Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
dynan

Köpa flybridgebåt, när?

Rekommendera Poster

Hej alla.

Nu är det äntligen dags att köpa riktig båt. En bagagnad flybridgebåt upp till 10 meter är siktet inställt på, max 300.000 får den kosta. Jag har ingen direkt brådska, utan vill hitta ett exemplar som passar mig så bra som möjligt. (Jag kommer lägga ut en hel del pengar på att handikappanpassa båten då jag har en sjukdom så då vill jag ha ett så bra grundobjekt som möjligt)

När på året kan man förvänta sig hitta flest exemplar av båtar som är till salu med de här kriterierna. På sommaren eller på hösten? När skall man passa på att slå till?

Jag är lite rädd för att slå till nu för att sedan se att utbudet ökar enorms till hösten. Eller tvärtom.

Hoppas någon kan ge lite tips då jag har aldrig köpt begagnad båt innan.

Mvh

Dynan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som kan tala för att eventuellt göra ett klipp i höst i samband med att folk börjar ta upp båtarna:

* Fortsatt finanskris med behov av pengar för vissa, sälja båten ett alternativ.
Kan ev ge lite lägre pris om nån snabbt behöver pengar.
* Tröttnat på båtåkandet efter vad det ser ut en av de blötaste sommarna på länge.
* En del kan börja tycka båten kostar för mycket i underhåll, på hösten skall det ju donas med en hel del på en större båt med 1-2 motorer inför vintervilan.
Ev ge lägre pris så ägaren slipper vidta åtgärderna inför vintervilan och kanske släpper den lite billigare än annars.
* Nåt gått sönder på båten som gjort att den legat vid bryggan mest hela sommaren och ägaren orkar inte el har inte råd fixa.

Skulle tro att utbudet kan vara ganska bra efter semestern och fram till slutet på september el början oktober, men det är bara min känsla.

På våren är folk mer köpsugna och även fint väder bidrar till detta.
Många har sina båtar iordning då innan försäljning på våren. Bägge sakerna bidrar till att priset kan bli högre än på hösten.

Gissar att nån Bayliner kanske kan vara inom räckhåll med den budget du har.
Men man får förstås se upp med importerade vrak osv.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 27 juli 2009 | 20:24

Senast ändrad av bossee | 27 juli 2009 | 20:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Bo

Tack så mycket för ditt inlägg. Jag har kikat en del på Bayliner 2858 och det känns som den skulle passa mig väldigt bra. En stor fördel för mig är att den även på höjd samt bredd precis går in genom porten i min lilla verkstad.

Jag kan ju inte direkt påstå att utbudet är stort av den här båtmodellen, finns 5 st ute på blocket nu. Eller det kanske anses vara mycket i båtsammanhang?

Istället för att göra ett impulsköp nu i sommar för att försöka fånga sista delen av sommaren så kanske man skall se det som ett vinterprojekt och ta hela höst-vinter-vår på sig att försöka hitta en som matchar ens önskemål precis.

Jag har hört att det är viktigt att försäkra sig om att inte träbalkarna som är ingjutna i botten är rötna. Hur gör man detta när man inte kommer åt dom?

Mvh

Dynan

Senast ändrad av dynan | 28 juli 2009 | 23:01

Senast ändrad av dynan | 28 juli 2009 | 23:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta med en fuktmätare och mät där det kan behövas t ex i akterspegeln och andra ställen som kan vara misstänkta.

Skulle nog anlita en besiktningsman när du väl hittat ett exemplar du verkligen är intresserad av. Du får ju protokoll efter besiktningen och kan ev användas som prutningsargument om nåt är fel på båten men du fortfarande villl ha den.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...