provköra. Den där backar man ju i med en vanlig personbil. Kan inte väga så mycket annorlunda än min. Jag har inga problem alls att lägga i eller ta upp. Annars skulle nog jag ha struntat helt i affären.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det kanske är lika bra att få provköra den som sagt, annars kanske det

slutar dumt även fast det verkar vara en bra affär.

Om inte så dyker det väll upp ngt liknande nån annan gång framöver, onödigt

att förhasta sig.

 

Får se vad han säger.

 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag va den första som ringde på båten, han lovade att han skulle hålla båten

tills jag kom och kollade på den nu idag, frågade flera ggr bara för o va säker.

Men när jag vaknar ser jag att jag har fått ett sms..... Båten är såld. Mvh / Uffe....

 

 

Det är så jävla mycket skitsnack när folk ska sälja saker...

Blir så jävla förbannad...

 

 

Man ska nog inte lägga ut länkarna såhär heller, kan ju lätt finnas någon som bor närmre och som kan mycket mer som bara åker förbi med kontanter, men man tror ju alltid det bästa dum som man är..



Senast ändrad av Krulle | 28 juli 2009 | 10:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det finns många, många andra båtar att spana in. Leta vidare.
Inte kul när säljaren gör så där men man får ändå komma ihåg att säljaren är ju intresserad av pengarna i första hand och först till kvarn med pengarna brukar ju få prylen.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo Bosse vet vad du menar.

Och som sagt nu börjar det bli höst så rätt lätt o hitta ngt roligt nu.

Men om man nu vill bli av med den så fort som möjligt till den första som

kommer är det så lätt att låta bli att säga att man ska hålla den.

 

Bara säga nej tyvärr den som först kommer med pengarna får denn, men som sagt egentligen inget o hetsa upp sig över o lägga massa onödig energi på bara hålla koll.

 

Tack för all hjälp oavsett vilket, blev ju lite klokare iaf :)

 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Christian, läs inlägget från Bo ovan, mycket bra inlägg och då speciellt det där med att anlita en besiktningsman. Jag tror du ska vara glad att det inte belv affär. Efter att ha läst hela inlägget ringer det en massa varningsklockor i mitt huvud ... går det en (båt) står det tusen åter .... du kommer att hitta en annan ... Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...