Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Ockelbo_DC21

Dålig kylning AQ170

Rekommendera Poster

Hej

Jag har lite problem med kylningen, tror jag, i min AQ170. Temperaturmätaren går upp i rött nästen omgående. Drar jag ned på farten så sjunker temperaturen, långsamt, långsamt. Jag har bytt impeller men ingen större skillnad. Så vitt jag kan se så pumpar den runt vatten som den ska. Ska vattentemperaturen åka upp och ned beroende på vilket varv motorn har?

Någon som kan tala om för mig vart temperaturgivaren sitter?

Kan det vara fel på givaren, termostaten eller vad kan det vara. Jag är nybliven båtägare och vet inte ens vart jag ska börja leta.

Något tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om det alltid vart så här men blivit värre och värre låter det som om du har igensatta kylkanaler i motorn och att termostaten är borttagen för att motorn inte ska koka. nu har det blivit så allvarligt att du måste göra nåt åt det. termostaten sitter i termostathuset längst fram på topplocket. ibland under expansionskärlet och värmeväxlaren. gissar dock att du har sjövattenkylt, då är termostathuset helt frilagt framför ventilkåpan.  

sitter det där emot en termostat därunder så testa den på spisen hemma, lägg den i vatten som du kokar upp, ha också en termometer i vattnet och notera när den öppnar och stänger. se till att den inte kärvar. återkom med resultat.

smuggler28 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Smuggler28

Tack för tipset. Jag ska kontrollera detta. Återkommer så fort någonting hänt.

Thorbjörn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...